خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان و آمریکا درصدد اجرای سناریوی سومالی و لیبی در یمن هستند

اقدام‌ها و مواضعی که سازمان ملل در مورد پرونده یمن اتخاذ کرده است، منجر شد چهره میانجی‌گر این سازمان متزلزل شود و جایگاه و مقام آن مورد شک و شبهه قرار گیرد.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به طرح پیشنهادی نماینده سازمان ملل در امور یمن در خصوص بحران این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید این مساله را قبول کرد که «اسماعیل ولد الشیخ» که هم اکنون در مقام نماینده سازمان ملل در امور یمن مشغول به کار است، بیش از آن که به دنبال آرام کردن وضعیت یمن و حتی احقاق حقوق مردم این کشور باشد، نقش مجری به ثمر نشاندن سیاست‌های عربستان و آمریکا را در پرونده یمن ایفا می‌کند. البته نباید از این وضعیت تعجب کرد؛ چراکه زمانی دبیرکل سازمان ملل علناً و رسماً اعلام می‌کند که به دلیل کسری بودجه این سازمان مجبور به دریافت مبالغی از عربستان شده‌ایم، تکلیف و وضعیت آنها مشخص است.

وی ادامه داد: اقدام‌ها و مواضعی که سازمان ملل در مورد پرونده یمن اتخاذ کرده است، منجر به این شد که چهره میانجی‌گر این سازمان متزلزل شود و جایگاه و مقام آن مورد شک و شبهه قرار گیرد. از این جهت است که باید بدانیم یمن در وضعیت فعلی، در مقطع دولت- ملت‌سازی قرار دارد و مردم این کشور خواستار پیاده‌سازی حکومت و دولتی بنا بر عرف دموکراسی هستند. یعنی دولتی با سه قوه که از طریق آرای عمومی بر سر کار بیاید. در اینجا پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا دولت‌هایی مانند عربستان و آمریکا باید این فرایند را برگزار کنند یا مردم یمن می‌بایست رئیس‌جمهور خود را انتخاب کنند؟

آنچه که از وضعیت کنونی یمن پیدا است، این خواهد بود که حتی نماینده سازمان ملل به منشور این سازمان که جنبه همه‌گیر و بین‌المللی دارد، توجه نمی‌کند. چراکه جامعه بین‌الملل نمی‌تواند قبول کند کشوری مانند عربستان که بیش از یک‌ سال و نیم از زمین و آسمان یمن را مورد اصابت موشک و راکت قرار داده و از سوی دیگر تروریست‌های داعش و القاعده را به زمین بازی این کشور کشانده است، در مورد آینده سیاسی یمن تصمیم بگیرد. در اینجاست که انصارالله و جناح وابسته به علی عبدالله صالح  که مجموعاً «هیات میهنی» نامیده می‌شوند، خواستار طی شدن فرایند «هر نفر یک رای» هستند تا بتوانند روند دولت – ملت‌سازی را از طریق مردم یمن پیش ببرند.

این تحلیلگر مسائل شمال آفریقا با اشاره به روند و ساختار سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: نظام سیاسی عربستان و سایر کشورهای عربی منطقه به طریقی است که آنها هر فعالیتی را صورت می‌دهند تا بتوانند خود و جناح وابسته به خود را در قدرت ماندگار و باقی نگه دارند. همین سناریو در یمن و برای به قدرت رساندن عبدربه منصور هادی از سوی عربستان سعودی صورت داده شد تا بتوانند وی را به ساختار سیاسی یمن تحمیل کنند. از این جهت است که ولد الشیخ اعلام می‌کند که طرح پیشنهادی بر اساس طرح اصلی جان کری تبیین شده است. چراکه محتوای این طرح بر اساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت ترسیم و طراحی شده است و از این منظر سناریوهای آمریکا و عربستان از سوی سازمان ملل در حال پیگیری است.

وی در پایان یادآور شد: اگر به سومالی نگاه کنیم، به صورت واضح می‌بینیم که این کشور حدود ۲۵ سال است که دولت قدرتمند ندارد. تا جایی که دولت این کشور قادر به کنترل و هدایت پایتخت نیست اما به هر حال سومالی در سازمان ملل کرسی دارد ولی به صورت علنی کسی به آن توجه نمی‌کند. از این منظر انصارالله نمی‌خواهد تا سناریویی مانند سومالی برای یمن پیش بیاید و به این دلیل آنها بر برگزاری انتخابات و رجوع به آرای مردمی تکیه دارند. اما باید بگوییم که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رجوع به آرای مردمی مانند «کفر» به حساب می‌آید. علاوه بر آن، یمنی‌ها نمی‌خواهند کشورشان مانند لیبی شود. چراکه فرایند دولت‌سازی در لیبی توسط آمریکا صورت می‌پذیرد که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها خواهان رخ دادن چنین حالتی در یمن هستند.

کد خبر : ۴۰۹۰۱۴