خبرگزاری کار ایران

«شب کتابت وحی» برگزار می‌شود

در ادامه شب‎های قرآنی، مجله بخارا با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی شب پنجم را به « شب کتابت وحی» اختصاص داده است که ساعت 5 عصر چهارشنبه 17 شهریور در محل کانون زبان فارسی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، سخنرانان«شب کتابت وحی» استادان سید مصطفی محقق داماد، مرتضی کریمی نیا و علیرضا هاشمی نژاد هستند که درباره کاتبان وحی طی دوره‎های مختلف اسلامی سخن خواهند گفت.

در واقع انگیزه ابتدایی کاتبان وحی ثبت کلام خدا و درست نویسی آن بود. اما دیری نپایید که مسلمانان کتابت وحی را با انگیزه آفرینش اثری کامل و زیبا و درخور متن آغاز کردند.  خوشنویسی اسلامی این چنین پدید آمد.

کاتبان از دهه‌های اول پیدایش دین اسلام تا کنون از حجازی و مدنی گرفته تا اقلام سته و حتی نستعلیق را به عنوان شیوه‌های مختلف یا خطوط مختلف برای کتابت قران بکار گرفتند. عوامل دیگر همچون ورود علایم مختلف به متن قرآن و احتمالاً تأثیر سایر فرهنگ‌ها انگیزه افزودن انواع تزیینات را به نسخه‌های قرآن پدید آورد و حاصل جمع ایجاد نسخه‌های فاخر قرآن گردید

همراهان این شب نیز همچون دیگر شب‎‌های قرآنی: مرکز دایره العمارف بزرگ اسلامی،گنجینه پژوهشی ایرج افشار،مرکز نشر علوم اسلامی،مؤسسه سروش مولانا، بنیاد حکمت و نشریه فرهنگی ـ تحلیلی روایت

نشانی: خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12

کد خبر : ۴۰۸۴۰۱