خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

هنرمندان معاصر از حیثیت تاریخی خویش دفاع کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اعتبار فرهنگ و هنر ایران و هنرمندان آن به دلیل پیشینه درخشان تاریخی است که ایران را به عنوان مهد هنر در اذهان جهانیان مطرح می‌کند و هنرمندان معاصر نیز میراث‌دار همان پیشینه درخشان تاریخی هستند و باید از این حیثیت تاریخی خویش دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم جشنواره هنر عصر امروز دوشنبه پانزدهم در موزه هنرهای معاصر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید ملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی برگزار شد.

جنتی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه مصاحبت با اصحاب فرهنگ و هنر برایش لذت‌بخش است گفت: ویژگی مخاطبان امروز ما نیروهای جوان و مستعدی است که در این جشنواره حضور دارند و من از دیدن این نیروهای مستعد بسیار لذت می‌برم چرا که ورود جوان ها به عرصه‌های مختلف هنر امیدهای آینده کشور ما هستند و قطعاً می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور هنر ایران را بهتر از گذشته عرضه خواهند کرد.

او با اشاره به جشنواره هنر و مدیه‌های مختلف نگارگری و نقاشی که در این جشنواره ارائه شده گفت: از هنرمندان و گالری‌داران و مجموعه موزه هنرهای معاصر برای برگزاری این جشنواره تشکر می کنم و در دنیای امروز توجه به هنر و مقوله فرهنگ نشانه بلوغ آن جامعه است.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه متولیان فرهنگ و هنردوستان باید تمام تلاش و اهتمام خود را برای معرفی فرهنگ داشته باشند گفت: معرفی هنر و فرهنگ ایران به عنوان باارزش‌ترین دارایی ملی برای کشور است و هنردوستان با معرفی آن به جامعه ضمن بالا بردن سطح سلیقه جمعی جامعه به بهتر دیده شدن این سطح هنر در جامعه جهانی کمک می‌کند و باب نزدیک ملت‌ها و مایه صلح و دوستی میان آنان ایجاد می کند.

او ادامه داد: یکی از فرصت‌های مناسب برای عرضه آفرینش‌های هنری و فرهنگی به ویژه هنر معاصر برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره و دوسالانه ها است. رویدادهایی که قادرند تصور واقعی آفرینش هنرهای هنرمندان ایرانی را به علاقه‌مندان در خارج از مرزها نشان دهند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه درباره این جشنواره‌ها زمینه را برای انتقال و تبادل تجربیات با دیگر ملت‌ها فراهم می‌کند افزود: بدیهی است که هر اندازه در اعتلای فرهنگ و هنر خویش بکوشیم دستاوردهای خود را به عنوان تجارت گرانبها در اختیار جوامع هنری قرار می‌دهیم و مسیر پیشرفت و راه رسیدن به بلوغ فکری را تسریع می‌کنیم. مسلماً دستیابی به این هدف والا داشتن عزمی راسخ، همگرایی بخش خصوصی و پشتیبانی دولت را می‌طلبد.

جنتی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی فرصت‌های مناسب و ایده‌آل برای نخبگان فرهنگی و هنری فراهم و کل جامعه از وجود آنها منتفع می‌شود. ظرفیت هنرهای تجسمی در ایران گسترده و متنوع است اما هنوز آنگونه که شایسته است به فعلیت در نیامده است در چنین شرایطی بستر فعالیت‌های اقتصادی فراهم است و دراین مجموعه جای دیگران تنگ نمی‌شود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم برنامه‌ریزی و پشتیبانی از حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر بوده تصریح کرد: به همین منظور در سه سال گذشته مطالعات و تحقیقات مورد نیاز در سطح داخلی و بین‌المللی انجام شده که نتایج آن در چندین مجلد کتاب، نشریه و ماهنامه ارائه شده است. در این حوزه قصد داریم اقتصاد فعال شده و علاوه براینکه سیاست‌های تشویقی وزارتخانه در این حوزه برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فرهنگ و هنر فراهم شده اما ما هنوز در ابتدای راه هستیم و این تحرک به تدریج باید به صورت خودجوش در بخش خصوصی پدیدار شود.

جنتی با اشاره به جشنواره هنر ایران گفت: رویداد حاضر که امروز شاهد برگزاری آن هستیم از آن دسته رویدادهایی است که با ایده و تلاش جمعی فعالان حوزه هنرهای تجسمی بنیانگذاری شده و تمرکز خود را در کشف نخبگان هنری ایران و معرفی آنان به هنردوستان و مجموعه‌داران و همچنین رساندن هنر معاصر ایران به جامعه جهانی معطوف داشته است.

او ادامه داد: کشف استعدادها و نخبگان هنری نمایش آثار هنرمندان، تشکیل ارتباط و ایجاد فضایی پویا برای هنرمندان و هنردوستان، امکان فروش آثار هنری و نمایش آثار در سطح بین‌المللی همه اهداف این جشنواره است که همسو با اهداف دولت تدبیر و امید بوده است.

او به وجه تمایز این جشنواره با دیگر جشنواره ها اشاره کرد و گفت: نوع نگاه خاص داوری در این جشنواره آن را از دیگر جشنواره‌ها تمیز می‌دهد. داوری این جشنواره برعهده مردم بوده و هر فرد می‌تواند به هر عصر یک امتیاز بدهد در پایان نیز آثار منتخب مردمی معرفی می‌شود و این فرصت را ایجاد می‌کند تا این جشنواره منجر به کشف استعدادهای جوان و معرفی آنها به جامعه شود.

وزیر ارشاد با اشاره به رشته عکاسی و نقاشی در جشنواره هنر گفت: این دو رشته از رشته‌های پرمخاطب هنرهای تجسمی است که ظرفیت‌های بی‌شماری در درون خود نفهته‌اند. بخشی از این ظرفیت‌ها با رویدادهایی چون جشنواره هنر معرفی و در سطح جامعه  بومی خواهد شد.

جنتی با بیان اینکه همه می‌دانیم ایرانیان به هنرپروری و هنردوستی شهره عالم هستند گفت: این شهرت مربوط به سال‌های اخیر نیست و موضوعی فرهنگی است که در ریشه در پیشینه چندهزار ساله دارد در حقیقت اعتبار فرهنگ و هنر ایران و هنرمندان آن به دلیل این پیشینه درخشان تاریخی است که ایران را به عنوان مهد هنر در اذهان جهانیان مطرح می‌کند و هنرمندان معاصر نیز میراث‌دار همان پیشینه درخشان تاریخی هستند و باید از این حیثیت تاریخی خویش دفاع کنند.

او ادامه داد: بنابراین ضروریست همگام با جامعه هنری جهان نسبت به رعایت حق مالکیت معنوی و مادی یا همان حق کپی‌رایت اهتمام داشته باشیم و هنرمندان آثاری را عرضه کنند که ازجوشش درونی آنها سرچشمه گرفته باشد و منحصر به ایده و خلاقیت هنری‌شان باشد.

او با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه حق مالکیت معنوی گفت: ما در دولت یازدهم لایحه‌ای را در دفاع از مالکیت معنوی و فکری به مجلس تقدیم کردیم و امیدواریم طی چندماه آینده به تصویب برسد و زمینه لازم برای دفاع از حقوق پدید‌آورندگان فرهنگی و هنری چه در فضای مجازی و چه در فضای هنری فراهم سازد و امید داریم با پیوستن ایران به کنوانسیون مالکیت‌های معنوی در سطح جهان بتوانیم از آثار هنرمندان در سطح جهان نیز دفاع کنیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه آثار برخی از هنرمندان ما شهرت جهانی یافته و در برخی حراج‌های بین‌المللی به بهای شایسته‌ای به فروش می‌رسد، تصریح کرد: محافل هنری معتبر دنیا دوستدار آثار هنری هستند و آثار کپی‌رایت و آثار ضعیف را به خوبی می‌شناسند آنچه امروز در چنین محافلی مطرح است منحصر به فردی و خاص بودن آفرینش‌های هنری در ایران است که سرآمد دیگر کشورها در خاورمیانه است قطعا عرضه چند اثر فاخر ومنحصر به فرد با ویژگی‌های حرفه‌ای بر عرضه انبوهی از آثار معمولی و فاقد ارزش‌های هنری ارجحیت دارد و این نکته‌ای است که هنرمندان باید به آن توجه داشته باشند. فروش آثار هنری در حراج‌های بین‌المللی علاوه بر تقویت اقتصاد هنر مایه آبرو و اعتبار هنر این سرزمین هستند.

او در پایان گفت: امیدوارم جشنواره هنر ایران به تدریج و با تکمیل حلقه‌های جدید به یکی از مهمترین رخدادهای هنری برای کشف و معرفی هنر معاصر ایران تبدیل شود و جامعه هنری از ثمرات این حرکت ارزشمند به نحو مطلوب بهره‌برداری کند.

کد خبر : ۴۰۸۲۸۲