خبرگزاری کار ایران

ابتکار خبر داد:

تعیین‌ تکلیف لایحه هوای پاک در مجلس

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد که لایحه هوای پاک مراحل نهایی بررسی را در مجلس می‌گذراند.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار عصر امروز در نشست اعضای شوراهای شهرها، اتاق‌فکر محیط زیست استان و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی در اراک گفت: مطالبه بهبود وضعیت محیط زیست از سوی مردم و نهادهای مردمی گام موثری در حرکت به سوی تحقق اهداف محیط زیست است و شوراهای‌شهر و روستا نقش موثری در زمینه طرح مسائل و انتظارات زیست محیطی ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: شوراهای‌شهر و روستا باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند که البته در استان‌مرکزی این فعالیت و تلاش به خوبی مشاهده می‌شود.

ابتکار متذکر شد: دولت سند جامعی در حوزه محیط زیست و آب در برنامه ششم تدوین کرده و در این برنامه، نقش و تاثیر سازمان های مردم نهاد و نهادهای مردمی را مدنظر قرار داده است. حفظ محیط زیست یک اصل است و نباید به بهانه اشتغال و اقتصاد آن را نادیده گرفت و این نگاه در حال حاضر در سطح کشور دنبال می شود.

رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: آئین‌نامه تدوین شده در دولت، درباره فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه‌های مختلف، آئین‌نامه جامعی است که نقش مشارکت مردم در امور زیست‌محیطی نیز در این آئین نامه پررنگ و برجسته دیده شده است. امیدواریم لایحه حفظ و احیای تالاب‌ها نیز در مجلس دهم به نتیجه مطلوب برسد تا بتوانیم برنامه مدیریت قوی برای حفظ تالاب‌های کشور را اجرا کنیم.

وی افزود: حذف مازوت را از نیروگاه‌ها را در سطح ملی در دستور کار قرار دادیم و در 4 ماهه سال‌جاری بیش از ۹۹درصد سوخت مصرفی در نیروگاه های کشور سوخت گاز بوده است. چند سال اخیر در بسیاری از نقاط کشور پیشرفت‌های خوبی در کاهش آلودگی داشته‌ایم اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب اقدامات و تلاش‌های زیادی باید انجام شود.

معاون رئیس جمهور متذکر شد: کنار ارزیابی و بررسی کمبودها و مشکلات در حوزه محیط زیست باید پیشرفت‌ها نیز دیده شود و شوراهای ما در حوزه محیط زیست مسئولیت‌های سنگینی دارند. تمام نقاط کشور از شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها گرفته تا روستاها باید برنامه‌های زیست‌محیطی داشته باشند و برنامه توسعه فضای سبز برای تمامی شهرهای کوچک و بزرگ در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مساله مدیریت پسماند باید با رویکرد آموزش مردم برای تفکیک از مبدا پسماندها و ساماندهی سایر مسائل مربوط به این موضوع، در دستور کار قرار گیرد. امسال یک و نیم میلیون دانش‌آموز به تشکل‌های دانش‌آموزی زیست‌محیطی کشور می‌پیوندند و همین اقدام باعث می‌شود این موضوع در تمامی نقاط کشور و اقشار مختلف آموزش و نهادینه شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور همچنین بیان کرد: شوراها در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه محیط زیست، حفاظت از منابع آب، صیانت از زیستگاه های حیات وحش نیز نقش موثر دارند. امیدوارم مباحث مطرح شده از سوی فعالان و شبکه زیست‌محیطی مردم‌نهاد در اتاق‌فکر محیط زیست استان، مطرح و مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر : ۴۰۸۲۶۸