خبرگزاری کار ایران

در نشست شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ مطرح شد؛

مدیرکل دفتر چاپ: سال گذشته صدهزار تن واردات چاپی داشتیم

برازش گفت: اگر ما نتوانیم تولید خوب برای محصولاتمان داشته باشیم؛ به سمت خام‌فروشی خواهیم رفت و این به ضرر ماست. ما سال گذشته صدهزار تن واردات داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ، صبح امروز با حضور محمودرضا برازش (مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد) و فکری (دبیر جشنواره شانزدهم چاپ) در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، برازش گفت: برنامه‌های ملی چاپ در تهران را در مهرماه شاهد خواهیم بود، در استان‌ها هم این برنامه‌ها در حال اجراست. فقط در استان‌هایی نظیر خوزستان و سیستان و بلوچستان و هرمزگان با کمی تاخیر برگزار خواهد شد.

برازش گفت: شانزدهمین دوره مسابقات آثار چاپی برتر جشنواره ملی صنعت چاپ در چهار بخش اصلی شامل؛ چاپ بسته‌بندی، چاپ تجاری، چاپ نشر و چاپ امنیتی برگزار می‌شود. مطابق فراخوان، شرکت‌کنندگان می‌توانند محصول موردنظر خود را با توجه به نوع روش چاپی (افست، فلکسو، هلیوگراور، دیجیتال، سیلک اسکرین، پد) و فرآیند (پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ) مورد استفاده در یکی از بخش‌های مربوطه شرکت دهند. محصول ارائه شده در مسابقات می‌تواند محصول کامل یا حتی محصول نیمه آماده باشد. کتابچه‌ای فرستاده شده که به صورت شفاف توانمندی‌های هر استان را معرفی می‌کند. این کتابچه می‌تواند معرف خوبی برای سایر شهرها باشد که بتوانند بهتر هم را بشناسند.

برازش گفت: در جشنواره امسال هم مسابقات آثار چاپی داریم و هر روز به آثار اضافه می‌شود. تقریبا نیمی از استان‌های کشور برای بخش تقدیر از پیشکسوتان و نوآوران ثبت‌نام کرده‌اند. نیمی دیگر چون پستی بوده هنوز پیشنهادهایشان نرسیده که آنها نیز به زودی معرفی خواهند شد.

محمدحسن فکری؛ دبیر این دوره از جشنواره نیز گفت: تا امروز ٧٣ نفر از پیشکسوتان ١٥ استان معرفی شده‌اند، ٧ نفر از ٦ استان برای بخش نوآوران معرفی شده‌اند، غیر از ٤ استان، بقیه استان‌ها تا آخر شهریور ماه جشن چاپ را برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: صنعت چاپ به مرور در حال گسترده شدن است، این صنعت حلقه واسطی بین بخش‌های مختلف فرهنگی و صنعتی و بازرگانی است.

وی افزود: تا دو سال گذشته ما ١٠ استان را حمایت می‌کردیم، سال گذشته به ١٦ استان رسید اما امسال تمام استان‌های کشور که بخواهند جشنواره‌ای داشته باشند یا از پیشکسوتانشان تقدیر کنند؛ ما حمایت خواهیم کرد.

برازش گفت: یکی از واولویت‌های ما بحث آموزش‌های تکنیکی صنعت چاپ است. برنامه‌های گسترده‌ای برای این بخش داشتیم.٣٧ دوره آموزشی در ١٥ استان برگزار کردیم، از استان‌ها خواستیم تا دوره‌های درخواستی‌شان را بگویند، امسال دایره آموزش ما درحال گسترش است و قرار است 5 سمینار چاپ و دیجیتال برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور چاپ گفت: دایره آموزش ما بخش نشر را هم درگیر کرده است و این بسیار مسئله مهمی است، نامه‌ای را برای تشکل‌های صنفی و چاپخانه‌ها فرستادیم که اگر کسی بخواهد تحصیلاتش را ادامه دهد نیمی از شهریه را ما پرداخت می‌کنیم. مثلا در 11 شهریور پارسال در سیستان نیاز به آموزش میدانی بود. ما 12 نفر را به تهران آوردیم تا از بزرگترین چاپخانه‌های کشور بازدید کنند که این بازدید جالب بود و در نیمه دوم امسال قرار است این فعالیت را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: به بخش آموزش در شهرستان کم‌توجهی شده است. از 22 استان کشور کارشناسان فرهنگی به نمایشگاه‌های خارج از کشور فرستادیم که تاثیر خوبی داشت.

وی درخصوص پژوهش حوزه چاپ نیز گفت: به کمک دانشگاه فردوسی پژوهش‌هایی در زمینه چاپ انجام شد که گزارش خوبی از آن تهیه شده است. در حال حاضر هم با دانشگاه شریف و چند دانشگاه دیگر پروژه سنگینی را آغاز کردیم که منتظر خبرهای خوب آن باشیم.

وی گفت: بحث واردات خیلی مهم است و باید جدی گرفته شود؛ چاپ در حلقه‌های وسط تولید قرار می‌گیرد و این خوب نیست باید تولیدکننده آخر باشد، اگر ما نتوانیم تولید خوب برای محصولات دیگر داشته باشیم؛ به سمت خام‌فروشی خواهیم رفت و این اصلا خوب نیست و به ضرر ماست. ما سال گذشته صدهزار تن واردات داشتیم.

 وی درباره بانک جامع اطلاعات چاپ گفت: بانک اطلاعات چاپ در آخر سال گذشته نهایی شد. اولین پایلوت استان البرز انتخاب شد که آموزش لازم به کارشناسان داده شد. باید یک آموزش اولیه انجام شود که در سایر شهرها هم اجرا شود.

وی در پایان یادآور شد: اواخر شهریور بحث داوری دو بخش تمام می‌شود که مراسم نهایی در هفته اول مهر برگزار می‌شود. علاقمندان از ٩ چاپخانه مختلف آثار خود را برای جشنواره فرستاده‌اند تا دیگر چاپخانه‌داران نیز ٢٥ شهریور برای ارسال آثار وقت دارند.

کد خبر : ۴۰۸۱۰۲