خبرگزاری کار ایران

چین-ایران؛ راه صعود را هموار کن!

تیم ملی فوتبال ایران بعد از برد شیرین و دلچسب مقابل قطر، در دومین بازی خود از سری رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2018 مسکو، به مصاف چین می‌رود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، تیم ملی فوتبال ایران بعد از برد شیرین و دلچسب مقابل قطر، در دومین بازی خود از سری رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2018 مسکو، به مصاف چین می‌رود. شاگردان کارلوس کی‌روش پس از بازی نه چندان مطلوب که با برد در دقایق پایانی  و به لطف اشتباه دروازبان فرانسوی تیم قطر به دست آمد، عصر سه شنبه در ورزشگاه المپیک شن یانگ به مصاف چینی‌ها می‌روند. چین دربازی اول خود علیرغم بازی خوب مقابل کره‌جنوبی با نتیجه سه بر دو شکست خورد.

تاریخچه مصاف‌های ایران و چین/ آمار به سود یوزپلنگ‌ها

تیم‌های ملی ایران و چین برای بیست و چهارمین بار در طول تاریخ باهم روبرو می شوند. دو تیم از زمان اولین دیدارشان در جام ملتهای 1976 تهران تاکنون 23 بار باهم بازی کرده اند که 12 برد سهم ایران بوده و 5 بار نیز چین برده است. 6 بازی نیز با نتیجه مساوی خاتمه یافته است. ایران 41 گل زده و 21 گل نیز دریافت کرده است.

نکته جالب در بازی فردا، اولین تقابل کی‌روش بعد از قبول مربیگری ایران مقابل چین است. سرمربی پرتغالی تیم ملی با وجود حدود 5 سال همکاری با ایران هنوز همراه با این تیم به مصاف چین نرفته و این اتفاق برای اولین بار سرانجام روز سه‌شنبه رخ خواهد داد.

باخت تلخ با پنالتی چیپ یحیی!

تلخ‌ترین باخت ایران مقابل چین به جام‌ملت‌های آسیا در سال2004 برمی‌گردد. تیم ملی ایران در نیمه نهایی مسابقات، در ضربات پنالتی از چین شکست خورد و راهی بازی رده بندی شد. در آن بازی یحیی گل محمدی ضربه چیپ معروفش را زد که دروازه بان چین آن را مهار کرد تا تیم میزبان راهی فینال شود.

ایران به دنبال دومین برد در خاک چین

تیم ملی ایران فقط یک بار مقابل چین در خاک این کشور پیروز شده است: بازی معروف 4-2 که در شهر دالیان انجام شد و ایران با درخشش مهدوی کیا چین را در کشور خودش شکست داد. پس از 19 سال از این نبرد تاریخی دوباره در یک شهر شرقی چین، دو تیم ملی به مصاف هم می روند.

تلاش برای حضور دوم در جام جهانی

ورزش چین، علیرغم موفقیت در سایر رشته های ورزشی در طول تاریخ، در فوتبال چه در سطح آسیا و و چه درسطح جهانی فروغ چندانی نداشته است. تیم ملی فوتبال چین تنها یکبار در طول تاریخ، فرصت حضور در جام‌جهانی را بدست آورده است. آنها در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن که با قرار گرفتن در گروهی آسان توانستند برای اولین‌بار به جام‌جهانی صعود کنند. حضوری که با سه باخت پیاپی و بدون گل زده برای آنها به پایان رسید.

مسئولان فوتبال چین با سرمایه‌گذاری گسترده و برنامه‌ریزی بلندمدت سعی دارند طی بیست سال به 10قدرت برتر فوتبال دنیا تبدیل شوند. حضور در جام‌جهانی مسکو برای آنها آغاز راه برای رسیدن به این مهم است. آنها در گروه آ مسابقات با تیم های ایران،کره جنوبی،قطر و سوریه همگروه هستند و در بازی اول خود، علیرغم بازی خوب مقابل کره‌جنوبی شکست خوردند.

 

کد خبر : ۴۰۷۹۷۷