خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان خبر داد‌:

چهار برابر شدن هوای سالم در اصفهان/جایگزینی 1500 تاکسی فرسوده تا پایان سال

استاندار اصفهان از 4 برابر شدن تعداد روزهای هوای سالم سال 95 نسبت به مدت مشابه سال 92 در این استان خبرداد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه کارگروه کاهش آلودگی‌هوای اصفهان، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم از دولت تدبیر و امید کاهش آلودگی هوا در شهر اصفهان بود.

 زرگرپور با بیان اینکه در سال ۹۲ و آغاز بکار دولت، شهر اصفهان یکی از آلوده‌ترین شهرها از نظر آلودگی هوا بود، گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا به اجرا در آمد و امسال در سومین سال اجرای این طرح نتایج خود را به خوبی نشان داده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۲ درمدت ۵ ماهه ابتدای سال تنها یک روز هوای پاک داشتیم که در سال ۹۵ این آمار به ۶ روز رسیده است.

وی اضافه کرد: در ۵ ماهه ی ابتدای سال ۹۲ تنها ۳۰ روز هوای سالم گزارش شد که در سال ۹۵ به ۱۳۴ روز رسیده است و باید این طرح با قوت پیگیری شود بطوری که تمام روزهای شهر اصفهان روزهای با هوای پاک باشد نه سالم.

زرگرپور با بیان اینکه براساس پیگیری های صورت گرفته تا پایان امسال باید ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده که می تواند از لحاظ آلودگی هوا مشکلاتی را ایجاد کند نوسازی و تعویض شوند، گفت: دولت تسهیلات ۸ درصدی را برای این کار در نظر گرفته است و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ دستگاه نوسازی و وارد سیستم حمل و نقل شده اند و امیدواریم که تاپایان سال همه ی ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده از رده خارج و خودروهای نو جایگزین شوند.

مدیرارشد استان افزود: شهرداری اصفهان در کنار تمام محدودیت های مالی، پیش بینی کرده است که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید را وارد سیستم حمل و نقل شهری کند که این طرح از سه ماه دیگر آغاز می‌شود و تا اواسط سال آینده همه این تعداد اتوبوس شهری وارد سیستم حمل و نقل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ورود اتوبوس های شهری در روان شدن ترافیک، کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در وقت مردم می تواند موثر باشد و متوسط عمر اتوبوس ها را در اصفهان کاهش می دهد.

زرگرپور با بیان اینکه موتورخانه های بخش دولتی که میزان آلایندگی بالایی دارند مورد بازبینی قرار خواهند گرفت، گفت: در قدم اول ۵ هزار عدد از این موتورخانه ها مورد بازبینی و بازرسی قرار خواهند گرفت که سازمان نظام مهندسی اصفهان با همکاری مدیریت بحران استانداری وظیفه ی اجرای این طرح را بر عهده خواهند داشت که در کاهش آلودگی هوای اصفهان می تواند موثر باشد.

استاندار اصفهان به تفاهم صورت گرفته با وزات نفت اشاره کرد و افزود: این وزارتخانه متعهد شده است که تمام واحدهای صنعتی و کشاروزی استان را که در حال حاضر از سوخت گاز استفاده نمی کنند را گازسوز کنند.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح برای وزارت نفت فواید اقتصادی و ارزش افزوده بالایی را خواهد داشت ولی از نظر ما می تواند در کاهش آلودگی هوا موثرباشد.

زرگرپور در ادامه یادآور شد: کمیته ای با مسئولیت محیط زیست و با عضویت اداره گاز و سازمان صنت، معدن و تجارت تشکیل شده است که با توجه به تسهیلات ارزان قیمتی که وزارت نفت در اختیار آنان می گذارد بتوانیم باقیمانده ی واحدهای صنعتی و کشاروزی که گازسوز نیستند و امکان گازسوز شدن را دارند در قالب این سیاست کلان وزارت نفت به سیستم گاز سوز مجهز کنیم.

رسول زرگرپور به مصرف سوخت یورو ۴ در استان اشاره کرد و گفت : از شهریور سال ۱۳۹۳ در نیمی از استان استفاده از بنزین یورو ۴ در دستور کار قرار گرفت که باید استفاده از بنزین و مخصوصا گازوئیل یورو ۴ در کل استان گسترش داده شود.

وی به معاینه ی فنی خودروها اشاره کرد و گفت: معاینه ی فنی می تواند در کاهش آلودگی هوای ناشی از حمل و نقل موثر باشد ولی متاسفانه معاینه ی فنی در استان از لحاظ سیستم هایی که این کار را انجام می دهند و همچنین پلیس که باید کنترل و نظارت بیشتری داشته باشد، وضعیت مناسبی ندارد که با دقت ، کنترل و نظارت بیشتر این کار انجام شود.

استاندار اصفهان به سیستم سیمفا( سیستم یکپارچه معاینه فنی ایران) اشاره کرد و گفت: این سامانه کمک زیادی به نظارت دقیقتر بر معاینه ی فنی خودروها خواهد داشت و در هر نقطه ای از کشور می‌توان از داشتن معاینه فنی خودرو آگاه شد.

زرگرپور از تشکیل کارگروهی برای جدی تر پرداخته شدن به موضوع معاینه فنی خبر دارد و افزود: در این کارگروه مراکزی که معاینه فنی خودرو را انجام می دهند تحت نظارت دقیق تر قرار خواهند گرفت و برای پلیس هم مشوق هایی در نظر گرفته می‌شود و به سمت انجام معاینه فنی به صورت کامل در استان در قالب برنامه کلی کشوری خواهیم رفت.

کد خبر : ۴۰۷۴۱۰