خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

جزئیات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی در بورس کالا

نظام انبارداری و قبض انبار در بسیاری از کشورها سابقه طولانی دارد و اغلب بورس‌های کالایی‌که معاملات کالا در آنها از طریق قراردادهای مشتقه است در فرآیند تحویل کالاها از قبوض انبار استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گواهی سپرده کالایی با مفهوم قبض انبار در کشور ما نیز از ابزارهای نوپای بازار سرمایه به شمار می‌رود که پتانسیل های بسیار بالایی را درون خود دارد، این اوراق علاوه بر تسهیل معاملات انواع کالاها در بستری منظم و شفاف ، امکان تامین مالی‌دارندگان انواع کالاها را نیز فراهم می‌کند.

بورس کالای ایران نیز درصدد استفاده از این ابزار مالی جدید در راستای توسعه معاملات کالایی ونیز بهره گیری ذی نفعان و فعالان بازار از مزایای آن است.

برخی از مزایای گواهی‌های سپرده کالایی شامل امکان ایجاد تامین مالی، کشف نرخ پیوسته برای کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی، نمایش وضعیت موجودی انبار محصولات مختلف و ارایه تضمین برای انجام معاملات نقدی در سایر گروههای کالایی است البته معرفی یک ابزار جدید بر مبنای کالا، نیازمند آن است که کالای پایه برخی ویژگیها و ظرفیت ها را دارا باشد.

انواع کالاها قابلیت معرفی گواهی سپرده کالایی بر روی آنها را دارند

 در مجموع برخی از مهم‌ترین مشخصه‌های یک کالا که بتوان آن را به عنوان یک دارایی پایه مطلوب برای معاملات گواهی سپرده کالایی منظور کرد عبارتند از : استانداردپذیری کالا، قابلیت ماندگاری کالا برای یک دوره زمانی قابل قبول، وجود مازاد عرضه برای کالا و قابلیت تفکیک کالا به محموله های استاندارد.

پیش نیازهای معاملات گواهی سپرده کالایی

یکی از مقدمات راه اندازی صدور و معاملات گواهی سپرده کالایی وجود انبارهای حائز شرایط استاندارد حسب مورد نگهداری محصولات مختلف در آن است.

لذا راه اندازی سیستم قبض انبار در وهله نخست نیازمند ساماندهی بخش انبارداری کشور است، از این رو توسعه این امر خود به خود به گسترش و بهبود انبارداری و رفع مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد نیز کمک خواهد کرد .

به عنوان مثال همانطور که می‌دانیم یکی از دلایل اصلی حجم بالای ضایعات بخش کشاورزی نبود انبارهای مدرن جهت انبار کردن محصولات کشاورزی است و در حوزه دیگر محصولات از جمله محصولات صنعتی نیز استفاده از نظام انبارداری و گواهی سپرده کالایی نقدشوندگی کالاهای موجود در انبارها را افزایش خواهد داد، اما متاسفانه عدم وجود قانون یکپارچه نظام انبارداری در کشور یک خلاء جدی در این زمینه است.

اقدامات بورس کالای ایران جهت راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی:

اقدامات بورس کالا در حوزه گواهی سپرده کالایی از سال 94 در بخش محصولات کشاورزی و فلزات گران‌بها آغاز شد.

در آینده نزدیک محصولات صنعتی و پتروشیمی نیز در دستور کار راه‌اندازی این معاملات قرار دارند.

در حوزه فلزات گرانبها معاملات گواهی سپرده کالایی با سکه طلای تمام بهار آزادی در اسفند ماه سال 94 آغاز شد و در تیر ماه 95 نیز معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه طلا کلید خورد، این امر با مذاکره با برخی بانکها جهت پذیرش یک انبار در تهران معاملات راه اندازی شد.

در حوزه محصولات کشاورزی راه اندازی ابزار جدید گواهی سپرده کالایی از سال 94 با اجرای سیاست حمایتی ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مقارن شد.

که در این راستا پذیرش انبارهای محصولات زراعی و تشکیل کارگروههای اجرایی متعدد از جمله اقدامات بورس‌کالای ایران در این زمینه بوده است.

گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی:

طلا به دلیل ویژگی‌های خاص خود همواره در طول تاریخ به عنوان وسیله مبادلات شناخته شده است و برای این نوع استفاده از طلا معمولا مسکوکاتی در دوره‌های مختلف ضرب شده است.

ظرفیت‌های سکه به عنوان دارایی‌های پایه جهت راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی‌:

طلا به شکل سکه به جهت اینکه دارای استاندارد و قابلیت پذیرش همگانی است علاوه بر آن احراز کیفیت و اصالت آن نیازمند مستندات خاصی نبوده و توسط افراد خبره به راحتی قابل انجام است و از دارایی‌های مناسب برای راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی محسوب می‌شود.

همچنین این کالا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای گستره جغرافیایی زیادی داشته و با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی برای آن می‌توان طیف وسیعی از افراد را به سمت این بازار هدایت کرد.

راه اندازی سیستم گواهی سپرده کالایی برای سکه می‌تواند مزایای متعددی را برای دارندگان این کالاها به همراه داشته باشد که علاوه بر امکان معاملات راحتتر و مطمئن‌تر و نیز تامین مالی با توثیق آن هزینه‌های نگهداری این کالاها در منازل ، مغازه ها و ... را که بسیار پرریسک است به شدت کاهش می‌دهد.

به این معنی که دارنده سکه طلا به جای نگهداری آن و تحمل ریسک های سرقت و ... آن را به یکی از انبارهای پذیرش شده بورس برای این منظور تحویل داده و گواهی سپرده کالایی دریافت می‌کند.

 در صورت تمایل به فروش سکه‌های خود نیازی به مراجعه به انبار بورس و دریافت سکه و مراجعه به بازار نبوده و صرفا با تماس با کارگزار مربوطه، امکان فروش سکه‌های خود ودریافت وجه معامله در سریع‌ترین زمان ممکن را خواهد داشت.

نگاهی به برخی آمار و ارقام نشان دهنده پتانسیل بسیار بالای این بازار برای راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی است؛ طبق آمار اعلام شده در سال 86 تاکنون 40 میلیون قطعه سکه بهار آزادی در طول دهه های اخیر در کشور ضرب شده است که البته این تعداد شامل تمام قطعه‌های تمام ، نیم و ربع است این عدد نشان دهنده وجود بازاری با ارزش معاملات بسیار بالاست.

با راه اندازی این بازار گروه‌های مختلفی از افراد با انگیزه‌های متفاوت می‌توانند در بازار آن حضور داشته باشند .

مهم ترین مخاطبان احتمالی معاملات گواهی سپرده کالایی سرمایه گذاران حوزه سکه و طلا ، صرافی ها، خانوارهایی با پس انداز سکه و بانکها و معامله گران بازار آتی سکه خواهند بود.

فرایند عملیاتی معاملات و تسویه گواهی سپرده کالایی:

بدیهی است که برای شروع معاملات این اوراق لازم است قبل از هر اقدامی انباری برای نگهداری سکه توسط بورس شناسایی شده و بر اساس استانداردهای اعلامی بورس پذیرش شود.

با توجه به ماهیت کالا و نیز امنیت بالای مورد نیاز برای نگهداری آن، به نظر می‌رسد بانکها پتانسیل بالایی برای انبارداری این کالا را داشته باشند و از این رو بانک طرف قرارداد بورس با احراز شرایط تعیین شده توسط بورس به عنوان انبار نگهداری سکه خواهد بود.

مراحل معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا به شرح زیر است:

مشتری در صورت نداشتن کد بورسی از طریق یکی از کارگزاران اقدام به دریافت کد بورسی می‌کند و مشتری برای تحویل سکه ( تمام بهار آزادی طرح امام ضرب سال 86 ) به انبار اعلام شده بورس مراجعه می‌کند.

مشتری فرم ارزیابی کالا و تحویل توسط انبار را پر کرده و امضاء می‌کند.

مشتری هزینه کارشناسی سکه به میزان هر قطعه 5000 ریال به انبار سکه ( بانک) پرداخت کرده و رسید را از بانک دریافت می کند.

انباردار قبض انبار را در دو نسخه صادر کره و پس از امضای مشتری یک نسخه آن را نزد خود نگهداری کرده و نسخه دیگر را ممهور نموده و به مشتری ارائه می‌دهد.

مشتری لازم است بار دیگر (روز بعد) جهت دریافت گواهی سپرده کالایی به انبار مراجعه کند.

مشتری برای فروش گواهی خود در بورس، به یکی از کارگزاران دارای مجوز معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس مراجعه می‌کند.

 کارگزار می‌تواند نماینده‌ای برای این منظور در انبار مستقر کند.

کارگزار به نمایندگی از مشتری و با اخذ دستور فروش از وی اقدام به فروش سکه در بورس می‌‌کند.

بعد از انجام معامله مالکیت گواهی از نام فروشنده به خریدار تغییر می‌کند.

خریدار بعد از تسویه با کارگزار، معرفی‌نامه (حواله)‌ای از وی برای تحویل از انبار دریافت می‌‌کند.

وجه معامله بعد از 48 ساعت بعد از کسر هزینه‌های انبارداری به میزان 50 ریال به ازای هر روز برای هر قطعه سکه، توسط کارگزار فروشنده به حساب فروشنده واریز می‌شود. هزینه‌های انبارداری بعد از انجام هر معامله توسط سمات به حساب کارگزار/انبار واریز می‌شودخریدار گواهی با فرآیندی مشابه می‌تواند گواهی را به فرد دیگری واگذار کند.

خریدار و یا نماینده قانونی وی در صورت تمایل برای تحویل، با همراه داشتن مدارک احراز هویتی و معرفی‌نامه (حواله) صادر شده توسط کارگزار خریدار به انبار مراجعه می‌ کند.

خریدار در انبار درخواست ترخیص سکه را به انباردار ارائه می‌کند.

انباردار درخواست ترخیص را برای خریدار در سامانه ثبت می‌کند.

در صورت صدور مجوز توسط بورس انباردار می‌تواند سکه را ترخیص کند.

انباردار هزینه‌های انبارداری را محاسبه کرده و صورتحساب مربوطه را به خریدار ارائه می‌کند.

خریدار هزینه انبارداری اعلام شده را به شماره حساب مشخص شده واریز کرده و رسید دریافت می‌کند.

سکه‌های تحویلی به خریدار می‌تواند با وکیوم یا بدون وکیوم باشد، در صورتی که انبار مایل به تحویل سکه وکیوم باشد، لازم است سکه را با وکیوم خود تحویل نماید.

بعد از تحویل سکه توسط خریدار، هیچ‌گونه اعتراضی از بابت کیفیت و کمیت سکه های تحویل شده قابل پذیرش نیست.

کد خبر : ۴۰۷۳۲۳