خبرگزاری کار ایران

پس از شش سال سکوت؛

جشن بیستمین سال تاسیس آلبوم بازار بلو در نیاوران+فیلم

گروه بازار بلو 6 سال پس از انتشار آلبوم گمشده توسط نشر هرمس؛ در بیستمین سالگرد تاسیس خود؛ این‌بار با آلبوم بیست به تهران می‌آید و ضمن رونمایی از آلبوم جدیدش کنسرت برگزار می‌کند.

رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ از آخررین آلبوم گروه بازار بلو حدود شش سال می‌گذرد. این گروه در این مدت چند کنسرت برگزار کرد اما از هم نپاشید و علت تاخیر برای انتشار پروژه جدید مشغله‌های هر یک از نوازندگان در گروه‌های مختلف بود.

او ادامه داد: بازار بلو تعجیلی برای کارکردن ندارد و منتظر بود تا زمانی برسد که ایده‌های قدیمی خود را پردازش کند. بیورن مه‌یر در این مدت درگیر همکاری با تریو اپن سرس و انور براهم بود، آقای هگین نوازنده ساز نیکل هارپاست که یک ساز زهی برای قرون وسطا است و نوازندگان معدودی در دنیا این ساز را می‌نوازند و هگین هم از اساتید این ساز در سوئد است.

صدیقی همچنین درباره آلبوم گروه گفت: این آلبوم با عنوان «بیست» تنها توسط نشر هرمس منتشر می‌شود و در اروپا هم خصوصی توسط خود اعضا انتشار یافته است. ما همزمان با انتشار آلبوم در داخل کشور دو شب کنسرت نیز برگزار کردیم.

وی افزود: بافت آلبوم بیست مانند بافت آلبوم گمشده است و با الهام از موسیقی سوئد و اسکاندیناوی ساخته شده که شامل مقام‌ها و پولسکاهای مختلف می‌شود. البته این آلبوم نگاه امروزی‌تر دارد و بیورن مه‌یر با پیشینه جز و پرکاشنیست گروه با پیشینه لاتین سبک‌های تازه‌ای را وارد آلبوم می‌کنند.

یوهان هدین (نیکل هارپا)، بیورن مه‌یر (گیتار باس، باس ماندولا) و فردیک ژیل (پرکاشن) اعضای گروه «بازار بلو» را تشکیل می‌دهند؛ گروهی که هرچند عمیقاً وامدار سنت‌های قدیمی اسکاندیناوی است اما تلاش دارد تا بیانی امروزی از مقام‌ها، ریتم‌ها و الگوهای موسیقایی موطنشان را ارائه دهد. صدیقی درباره این گروه می‌گوید: «بازار بلو ترکیب سه نفره‌ای است که از سازهایی به نام نیکل هارپا، گیتارباس و سازهای کوبه‌ای تشکیل شده است. نیکل هارپا یک ساز قرون وسطایی شمال اروپا است که یک نوع بدوی از ویولن محسوب می‌شود و دارای کلیدهای متعدد (جهت تغییر نت) است. منبع الهام موسیقی گروه عمدتاً موسیقی فولکلور شمال اروپا است که با نگاه امروزی‌تری برداشت شده است.»

«بازار بلو» پیش از این چهاربار در تهران روی صحنه رفته و این سومین حضور گروه در تهران است که روز جمعه 26 شهریورماه، ساعت 21 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت «تیوال» مراجعه کنند.

در ادامه پیش نمایشی از آلبوم جدید این کنسرت را می‌بینید:

کد خبر : ۴۰۷۲۰۹