خبرگزاری کار ایران

"نشان تانیک" هنرمند مجسمه‌ساز درگذشت

نشان تانیک، هنرمند برجسته مجسمه‌ساز و دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز، نهم شهریور ماه درگذشت.

به گزارش ایلنا، تانیک بامداد نهم شهریور ماه به علت ایست قلبی درگذشت و پنج شنبه، ۱۱ شهریور ماه در آرامستان ارامنه در جاده خاوران به خاک سپرده می‌شود.

رجبعلی خسروآبادی،  مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران وعده داده بود تا با سازمان زیباسازی شهر تهران تعامل برقرار و آثار این هنرمند مجسمه‌ساز را خریداری کنند. اما تانیک که از کارمندان بازنشسته کاخ موزه گلستان هم بود، به سرای باقی شتافت و وعده این مقام مسئول محقق نشد.

«نشان تانیک» هنرمند مجسمه‌ساز که موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شده بود، سال ۱۳۱۸ در ارومیه به دنیا آمد و کار خود را به طور خودآموز از ۱۲ سالگی آغاز کرد. وی دارای فوق دیپلم هنرهای صنعتی از سازمان میراث فرهنگی، کارشناسی ارشد زبان انگلیسی و ادبیات فارسی و دکترای افتخاری هنر بود.

تانیک هنر پیکره سازی را نزد استادان جواد بیک زاکاتالی و حسن ارژنگ تا رسیدن به درجۀ استادی فراگرفت. وی از پایه گذاران و بانیان موزه های مردم شناسی گنجعلی خان کرمان، سعدآباد، تبریز، شاهرود و رشت و موزۀ پست و بسیاری دیگر از موزه های ایران بود.

پیکرۀ کمال الملک، نقش برجستۀ استاد شهریار، پیکرۀ جدال شیر و اژدها، ترمیم پیکرۀ مرد نمکی، طراحی و ساخت موزۀ آب در مجموعۀ سعد آباد و طراحی و ساخت وسایل مجموعه های تلویزیونی سلطان صاحب قران، میرزا کوچک خان و امیر کبیر از آثار وی محسوب می شوند.

تانیک  مفتخر به دریافت ده ها جایزه و تقدیرنامه و همچنین دریافت دکترای افتخاری هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. این هنرمند مجسمه ساز، صبح امروز، نهم شهریور ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت.

کد خبر : ۴۰۶۲۳۲