خبرگزاری کار ایران

امکان ثبت جهانی شهر تاریخی توس فراهم شد

asdasd
کد خبر : ۴۰۵۸۶

اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرف مدت مشخص شده با هماهنگی نماینده سازمان میراث فرهنگی در ثبت جهانی، امکان ثبت شهر توس با تعهد اجرای گزینه کارشناسی پیشنهادی را بررسی و اعلام نتیجه می‌كند.

مشهد - ایلنا: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی از فراهم شدن امکان ثبت جهانی شهر تاریخی توس(تابران) با ارائه پیشنهادات اجرایی در جهت رفع مانع ثبت اثر خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمد حسن واحدی با اشاره به تلاش اداره كل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در خصوص ثبت جهانی این شهر تاریخی، اظهار کرد: با توجه به اینکه مانع اصلی ثبت این اثر، وجود دکل‌های فشار قوی در پشت آرامگاه حکیم فرزانه توس است، برای حل این مشکل جلسات متعدد کارشناسی، بازدیدهای میدانی و همچنین چندین جلسه در سطح مدیریت عالی استان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه دکل های یاد شده مربوط به خط انتقال 400 کیلو ولت ایران - ترکمنستان است، ادامه داد: به دلیل تعهدات بین‌المللی، امکان قطع برق وجود ندارد و می‌بایست با اجرای طرح جایگزین پس از ایجاد خط جدید برق، نسبت به جمع آوری خط موجود اقدام کرد.

واحدی اعلام کرد: با بررسی‌های به عمل آمده و با توجه به توپولوژی خاص ناحیه شهر تاریخی توس، تنها روش حذف این دکل‌ها از حریم منظری این شهر، تغییر مسیر انتقال است.

وی افزود: مقرر شده اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ظرف مدت مشخص شده با هماهنگی نماینده سازمان میراث فرهنگی در ثبت جهانی، امکان ثبت این اثر با تعهد اجرای گزینه کارشناسی پیشنهادی را بررسی و اعلام نتیجه كند.

واحدی با بیان اینکه پس از تعیین تکلیف و درصورت مثبت بودن پاسخ ثبت جهانی، برآورد تقریبی هزینه تغییر مسیر انتقال با احتساب تحصیل حریم 250 میلیارد ریال است، عنوان کرد: برای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه، باید نامه مشترکی از سوی میراث فرهنگی و برق منطقه‌ای به انضمام مستندات لازم به استانداری ارائه شود تابا امضای استاندار، تقدیم ریاست محترم جمهوری شود.

وی تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار، امکان اجرای پروژه جابه جایی دکل‌ها و پاکسازی حریم منظری شهر تاریخی توس فراهم خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان مبنی بر شناخته شدن منطقه توس به عنوان ناحیه منفصل شهر مقدس مشهد، گفت: این مصوبه هم اکنون برای تایید به شورای عالی شهرسازی کشور ارسال شده و پس از تایید این شورا، می‌بایست از سوی شهرداری مشهد عملیاتی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز