خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان:

باید هوشمندانه به منافع ملی کشورمان فکر کنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: باید هوشمندانه به منافع ملی کشور مان فکر کنیم و حول محور رهبری در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب و توسعه کشور قدم برداریم.

به گزارش ایلنا، کیوان محمدی با اشاره به هفته دولت بیان داشت: این نامگذاری چیزی نیست جز ارادت و خلوص و اخلاقی که این دو بزرگوار داشتند و جان خود را در خدمت آرمان‌های انقلاب گذاشتند. به همین دلیل اسوه‌های مناسبی برای نسل انقلاب  و نسل‌های آینده شدند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با آرزوی توفیق برای مجموعه کمیته امداد به جهت تحمل شرایط سخت اظهار کرد: کمیته امداد یک نهاد مردمی است و درجهت فقرزدایی و توانمندسازی خانوارها گام‌های مثبتی را بر داشته است.

وی تصریح کرد: 10درصد جمعیت گیلان زیر پوشش این سازمان قرار گرفته است و اگر جمعیت 10 درصدی از این پوشش خارج شود و به مرحله خود کفایی و توانمندسازی برسد، دیگر کمیته امداد به شکل فعلی معنای خود را از دست خواهد داد.

محمدی افزود: ما امیدوارم در کشور ما هیچ نیازمندی وجود نداشته باشد و مردم به آن درجه‌ای از رفاه و خود کفایی برسند که بی‌نیاز از این سازمان‌ها باشند. جز در شرایط بحرانی مانند: زلزله، سیل و طوفان که دراین صورت این سازمان‌ها می‌توانند به کمک مردم بشتابند.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار سازمان‌های مردمی در توسعه کشور گفت: در خصوص تشکل‌های مردم نهاد، اگر سابقه کشور را به درستی بررسی کنیم در می‌یابیم که تشکل‌ها قدمتی به اندازه تاریخ تمدن دارند.

وی تصریح کرد: این دولت مردم را باور دارد و خصلت مسلمانی و اسلامی‌گری با تعریف امام ما را وادار می‌کند  که از مردم حمایت کنیم و با مردم باشیم.

محمّدی با بیان اینکه دولت‌ها در حال حاضر چاره‌ای به غیر از تکیه برمردم ندارند اظهار کرد: دولت‌ها امروزه در جهان چاره‌ای ندارند جز اینکه به مردم تکیه کنند. چرا که دولت نمی‌تواند بدون مردم امور را پیش ببرد. ما نمی‌توانیم بدون مردم محیط زیست را حفظ کنیم و رفاه ایجاد کنیم و اقتصاد مقاومتی را پیش ببریم .همه این مسائل با کمک و حمایت مردم معنا و تجلی پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: بدون حضور  و همکاری  مردم، دولت نمی تواند اقتصاد مقاومتی را پیش ببرد. ما نمی توانیم بدون مردم، آثار باستانی را حفظ کنیم.

رئیس سازمان برنامه وبودجه استان گیلان در بخش دیگر از سخنان خود گفت: دولت می‌تواند از مشارکت مردم بهره‌مند بشود اما ماهیت مشارکت مردم باید تعریف بشود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه هر چقدر توسعه یافته‌تر باشد، ساختارهایی را تعریف می کند تا از مردم در تصمیم‌سازی‌ها استفاده کند. 

محمّدی یاد آور شد: در جوامع امروز امکان اینکه مردم در تصمیم‌گیری‌ها نقش موثر داشته باشند کم است، اما در خصوص تصمیم سازی‌ها مردم می‌توانند جایگاه والایی داشته باشند. این تصمیم سازی‌ها می‌تواند به شکل هیاتی  نیز باشد. ولی به خاطر پراکندگی در نظرات و برنامه‌ها، جوامع مدرن، احزاب را به وجود آوردند تا بتوانند در قالب تشکیلات و سازمان برنامه مدون به مردم ارائه دهند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان  گفت: اگر این نهادهای مردم نهاد را دولتی کنیم در حقیقت فلسفه وجودی شان با ورود در فضای دولت از بین می‌رود و دولتی می‌شود.  همه حرف ما این است که از مردم به صورت ابزار استفاده نشود. تشکل‌ها  باید از جایگاه خودشان به درستی استفاده کنند.

محمدی اظهار کرد: ما بالغ بر 300 تشکل در گیلان و حداکثر 10 هزار سمن در ایران داریم. در حالی که در کشور هندوستان 2 میلیون تشکل مردم نهاد وجود دارد. ما خیلی زمینه کار در تشکل‌های مردمی را داریم مانند دفاع از حقوق شهروندی، دفاع از حقوق زنان، دفاع از حقوق کودکان و سالمندان، میراث، بهداشت، محیط زیست  و حوزه باستانی و..

محمّدی خاطرنشان کرد: ما اگر حواسمان به کشور و منافع ملی و امنیت کشور نباشد. کشورهای ابرقدرت بدشان نمی‌آید که کشور ما مانند افغانستان و عراق و سوریه بشود. باید هوشمندانه به منافع ملی کشورمان فکر کنیم و به دور از جبهه‌گیرهای متعصّبانه چب و راست متحد باشیم و حول محور رهبری در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب و توسعه کشور قدم برداریم.

کد خبر : ۴۰۵۸۵۱