خبرگزاری کار ایران

گزارش مدیرعامل کانون در هفته‌ دولت:

نقش راهبردی کانون در حوزه‌ کودک را گسترش دادیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری، گسترش دایره‌ی همکاری‌های بین ‌سازمانی، مشارکت با انجمن‌های تخصصی مردم‌نهاد و همکاری با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را از سیاست‌های این سازمان در سه سال اخیر عنوان کرد.

به گزار ش ایلنا، علیرضا حاجیان‌زاده هم‌زمان با هفته‌ی دولت، در گزارشی عنوان کرد که توسعه‌ی دربرگیری فعالیت‌های کانون در سطح کشور و بالاخص دانش‌آموزان، همواره از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و انتظار ایشان از کانون بوده، و سیاست ما از ابتدای آغاز به کار در کانون، توجه و تلاش برای پاسخ به این انتظار بوده است. همچنین توجه به تبیین نقش راهبردی کانون در حوزه‌ی کودک و نوجوان از دیگر سیاست‌های این نهاد بوده است.

 حاجیان‌زاده در شرح این روند، به انعقاد تفاهم‌نامه‌ی فی‌مابین معاونت پرورشی آموزش و پرورش اشاره کرد که بر اساس آن، دایره‌ی حضور کانون در مدارس وسعت یافته و بخش بزرگی از دانش‌آموزان کشور از رهگذر این تفاهم‌نامه، از آثار و فعالیت‌های فرهنگی‌هنری کانون بهره مند می‌شوند.

اهمیت این تفاهم‌نامه در حدی است که چندین جلسه‌ی مشترک برنامه‌ریزی با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاونان این نهاد و نیز مدیرعامل کانون و مدیران کل استانی تشکیل، و در آن محورهای مختلف همکاری بین مراکز فرهنگی‌هنری کانون با مدارس کشور طراحی و تدوین شده است.

اما بخش دیگر سخنان حاجیان‌زاده به همکاری بین نهادها و ارگان‌ها اختصاص داشت، که تولید بیش از٢٨٠٠ دقیقه برنامه‌ی تلویزیونی با مشارکت شبکه‌های صداوسیما، پخش پویانمایی‌های کانون از شبکه‌های استانی و پخش ٣٥ انیمیشن در شبکه‌‌ی دوم سیما، تنها بخشی از همکاری‌های بین سازمانی کانون در سه‌سال اخیر بوده است.

برپایی جشنواره‌های رضوی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، طراحی و اجرای دو دوره‌ی جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی ریاست جمهوری، شهرداری تهران و سازمان استاندارد کشور به همراه انجمن‌ها و اصناف مرتبط با این حوزه، از دیگر فعالیت‌های موثری بود که با مشارکت چند نهاد پدید آمد.

به گفته‌ی مدیرعامل کانون، در این جشنواره‌ی ملی، کانون سعی کرد که هماهنگی‌های لازم را صورت دهد تا بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در حوزه‌ی سرگرمی و اسباب‌بازی با هم تعامل و مشارکت داشته باشند.

در گزارش حاجیان‌زاده، هفته‌ی ملی کودک، مهم‌ترین نمونه از تلاش جمعی سازمان‌های مختلف عنوان شد که به میزبانی و دبیری کانون، و با مشارکت بیش از 20 سازمان و ارگان دولتی و انجمن‌های مردم‌نهادی چون انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، شورای کتاب کودک و انجمن تصویرگران کتاب کودک برگزار شده است.

این هفته‌ی ملی، در سال‌های اخیر با برگزاری جلسه‌های منظم برنامه‌ریزی با حضور نمایندگانی از سازمان صداوسیما، ، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی ، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، پلیس راهنمایی‌رانندگی، معاونت زنان و امور خانواده‌ی ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت کشور و... طراحی و اجرا شد که کانون، به عنوان متولی و دبیر این رویداد، علاوه بر اجرای برخی از برنامه‌های اختصاصی و گروهی، هماهنگی بین این ارگان‌ها را نیز به عهده داشت.

متولی بخش کودک و نوجوان ستاد گرامی‌داشت دهه‌ی مبارک فجر در سراسر کشور، از برنامه‌های دیگری است که طی آن، کانون با برگزاری جلسه‌های همفکری بین تمامی سازمان‌ها، حضور میان‌بخشی و بین سازمانی موثری داشته است. خصوصا در دو سال اخیر، و بعد از آغاز فعالیت کمیته‌ی کودک و نوجوان در وزارت کشور و استانداری‌ها به دبیری کانون، این نهاد دیرپا توانسته بیش از گذشته در جلسه‌های تصمیم‌‌گیری خصوصا در سطح استانی، موثر باشد.

حضور مدیرعامل کانون در مقر سازمان ملل در ژنو و ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی وآموزشی جهموری اسلامی ایران برای کودکان در کمیته حقوق کودک، از دیگر فعالیت‌هایی بوده که به گفته‌ی حاجیان‌زاده، با استقبال نهادهای بین‌المللی نیز مواجه شد.

همکاری با جشنواره‌های فیلم، نقاشی و انیمیشن در قاره‌های مختلف، نشست‌های همفکری و همکاری با نمایندگان وزارت‌خانه‌ها ومؤسسات فرهنگی کشورهای منطقه مانند عراق، مالزی، و لبنان و... از دیگر مواردی بود که مدیرعامل کانون از آن یاد کرد. برپایی هفته‌های دوستی کودکان ایران با کشورهایی چون بلغارستان، قطر، اطریش و... با همکاری سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی نیز در همین حوزه گزارش شده است.

در همین حال، مدیرعامل کانون به ارتباط مستمر و مذاکره‌ها با سازمان برنامه‌ و بودجه و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که بر اساس آن، مجوزهای لازم برای ارتقای نیروی انسانی و بهبود وضع معیشت آنان صادر شده است.

کد خبر : ۴۰۵۶۵۲