خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های بزرگداشت شهدای فاجعه منا اعلام شد

نماینده ولی‌فقیه، معاون رییس‌ جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران برنامه های بزرگداشت شهدای فاجعه منا را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، سومین نشست ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا و هفتمین جلسه کمیته‌های برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا روز یکشنبه 7 شهریور با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی شهیدی نماینده ولی‌فقیه، معاون رییس‌ جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و اعضای این ستاد در محل ستاد مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در این نشست گفت: بر اساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در جلسات کمیته‌های برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا، در برخی از برنامه‌های بزرگداشت این ستاد تغییراتی ایجاد و مقرر شد تمرکز عمده برنامه‌ها بر روز دیدار خانواده‌های شهدای منا با مقام معظم رهبری باشد و با توجه به حضور خانواده‌های شهدای منا در تهران نیز پیش‌بینی‌های لازم برای جابجایی و اسکان خانواده‌های معزز شهدای منا در تهران انجام شده است.

رییس ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا همچنین در خصوص برگزاری مراسم دعای عرفه در مصلای تهران گفت: هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این مراسم صورت گرفته است و در این روز مراسم برائت از مشرکان و بزرگداشت شهدای منا نیز انجام می‌شود و این مراسم در استان‌ها نیز به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

وی اقدامات فرهنگی در خصوص فاجعه منا را منحصر به سالگرد آن ندانست و گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید داشته‌اند که این فاجعه نباید فراموش شود، تلاش می‌کنیم برنامه‌های فرهنگی در این رابطه استمرار یابد و پس از سالگرد این مراسم نیز برنامه‌های گوناگونی مانند برگزاری اردوهای فرهنگی برای این خانواده‌ها از جمله برگزاری اردوی راهیان نور توسط سازمان بسیج مستضعفین انجام می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده خانواده‌های معظم شهدای منا از خدمات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این خانواده‌ها تحت پوشش خدمات فرهنگی بنیاد قرار دارند و از خدماتی چون تسهیلات آموزشی، درمانی و فرهنگی استفاده می‌کنند.

سردار محسن انصاری قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران و سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه به ارائه شرحی از اقدامات انجام‌شده برای مراسم بزرگداشت شهدای منا پرداختند.

در این جلسه برنامه‌های پیشنهادی برای کمیته‌های مختلف از سوی دبیر ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا مطرح شد و بحث و تبادل‌نظر پیرامون آن‌ها انجام شد.

از دیگر برنامه هایی که توسط رییس ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا در این جلسه اعلام شدند می توان به «برگزاری شب خاطره و شعر منا»، «دیدار با تمامی خانواده های شهدای منا در دهه ذی الحجه»، «برنامه دعای عرفه با بزرگداشت شهدای منا در سراسر کشور»، «برگزاری همایش بین المللی در مشهد مقدس با حضور خانواده های معظم شهدا»، «نصب یادمان شهدای منا در بهشت زهرا (س) و گلزارهای سراسر کشور»، «پیگیری حقوقی فاجعه منا توسط وزارت امور خارجه» و «برگزاری نمایشگاه بیت عتیق در 6 شهر» اشاره کرد.

گفتنی است بر اساس مصوبه این ستاد در تمام استان ها، ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا به ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران و با حضور دستگاه های مسئول تشکیل شده و برنامه های استانی را برنامه ریزی و اجرا می کنند.

اعضای ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعثه مقام معظم رهبری، سازمان صداوسیما، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان حج و زیارت و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستند.

فاجعه منا در تاریخ ۲ مهر سال ۱۳۹۴ (۱۰ ذی‌حجه ۱۴۳۶ قمری هم‌زمان با عید قربان) در مراسم رمی جمرات در سرزمین منا به دلیل بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی عربستان رخ داد که بر اثر آن هزاران نفر از مسلمانان کشورهای مختلف جهان جان خود را از دست دادند. در پی این فاجعه، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و بعثه مقام معظم رهبری امضا شد، به461 هم‌وطن جان‌باخته در فاجعه منا و مسجد‌الحرام، عنوان «شهید منا» اطلاق شد و همسران و فرزندان این شهدا تحت پوشش خدمات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته‌اند.

کد خبر : ۴۰۵۴۲۱