خبرگزاری کار ایران

احتمال برگزاری سومین انتخابات ملی در اسپانیا در یک سال گذشته

شمارش معکوس برای سومین انتخابات ملی اسپانیا در یک سال اخیر آغاز شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ سومین انتخابات ملی اسپانیا در یک سال اخیر در حال نزدیک شدن است و «ماریانو راخوی»،‌ نخست‌وزیر فعلی این کشور، چهارشنبه آینده نیازمند یک رای اعتماد در پارلمان برای دومین دور تصدی این سمت است.

اسپانیا از زمان انتخابات ناموفق در ماه دسامبر و ژوئن که هیچ حزبی نتوانست ائتلافی تشکیل دهد، دولت کارآمدی نداشته است.

هشت ماه بن‌بست سیاسی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های این کشور مانند جاده‌ها و راه‌آهن را متوقف کرده و قرار‌های دولت را به تعویق انداخته است که این موضوع باعث شده تا حتی برخی از سفارتخانه‌های این کشور بدون سفیر باقی بمانند.

حزب میانه‌روی راخوی اکثر آرا انتخابات در ماه ژوئن را کسب کرد اما هنوز به اکثریتی که برای پیروزی در انتخابات اسپانیا نیاز دارد، دست نیافته است.

مخالفان سوسیالیست تا کنون،‌ با عدم حضور در دومین رای اعتماد به نخست‌وزیر،‌ از حمایت از راخوی خودداری کرده‌اند. در دومین رای اعتماد،‌ یک رای اکثریت ساده کافی است تا راخوی را به قدرت بازگرداند.

به نظر نمی‌رسد که سوسیالیست‌ها از موقعیت به دست آمده در انتخابات محلی در ماه سپتامبر در مناطق شمالی «گالیسیا» و «باسک»؛ جایی که حمایت از حزب راخوی ممکن است به نفع حزب چپ‌گرا تمام شود،‌ عقب نشینی کرده باشند.

اقتصاد اسپانیا،‌ در حال احیا از رکودی است که سه سال پیش پایان یافته است و به رغم عدم داشتن یک دولت کارا تقویت شده و قدرت یافته است. آخرین داده‌ها در این زمینه نشانگر آن است که رشد قوی اقتصاد با تقاضا برای صادرات و افزایش هزینه‌های عمومی همراه بوده است.

دولت انتظار دارد تا اقتصاد این کشور در سال جاری دو و ۹ دهم درصد رشد کند هرچند اقتصاددانان بر این باورند که رشد اقتصادی ممکن است در صورت برطرف شدن بی‌ثباتی سیاسی این کشور از میان برود.

      

 

 

کد خبر : ۴۰۵۴۰۲