خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران:

هیچ توافقی میان میراث فرهنگی و سپاه بر سر عمارت عشرت آباد وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۴۰۵۳۶۵

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به اینکه پرونده ساخت‌وساز در حریم عمارت کلاه‌فرنگی عشرت آباد وجو ندارد، گفت: هیچ توافقی میان اداره کل میراث تهران و سپاه بر سر عمارت عشرت آباد وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رجبعلی خسروآبادی در نشست خبری خود با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان تهران نیاز به ثبات دارد، گفت: من دهمین مدیرکل در طی 9 سال هستم، یعنی عمر متوسط مدیران کل میراث فرهنگی استان تهران 11 ماه است و اکنون که من 33 ماه در این پست قرار داشتم، سه برابر دیگر مدیران در این سمت بودم. میراث فرهنگی استان تهران نیاز به برنامه‌ریزی و ثبات دارد.

وی با اشاره به اینکه خانه‌هایی که در حریم آثار ملی قرار می‌گیرند؛ دچار مشکل هستند، گفت: ما انتظار داریم در برابر محدودیت‌هایی که برای بناهای واقع در حریم آثار ایجاد کرده‌ایم؛ اینکه به طور مثال اجازه نمی‌دهیم که بیش از دو طبقه ساخت و ساز کنند؛ در عوض شهرداری و کمیسیون ماده 5 «حق انتقال توسعه» را برای آنها  قائل شوند، در حالی که تاکنون حتی یک پرونده در کمیسیون ماده 5 در این زمینه مطرح نشده است و اینکه برخی مالکان ترجیح می‌دهند؛ بنای تاریخی‌شان نابود شود تا حفظ شود؛ اینها اثرات عدم حمایت‌های لازم از آنهاست.

خسروآبادی با اشاره به آثاری همچون خانه متین دفتری که در گذشته از فهرست آثار ملی خارج شده بودند، گفت: ما اعتقاد داریم در رابطه با این خانه و یا خانه پروین اعتصامی اشتباه شده است و این آمادگی را داریم که مجدداً برای ثبت همه آنها اقدام کنیم. متاسفانه روندی ایجاد شده بود و پرونده‌هایی در دیوان عدالت اداری برای خروج برخی از آثار از فهرست ملی باز شده بود که ما در مورد آن پرونده‌هایی که امکان داشت، بحث تجدیدنظر را به راه انداختیم و سعی کردیم این روند متوقف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در مورد آخرین وضعیت پرونده عشرت‌آباد اظهار کرد: هیچ توافقی بین ما و سپاه در این زمینه وجود ندارد. ما حریم عشرت‌آباد را تعیین و رسماً ابلاغ کردیم. محدوده‌ای که در حال ساخت و ساز است در حریم درجه دو قرار دارد که ارتفاع آن نباید بیش از 16.5 متر باشد. پرونده این ساخت و ساز را برای دادسرای نظامی شعبه 3 فرستادیم و در حال بررسی است. تا زمانی که ابلاغ رسمی برای ما فرستاده نشود نمی‌توانیم چیزی را اعلام کنیم، اما امیدواریم قانون در این پرونده رعایت شود از طرفی دیگر تفاهم‌نامه سه‌‌جانبه‌ای را با شهرداری و سپاه برای مرمت این عمارت داریم که مبحثی جدای از ساخت و ساز در حریم است و سپاه اعلام کرده که همچنان بر سر این توافق هستیم.

خسروآبادی در ارتباط با بهسازی بازارچه عودلاجان توضیح داد: تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان ما، شهرداری و کسبه وجود دارد. شهرداری و ما هزینه‌های لازم را پرداخت کردیم اما کسبه سهمشان را دیر پرداخت کردند به همین خاطر بهسازی به طول انجامید.

وی در ارتباط با خانه رهنما در منطقه یک که در حریم آن گودبرداری شده بود، گفت:‌ شهردار قبلی منطقه یک را نتوانستیم قانع کنیم حتی اگر حریم این بنا مصوب نباشد براساس مصوبه شورای شهر حق نداشتند در آنجا گودبرداری کنند، اما شهردار سابق گفت مصوبه شورا قانون نیست، بنابراین ما هم شکایت کردیم و پرونده در دادگاه در جریان است اما شهردار جدید عنوان کرده که این مسئله را با هم حل و فصل کنیم. البته دو عضو شورا نیز به این ماجرا وارد شدند و عملیات رسماً متوقف شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز