خبرگزاری کار ایران

مرمت و بازسازی ۶۶ جلد آلبوم رزومه رجال فرهنگی، سیاسی

۶۶ جلد آلبوم رزومه رجال فرهنگی، سیاسی و هنری، در اداره کل حفاظت و نگهداری آرشیو ملی، مرمت و بازسازی شد.

به گزارش ایلنا، تعداد چهار هزار و 974 برگ دست نوشته،‌ به همراه یک هزار و 556 قطعه عکس برابر با سه هزار و سیصد عنوان از شرح حال زندگی، تحصیلات و معرفی رجال فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی، در اداره کل حفاظت و نگهداری معاونت اسناد، مرمت و بازسازی شد.

در این رزومه‌ها بیشتر دست نویس و به خط رجال نگارش شده که در ابعاد برگ A4، معاصر و متعلق به صد سال اخیر بوده و از اداره کل فراهم آوری و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای مرمت و بازسازی در اختیار اداره کل حفاظت و نگهداری قرار گرفت.

از جمله آسیب‌های وارد شده به این آثار می‌توان به تخریب‌های ناشی از آثار پانچ، سوزن منگنه، پارگی، تاخوردگی، لکه چسب و پخش شدگی اشاره کرد.

کارشناسان این اداره کل، پس از بررسی آسیب شناسی از طریق نمونه برداری بیولوژیک و مشاهده باکتری‌ها، قارچ‌ها و آلودگی‌های میکروبی موجود در آنها، به شناسایی این قارچ‌ها مبادرت ورزیده و در بخش ضدعفونی، مورد ضدعفونی قرار دادند.

با توجه به نوع آسیب‌های موجود در این دست نوشته‌ها، اقدامات لازم جهت مرمت و بازسازی آنها با روش‌های مناسب مرمتی صورت گرفت. در پایان کلیه کارنامک‌ها، در آلبوم‌هایی که به همین منظور تهیه شده بودند، جهت نگهداری، قرار گرفته و به اداره کل فراهم آوری و حفاظت عودت داده شدند.

کد خبر : ۴۰۵۲۸۳