خبرگزاری کار ایران

«حمید قبادی» در گفتگو با ایلنا:

100 طرح‌ برگزیده‌ لباس به تولید انبوه رسیده است

asdasd
کد خبر : ۴۰۵۲۵

قبادی از تولید بیش از ۱۰۰ عنوان از طرح‌های جشنواره‌های قبلی مد و لباس خبر داد و کار اجرای آن‌ها را منحصر به بخش خصوصی دانست.

ایلنا: «حمید قبادی» (دبیر اجرایی جشنواره‌ی مد و لباس و مشاور معاون هنری وزیر ارشاد) معتقد است مساله‌ی مُد یکی از مسائل مهم جامعه‌ی امروز است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، قبادی موضوع مد را یکی از فرآیندهای مهم زندگی در اجتماع امروز دانست و گفت: این مساله فقط مربوط به حوزه‌ی لباس نیست و بخش‌های زیادی را دربرمی‌گیرد. جامعه‌ی بشری همواره با این مساله زندگی کرده است و مُد به یکی از اجزای مهم زندگی مردم تبدیل شده است.
او افزود: در همه جای دنیا به این مساله به چشم یک واقعیت اساسی نگاه می‌شود و هر جامعه‌ای به نسبت هنجارهای خود با آن برخورد می‌کند.
مشاور معاون هنری وزیر ارشاد با تاکید بر خلاقیت و کار بدیع و جدید در مساله‌ی مُد اضافه کرد: در این پدیده با تنوع و تکثر زیادی روبرو هستیم و شکل‌ها و زمینه‌های مختلفی برای آن مطرح است. البته افراد باید در چهارچوب نگاه و اعتقادات هر جامعه‌ای با مساله مُد مواجه شوند که در کشور ما به عنوان یک اصل مورد توجه قرار دارد.
قبادی به تاکید مقام معظم رهبری بر مساله مد اشاره کرد و گفت: باتوجه به نگاه خاص ایشان بر این مساله، مُد در چند سال اخیر به عنوان جریانی مهم که باید براساس ایده‌های داخلی تولید شود، مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب مُد در قالب الگوهای ایرانی- اسلامی که مبتنی بر علایق، هنجارهای دینی و ایمانی و شرایط بومی ملی است، مورد توجه قرار گرفت.
مشاور معاون هنری وزیر ارشاد تاکید کرد: مهم‌ترین اتفاقی که در زمینه‌ی مد رخ داده، تلقی شدن آن به عنوان یک امر فرهنگی است. امروز مساله مُد و لباس به عنوان یک موضوع فرهنگی و شاخص و اصل در زمینه‌ی فرهنگ، در کشور ما مورد توجه قرار دارد.
قبادی درباره‌ی نقش دولت بر جریان مُد در کشور گفت: دولت در این مساله نقش هماهنگ کننده دارد. هیچکدام از طرح‌ها و نمونه‌ها به سفارش دولت و توسط دولت صورت نگرفته و همه‌ی آن‌ها با مشارکت طراحان که از جنس غیردولتی و بعضآ اشخاص حقیقی هستند صورت گرفته است.
دبیر اجرایی جشنواره‌ی مد و لباس ادامه داد: البته دولت در چهارچوب قانون یک وظیفه بر عهده دارد که باید بستر لازم را برای مُدسازی ایجاد کند. همچنین در همین راستا باید زمینه‌سازی برای کشف و ظهور استعداد‌ها انجام دهد و زمینه‌سازی برای آگاهی بخشی متناسب با سلیقه‌ها را در این زمینه انجام دهد.
گستره‌ی مخاطبان طرح‌های بنیاد مد و لباس و حجم استقبال از این طرح‌ها مساله‌ای بود که مشاور معاون هنری وزیر ارشاد درباره‌ی آن گفت: به هر حال این کار جدیدی در ایران محسوب می‌شود و عمر چندانی ندارد. البته به نسبت عمر کوتاه، کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است. ما در گام اول طبیعتآ به دنبال آشنا کردن مردم را با طرح‌های جدید بودیم و در مرحله‌ی بعد، کاربردی کردن این طرح‌ها را باید پی گرفت. آثاری که در دوره‌های قبلی جشنواره برگزیده شده‌اند، در معرض انتخاب تولیدکنندگان قرار دارد. امروز ما در بخش شروع مرحله‌ی دوم قرار داریم و شاید هنوز برای اظهار نظر در این زمینه زود باشد.
قبادی از تولید بیش از ۱۰۰ عنوان از طرح‌های جشنواره‌های قبلی مد و لباس خبر داد و کار اجرای آن‌ها را تمامآ منحصر به بخش خصوصی دانست.
او در پاسخ به این سوال که چگونه و با چه ابزاری میزان استقبال مخاطبان را اندازه‌گیری می‌کنند، گفت: اساسآ فروش مبنای کار ما نیست و نگاه ما به این مساله کاربردی است، به این صورت که وقتی تولید کننده می‌پذیرد که لباسی را تولید کند، حتمآ به استقبال آن هم نگاه کرده و می‌داند که این طرح مورد پسند واقع می‌شود.
مشاور معاون هنری وزیر ارشاد در مورد تقابل طرح‌های غربی و مورد پسند بودن آن‌ها از سوی مردم به خصوص قشر جوان گفت: به هر حال طراحان ما باید کیفیت و تنوع را زیاد کنند. زمانی که مردم احساس کنند با یک طرح فاخر مواجه هستند، قطعآ از آن استقبال می‌کنند. به هر حال همانطور که اشاره کردم، ما در شروع راه قرار داریم و باید تجربه‌ی خود را افزایش دهیم.
او درباره‌ی قیمت طرح‌ها نیز گفت: مسئولیت قیمت گذاری بر عهده‌ی ما نیست، اما کمیسیون فنی ما بر شرایط ناظر است و قطعآ قیمت‌گذاری‌ها هم منطقی و مبتنی بر شرایط بازار خواهد بود.
دبیر اجرایی جشنواره‌ی مد و لباس در پاسخ به این سوال که «روی آوردن به تولید لباس‌های طراحی شده توسط بر اساس جریان مُد و لباس ملی، تا چه اندازه می‌تواند واحدهای تولیدی را در وضعیت نابسامان اقتصادی فعلی کمک کند» توضیح داد: شاید تا پیش از این با عده‌ی محدودی طراح روبرو بودیم، اما امروز با عده‌ی زیادی مواجه هستیم که تنوع زیادی را در این حوزه ایجاد می‌کند. مساله‌ای که در این بین می‌تواند کمک خوبی به واحدهای تولیدی باشد، بی‌نیازی آن‌ها از خرید طرح است. به این ترتیب که بنیاد مُد و لباس طرح‌های برگزیده را از طراحان می‌خرد به رایگان در اختیار تولید‌ها قرار می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز