خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل ایمیدور در نشست خبری خود تشریح کرد:

عملکرد سه ساله در توسعه و بهره‌برداری معادن کشور

asdasd
کد خبر : ۴۰۴۸۸۶

در نشست خبری کرباسیان فعالیت‌های این سازمان را در طول تدولت یازدهم تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری مدیرعامل سازمان ایمیدرو که به مناسبت هفته دولت در محل این سازمان برگزار شد، اهم فعالیت‌های این سازمان برای توسعه معادن کشور در دولت یازدهم تشریح شد.

کرباسیان اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی بخش معدن بسیار برجسته است و دولت موظف است که از آن حمایت کند. بر همین اساس این نشست خبری برای تشریح فعالیت‌های دولت از زمان تحویل گرفتن سازمان ایمیدرو است .

وی ادامه داد: متاسفانه در دولت قبل و در سال 91 ، 21 میلیارد تومان از شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان به اسم رد دیون واگذار شده بود که بخش اعظمی از این واگذاری‌ها به افرادی بود که اهلیت لازم را نداشتند. همچنین تصمیماتی اتخاذ شده بود که باعث ضربه زدن به این سازمان شده بود. از جمله منحل کردن شرکت فولاد و یا واگذاری 41 درصد از سهام شرکت تهیه تولید به بانک‌های مختلف که تمام اینها باعث کاهش کارآیی این سازمان شده بود.

کرباسیان با اشاره به متوقف ماندن طرح‌های مختلف معدنی در دولت قبل گفت: 7 طرح تولیدی فولاد به طور کامل متوقف شده بود و برخی دیگر از این طرح‌ها اصلا شروع نشده بود. بر همین اساس ما اولویت خود را بر فعال کردن طرح‌های راکد و نیمه‌تمام با هدف جلوگیری از خام فروشی قرار دادیم.

مدیر عامل سازمان ایمیدرو ادامه داد: امسال 4 طرح از 7 طرح فولادی به بهره‌برداری می‌رسد این در حالی است که ما در سه سال گذشته مشکلات زیادی از قبیل گشایش اعتبار و تبدیل ماشین‌آلات چینی به ماشین اروپایی – چینی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در شهریور ماه امسال فولاد سفیددشت احیا و به بهره‌برداری خواهد رسید و فولاد میانه ، شادگان و نیریز تا انتهای سال در مدار تولید قرار خواهد گرفت. با افتتاح این طرح‌ها 3 میلیون و 200 هزار تن به ظرفیت آهن اسفنجی کشور اضافه خواهد شد.

کرباسیان تصریح کرد: در دولت یازدهم 22 طرح به ارزش 3 میلیارد دلار آزاد شده که با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که داشتیم قابل توجه است. در طرح‌های متوقف شده توانستیم کنسانتره و گندله در سنگان ، کرمان و بندرعباس را فعال کنیم که حاصل آن اضافه شدن 15 میلیون تن کنسانتره به ظرفیت کشور بود. ظرفیت گندله سازی نیز 20 میلیون تن اضافه شد که این افزایش نقش بسزایی در جلوگیری از خام‌فروشی دارد.

وی ادامه داد: انتظار داریم تا پایان امسال در حوزه مس ، 280 هزار تن آند و 200 هزار تن کاتد به بهره‌برداری برسد این در حالی است که ما سال گذشته 80 هزار متر حفاری داشتیم و 130 میلیارد تومان هزینه کردیم که این در طول تاریخ معدن کشور بی‌سابقه است.

کرباسیان اظهار داشت: در بحث آلومینیوم با توجه به این که این کارخانه به دو مواد اولیه مهم یعنی انرژی و بوکسیت نیاز دارد طرح‌های مطالعاتی گسترده‌ای صورت گرفته و از آنجایی که در کشور ما پودر آلومینیوم وجود ندارد، واردات آن را از گینه فعال کردیم که مناقصه بین‌المللی آن ظرف یک ماه آینده برگزار خواهد شد. از طرف دیگر مذاکراتی را با یک شرکت هندی آغاز کردیم که آنها این محصول را به چابهار می‌آورند و ما در آنجا کارخانه آلومینیوم تاسیس کنیم که تا 20 روز دیگر مرحله دوم مذاکرات ما با هندی‌ها آغاز خواهد شد.

وی افزود: یک شرکت استرالیایی نیز به عنوان مشاور به ما در این راه کمک خواهد کرد و این کارخانه با همکاری گروه سرمایه‌گذاری غدیر و منطقه آزاد چابهار امضا خواهد شد.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: در پروژه تتانیوم که به سبب تحریم‌ها متوقف شده بود پس از برجام شرکت‌های مختلف خارجی تمایل خود را برای حضور در آن نشان دادند که سرانجام شرکت مشترک ایرانی – اروپایی برنده مناقصه آن شد. در بهره‌برداری از معدن تتانیوم 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است که 350 میلیارد تومان آن از طریق فروش اوراق مشارکت تامین خواهد شد.

وی با اشاره به معدن طلای زرشوران گفت: به دلیل اینکه ماشین آلات این معدن در زمان تحریم‌ها تامین شده بود و دارای کیفیت لازم نبود نتوانستیم به ظرفیت کامل بهره‌برداری برسیم اما امروز با گرفتن یک مشاور خارجی طرح‌های فاز دوم آن را آغاز کردیم.

صادرات مواد معدنی

معاون وزیر صنعت در خصوص صادرات مواد معدنی گفت: در سال گذشته با وجود مشکلات بانکی  توانستیم 7.2 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم و امسال در چهار ماهه اول 2.4 میلیارد دلار صادر داشتیم که نسبت به سال گذشته شاهد رشد 33 درصدی بوده‌ایم. اگر بتوانیم همین روند را حفظ کنیم و مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی و معدنی را حل کنیم وضعیت صادرات ما بهتر خواهد شد.

جذب سرمایه‌گذار خارجی

مدیرعامل ایمیدرو در خصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه گفت: شرکت مشترک ایران و ایتالیا معدن سنگ آهن یزد را تحویل گرفتند و کارهای مطالعاتی آن را انجام می‌دهند و امیدواریم طرح 400 میلیون تنی فولاد را در این منطقه فعال کنیم.

وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به ایتالیا چندین یادداشت تفاهم امضا شد که برخی از آ‌نها در حال رسیدن به نتیجه است به طور مثال نورد گرم فولاد مبارکه در مهرماه آغاز خواهد شد و سرمایه‌گذاری آن توسط بانک‌های ایتالیایی فاینانس خواهد شد. در مورد نفالین سینت نیز بانک‌های روسی تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در آن اعلام کرده‌اند .

کرباسیان در مورد صندوق بیمه سرمایه‌گذار گفت: سرانجام بعد از تاخیر هفت ماهه این صندوق تفاهم‌نامه‌ای را با بانک ملت امضا کرد و مقرر شد این بانک با 300 میلیارد تومان به واحدهای معدنی وام بدهد که تا به امروز 12 قرارداد بسته شده است که امیدواریم این تاخیر 7 ماهه جبران شود.

مدیرعامل سازمان ایمیدرو در خصوص فیش‌های حقوقی گفت: در این سازمان هیچ گونه پرداخت حقوق غیرمتعارف نداشته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز