خبرگزاری کار ایران

علی زندوکیلی و محمدعلی سجادی در گالری ایوان

مجموعه‌ای از عکس‌های امیتیس سلطانی از 5 شهریور در گالری ایوان در معرض دید تماشاگران قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه عکس امیتیس سلطانی عباسیون باعنوان"پرده‌ی پندار"عصرجمعه5 شهریورماه 95 در گالری ایوان افتتاح شد، در حالی که هنرمندان مطرحی مانند محمد سریر، محمدعلی سجادی، محمد فرنود، جمشید بایرامی،علی زندوکیلیو... از بازدیدکنندگان آن بودند.

سلطانی در نخستین نمایشگاه انفرادی خود 20 عکس سیاه و سفید را به نمایش گذاشته است که به موضوع زن می‌پردازند. آنچه در این نمایشگاه می‌بینید بوم‌های بزرگ و سپیدی است که در بعضی از آنها فیگور یک زن دیده می‌شود و در تعدادی دیگر چیزی جز لکه‌ها و سطوح خاکستری وجود ندارد. در نگاه اول تعدای از این آثار ممکن است تابلوی نقاشی به نظر برسند و در آنها ردی از قلم و لکه جوهر به چشم بیاید، اما همه آنها عکس‌هایی هستند که با ایجاد کنتراست خیلی بالا یا پایین روی بوم چاپ شده‌اند.

این هنرمند در مورد سوژه نمایشگاه خود گفت: این مجموعه عکس برگرفته از یک دوره کاری ده ساله من بوده و توصیف و روایت خیالی از سال‌ها دغدغه من است. زن را در ادبیات ایران جستجو کردم و نقش او به عنوان فرمانده و حاکم در ادبیات اسطوره‌ای، یا طناز و ساقی در ادبیات قرون میانی را بررسی کردم. زن نماد پاکی است کهدر پس پرده‌ای فراخور شأن خود قرار گرفته است و این آثار نشان دهنده برداشت فکرى و ذهنى من از زن ایرانى است که توسط هاله‌اى از صفات نیک در لفافه‌ای پوشیده شده ولى کماکان در پس تمام این پرده‌ها زیبایی‌اش عیان است.

محمد علی سجادی، نقاش و کارگردان سینما که از بازدیدکنندگان نمایشگاه بود در مورد این آثار گفت: خیلی خوشحالم که خانم سلطانی بالاخره نمایشگاه انفرادی برگزار کرد، چون کارهای قبلی او را دیده بودم و به نظرم هنرمند صاحب ذوق و خوش سلیقه‌ای بود. مجموعه‌ای که به نمایش درآمده یک تجربه جذاب و دوست داشتنی است و روح زنانه که حاکم بر آثار است کاملا قابل درک و زیبا است.

سجادی با اشاره به اینکه توجه زیادی به نمایشگاه‌های هنری دارد گفت: یکی از چیزهایی که الان در فضای فرهنگی کشور پررنگ شده هنرهای تجسمی است و این اتفاق خیلی خوب است. نسل جوان در همه حوزه های هنر و از جمله هنرهای تجسمی وارد شدند، گالری‌های زیادی باز شده و به ویژه در شهرستان‌ها اتفاقات خیلی خوبی افتاده که خیلی خوشحال کننده است.

محمد سریر، آهنگساز نیز در مورد این نمایشگاه گفت:  به نظرم این کارها خیلی آرام بخش هستند و حس خوبی به بیننده می‌دهند. یک متن مشترک در آنها وجود دارد اما تصاویر متفاوت است و به همه اجازه  فکر کردن می‌دهد، چون کارها کمی انتزاعی است و بیننده می‌تواند بر اساس فکر خودش آن را گسترش دهد.

سریر ادامه داد: باعث خوشحالی است که در چندسال اخیر فعالیت‌های نمایشگاهی گسترش پیدا کرده و این خودش باعث شده مردم نوعی سرگرمی پیدا کنند که در ارتقای فکر و اندیشه آنها بسیار موثر است. گالری ایوان هم در مدتی که تاسیس شده کارهای ممتاز و در سطح بالا ارائه کرده است، ضمن اینکه فضای خیلی آرام بخشی دارد که باعث می‌شود بتوان آثار را با دقت دید. امیدوارم فعالیت گالری‌ها گسترش پیدا کند چون شهر تهران واقعا به آن نیاز دارد. حتی برنامه "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر" باعث خوشحالی زیادی بود اما عده‌ای آن را برنتابیدند، در حالی که فکر می‌کنم مردم تهران و مسئولین متوجه شدند که این کار هم از نظر هنری می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد و هم شهر آرامش پیدا می‌کند.

گفتنی است عواید حاصل از فروش آثار این نمایشگاه به کانون هموفیلی اهدا خواهد شد. گالری ایوان در نمایشگاه‌های قبلی سهم خود از فروش آثار هنری را به خیریه‌های محک، نیکان، کمک، دهش‌پور و انجمن حمایت از کودکان کار اهدا کرد.

نمایشگاه "پرده پندار " تا 24 شهریورماه 1395 در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

کد خبر : ۴۰۴۸۳۸