خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری کارخانه سیمان دورود:

عدم تمایل یکصد کارگر سیمان دورود برای طرح تقاضای بازنشستگی

asdasd
کد خبر : ۴۰۴۸۲۱

تصمیم تامین اجتماعی لرستان در خصوص افزایش سابقه دوره زمانی مربوط به محاسبه مستمری بازنشستگی کارگران کارخانه سیمان دورود را در استفاده از فرصت بازنشستگی پیش از موعد مردد کرده است.

«منصور ساکی» از کارگران کارخانه سیمان دورود و از اعضای سابق نهاد صنفی کارگری این مجموعه صنعتی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: از مدتی قبل تامین اجتماعی استان لرستان میانگین پنج سال آخر سابقه پرداخت حق بیمه کارگران را ملاک تعیین مستمری بازنشستگی قلمداد می‌کند.

وی بابیان اینکه طبق قانون باید میانگین دو سال آخر پرداخت حق بیمه ملاک تعیین پرداخت مستمری کارگران متقاضی استفاده از خدمات بازنشستگی تلقی شود؛ گفت: این اتفاق باعث شده است تا در حال حاضر شماری از کارگران سیمان دورود در استفاده از مزایای بازنشستگی مردد شوند.

به ادعای ان کارگر کارخانه سیمان دورود در حال حاضر تا یکصد از افراد شاغل در این کارخانه مشمول مقررات بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور تلقی شده‌اند اما به دلیل اصرار تامین اجتماعی بر افزایش زمان تعیین شده برای پرداخت مستمری نسبت به طرح درخواست خود تردید  کنند.

وی مدعی شد این رویه در حالی است که پیش از این در سال 94   معاون امور حقوقی و مجلس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اعتراض سایر کارگرانی که نسبت به این مبنای جدید محاسبه معترض بودند، گفته بود که مبنای محاسبه مستمری مطابق «روال سابق» بر اساس دو سال آخر خدمت محاسبه می‌شود.

ساکی عملکرد سازمان تامین اجتماعی را در این خصوص «یک بام و دو هوا» دانست و تصریح کرد: اگر معاون امور حقوقی و مجلس سازمان تامین اجتماعی  می‌گوید که مبنای محاسبه مستمری باید بر اساس پرداخت بیمه 2 سال آخر باشد دلیلی وجود ندارد که کارگران سیمان دورود بیش از این معطل بازنشستگی خود شوند. از این رو باید گفت که سازمان تامین اجتماعی با اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا  به علت کسری بودجه، قصد دارد سن بازنشستگی را به صورت غیر قانونی افزایش دهد.

رئیس اسبق شورای اسلامی کار کارخانه سیمان دورود بازنشسته نشدن این  100 کارگر را برای خودشان و کارخانه سیمان دورود «آسیب زا » دانست و افزود: کارخانه سیمان دورد با مشکلات در زمینه تامین نقدینگی و بازگرداندن بدهی‌های بانکی خود رو به رو است از این رو بازنشستگی این کارگران فشار‌های ناشی از پرداخت مزد و مزایای مزدی آنان را کاهش می‌دهد.

وی افزود: از سویی برای خود این کارگران بهتر است که هر چه سریعتر بازنشست شوند تا بیشتر از این سلامتشان در این کارخانه به خطر نیفتد زیرا آنها بیشتر از 20 سال است که در معرض عوامل سرطان زا قرار دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز