خبرگزاری کار ایران

عملکرد معاونت فرهنگی در دولت یازدهم؛

انتشار ١٣٠هزار کتاب و رشد ١٢,٥درصدی/ تفویض اختیار به تشکل‌های نشر

براساس آمار سه سال نخست دولت یازدهم تعداد عناوین چاپ شده کتاب‌ها نسبت به مدت مشابه در دولت قبل ٥/١٢ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایلنا، انتشار بیش از ١٣١هزارعنوان کتاب و رشد افزایش ١٢,٥درصدی عناوین کتاب، تفویض اختیار به تشکل های نشر، راه اندازی بانک اطلاعات اهالی قلم و طرح رقابتی پایتخت کتاب و طرح رقابتی روستاهای دوستدار کتاب از مهمترین اقدامات معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه سال دولت یازدهم است.

در سه سال دولت تدبیر و امید تعداد ١٣١ هزار و ١٨٣ عنوان کتاب چاپ اول و تعداد ٩١هزار ٣٠٦ عنوان کتاب تجدید چاپی مجوز گرفته و منتشر شد‌ه‌اند.

بر اساس آمار سه سال نخست دولت یازدهم تعداد عناوین چاپ نسبت به مدت مشابه در دولت قبل ٥/١٢ درصد رشد داشته است.

برگزاری طرح های حمایتی از کتابفروشی ها و ارائه تسهیلات و یارانه کتاب از مسیر کتابفروشی ها بخش دیگری از سیاست های حمایتی این معاونت بوده است.

** تفویض اختیار به تشکل های نشر

تفویض اختیار به تشکل های نشر و شفافیت در خرید کتاب و ارائه آمار مربوطه دراین حوزه را می توان از دیگر رویکردهای این معاونت برشمرد.

** افزایش چند برابر ی خرید کتاب از ناشران

بر اساس آمار اعلام شده از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تا پایان سال ١٣٩٤، تعداد ١٥هزار و ٩٢٢ عنوان و تعداد ٢میلیون و ٩١٢هزار و ٢٢٢جلد به مبلغ ٤٣٩میلیارد و ١٣٠میلیون و ٣٣هزار و ٥٠٠ ریال از ناشران کتاب خریداری شده است.

** توجه دولت یازدهم به فعالیت های نشر در استان‌ها

همچنین باید توجه این دولت به توسعه برنامه ها و فعالیت های حوزه کتاب و نشر در استان ها را مورد اشاره قرار داد به طوری که در دو سال گذشته حدود ٣٠ درصد از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های کتاب و نشر و چاپ به برنامه ها و فعالیت های استانی اختصاص داده شده است.

** وضعیت اهل قلم در دولت یازدهم

در دولت یازدهم، راه اندازی بانک اهل قلم یکی از مهمترین کارها در این حوزه بوده است و بر اساس آمار تا کنون تعداد ٥هزار و ٥٤٥ نفر از نویسندگان،شاعران، مترجمان و مولفان کشور کارت شناسایی اهل قلم دریافت کرده اند. برگزاری نکوداشت های متعدد، برگزاری سلسله برنامه های عصر کتاب با محوریت نکوداشت فعالان حوزه کتاب و نشر در همین راستا بوده است.

** رویکردها در جوایز و جشنواره های حوزه کتاب و ادبیات

در دولت یازدهم جایزه های حوزه کتاب و ادبیات به دور از نگاه های سیاسی و جناحی و بر اساس توجه به کیفیت آثار برگزار شده است.

از جوایز و جشنواره های برگزار شده توسط دولت در حوزه کتاب در سه سال اخیر می توان به جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (سه دوره)،جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی ایران (سه دوره)،جشنواره شعر فجر ( سه دوره) اشاره کرد.

 در این سه دوره سعی شد تا جشنواره شعر فجر منحصر به پایتخت نباشد و با توسعه محافل استانی و نیز خارجی آن و همچنین دوره ها و کارگاه های آموزشی آن تلاش شد تا شمولیت آن بیشتر شده و نگاه تخصصی در آن تقویت شود.

همچنین در سه دوره جایزه ادبی جلال آل احمد سعی شد تا این جایزه طیف های مختلف ادبیات در کشور را دربرگیرد و نگاه ملی آن تقویت شود.

جایزه ادبی پروین اعتصامی (سه دوره)،جشنواره نقد کتاب ( سه دوره)،جایزه طراحی کتاب ایران ( آغاز جایزه در سال ٩٤ بوده است و یک دوره آن برگزار شده است)، طرح رقابتی پایتخت کتاب ایران آغاز این طرح در دولت یازدهم بوده و تا کنون دو دوره که در دوره اول شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ٩٤ انتخاب شد و در حال حاضر شهر نیشابور این عنوان را در اختیار دارد.

** طرح رقابتی روستاهای دوستدار کتاب

طرح رقابتی روستاهای دوستدار کتاب  در دولت یازدهم آغاز شده است و تاکنون دو دوره آن برگزار شده و در هر دوره ١٠ روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب شده‌اند.

مکانیزم انتخاب هم بر اساس فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی در روستاها بوده است.

 رشد و تقویت دیپلماسی فرهنگی،تمرکز زدایی و واگذاری فعالیتهای قابل اجرا به استان ها، کاهش تصدی گری دولت و واگذاری بخش هایی از فعالیتها به تشکل های صنفی،افزایش تعاملات استانی و برگزاری جلسات و تشکیل کارگروه های تخصصی مرتبط با فعالیتها و اهداف معاونت امور فرهنگی،رشد و تقویت فعالیت های ترویجی کتاب و کتابخوانی در اقصی نقاط کشور ( برگزاری جشنواره های پایتخت کتاب و روستا ها و عشایر دوستدار کتاب – طرح های عیدانه و تابستانه کتاب از طریق کتابفروشی های معتبر) نیز از جمله مهمترین اقدامات معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه سال گذشته در دولت یازدهم به شمار می‌آید.

دوم تا هشتم شهریور ماه به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است و در این ایام علاوه بر گرامیداشت یاد و خاطر شهیدان رجایی و باهنر، عملکردها تشریح و صدها پروژه، طرح و ... توسط دولت به بهره برداری می‌رسد.

کد خبر : ۴۰۴۷۹۹