خبرگزاری کار ایران

محمد رحمانیان در گفتگو با ایلنا اعلام کرد:

داود رشیدی اجرای نوینی از آثار ساعدی و علی حاتمی داشت

رحمانیان، داود رشیدی را بخشی از آخرین نسل قبل از انقلاب اسلامی ایران دانست که تئاتر را به شیوه‌ای علمی آموخت و با آثاری که در ایران به روی صحنه برد، از پیشگامان تئاتر نوین ایران شد.

محمد رحمانیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: داوود رشیدی در کشورهای اروپایی تحصیل کرده بود و با بسیاری از نمایشنامه‌نویسان روز جهان آشنا بود. او چیزی را به دست آورد که تئاتر ایران در دهه 30 و 40 از آن خیلی دور بود.

وی در ادامه افزود: رشیدی به دلیل شغل پدرش که دیپلمات بود، توانست در شرایط بهتری زندگی کند و خودش هم علوم سیاسی خوانده بود. او تئاتر را به عنوان یک علاقه جدی به نحوی دنبال کرد که وقتی به ایران برگشت دیگر کسب و کار و زندگی و معیشت‌اش از طریق تئاتر انجام شد. در دانشکده هنرهای زیبا تدریس می‌کرد. کارهای نوین به روی صحنه می برد و بعد هم که به تلویزیون رفت و واحد تئاتر تلویزیون را راه‌اندازی کرد. از این نظر داوود رشیدی انسان مهمی در شکل‌گیری تئاتر نوین ایران است.

رحمانیان درباره نمایش‌های مهمی که توسط رشیدی به روی صحنه تئاتر رفته، گفت: او چه قبل و چه بعد از انقلاب، کارهایی انجام داد که در نوع خودش بسیار نوین بود. مثلا اجرای نمایش دیکته اثر غلامحسین ساعدی که با بازیگران مطرح آن روزگار به روی صحنه برد. یا اجرای نمایش حسن کچل با مرحوم علی حاتمی در سالن سنگلج، که شکلی  از تئاتر سنتی ایرانی بود. هر کاری که او کرد یک گام به پیش بود.

محمد رحمانیان، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های رشیدی بعد از انقلاب اسلامی توضیح داد: بعد از انقلاب در زمینه ترجمه، کارهای درخشانی کرد و آثاری را در میان تئاتری‌ها آورد که کسی در موردشان نشنیده بود. از این دست کارها می‌توان به آثار اوژن یونسکو اشاره کرد.

رحمانیان از تجربه کاری خود با داوود رشیدی یاد کرد و گفت: من یک تجربه همکاری در تئاتر با داوود رشیدی دارم. دوازده سال پیش یعنی در سال 1383، نمایش «اسب‌ها سال 59 هجری شمسی» را باهم کار کردیم و این نزدیکی باعث شد چیزهای بسیار زیادی از او بیاموزم.

رحمانیان در پایان رشیدی را انسانی سختکوش و علاقمند توصیف کرد و گفت: تا همین یک سال پیش هم ایشان بسیار کار می‌کردند؛ بسیار خوب زندگی کرد و بسیار خوب تئاتر کار کرد و خیلی جدی دنبال می‌کرد. داود رشیدی به عنوان نویسنده، مترجم، بازیگر و کارگردان و استاد دانشگاه، شاگردان زیادی را آموزش داد و در شکل‌گیری تئاتر نوین ایران نقش خیلی مهمی داشت.

داود رشیدی صبح امروز (جمعه 5 شهریور) به دلیل ایست قلبی درگذشت. پیکر این هنرمند 9 صبح روز یکشنبه (7 شهریور) از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمدان بهشت زهرا(س) تشییع می‌شود.

کد خبر : ۴۰۴۵۹۱