خبرگزاری کار ایران

اعلام وضعیت اضطراری در منطقه زلزله‌زده ایتالیا

با کمرنگ شدن امیدها برای یافتن بازماندگان زلزله صبح چهارشنبه در بخش مرکزی ایتالیا، دولت این کشور در بخشی که بیشترین آسیب را دیده وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «ماتئو رنتسی» نخست‌وزیر ایتالیا وعده بودجه‌ای ۵۰ میلیون یورویی برای بازسازی منطقه آسیب‌دیده را داده است.

رنتسی علاوه بر این بودجه، مالیات ساکنان منطقه را لغو کرد و یک ابتکار عمل تازه تحت عنوان «خانه ایتالیایی» را در واکنش به انتقاد از استانداردهای پایین ساخت و ساز اعلام کرد.

اما وی گفت اشتباه است اگر تصور شود که ایتالیا می‌تواند خانه‌های صد درصد مقاوم در برابر زلزله بسازد.

در رسانه‌های ایتالیا این پرسش مطرح شده که چرا مقررات سفت و سخت‌تری برای ساخت و ساز در نواحی زلزله‌خیز وضع نشده است.

بعضی از خانه های فروریخته اخیرا بازسازی شده بود.

در ایتالیا شهرها و روستاهای تاریخی مجبور به پیروی از مقررات ضدزلزله در ساختمان‌سازی نیستند.

روز پنجشنبه صدها پس‌لرزه نواحی تخریب شده مرکزی ایتالیا را تکان داد و باعث اختلال در عملیات جست‌وجو برای یافتن بازماندگان زلزله مرگبار چهارشنبه صبح شد.

پنجشنبه بعد از ظهر زلزله‌ای به بزرگی چهار و سه دهم درجه روی داد و باعث فرار امدادگران از ساختمان‌هایی شد که از قبل آسیب دیده‌اند و شکننده هستند.

حدود پنج هزار نفر با کمک ماشین آلات سنگین یا با دست خالی مشغول جست‌وجو در لابلای آوار هستند.

آمار کشته‌ها تا این لحظه حداقل ۲۵۰ نفر و شمار زخمی‌ها ۳۶۵ نفر گزارش شده است.

زلزله صبح چهارشنبه ساعت سه و ۳۶ دقیقه به وقت محلی ایتالیا در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی رم در کوه‌های مرکزی ایتالیا اتفاق افتاد.

بیش از ۳۰۰ نفر در بیمارستان‌ها تحت مداوا قرار گرفته اند و ده‌ها نفر هم همچنان زیر آوار هستند.

شهرهای کوچک آماتریچه، آرکواتا، آکومولی و پسکارا دل ترونتو بیشترین آسیب را دیده‌اند.

این شهرک‌های کوهستانی به دلیل هوای خوب تابستانی در این فصل شلوغ است که تخمین زدن شمار دقیق افراد مفقود شده را دشوار می‌کند.

جست‌وجو برای یافتن بازماندگان چهارشنبه شب تا صبح پنجشنبه ادامه داشت. به دلیل ناامن بودن بسیاری از ساختمان ها، بعضی از مردم مجبور شدند در اتومبیل‌ها یا در چادر بخوابند.

تیم های جست‌وجو از جمله اعضای صلیب سرخ از بومیان خواسته اند کلید رمز اینترنت وای-فای (بی سیم) خود را خاموش کنند تا دسترسی به اینترنت برای ماموران آسان و به عملیات کمک شود.

ایتالیا روی دو خط گسل واقع شده و در برابر زلزله آسیب پذیر است.

 

کد خبر : ۴۰۴۵۱۵