خبرگزاری کار ایران

گفتگوی ایلنا با آنتونیو ری؛

ارتباط افسانه‌ای فلامنکو نواز اسپانیایی با سهراب پورناظری+فیلم

آنتونیو ری معتقد است؛ برای بداهه‌نوازی نیازی نیست که نوازندگان زمان زیادی با یکدیگر ساز بزنند. می‌گوید؛ ارتباطش با موسیقی سهراب آنی شکل گرفته. پیش از این هیچ آشنایی با موزیسین‌های ایرانی نداشته و اینک این موسیقی برایش حکم نور را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ آنتونیو ری موسیقی را از ده سالگی شروع کرده است. پدرش گیتاریست؛ مادرش رقصنده فلامنکو و خواهرش خواننده فلامنکو است. اصولا موسیقی فلامنکو در تمام خانواده او گسترش پیدا کرده است. خودش معتقد است این شانس را داشته که با تمام موزیسین‌های مهم دنیا ساز بزند؛ از پاکو دلوسیا تا ویسنته آمیگو. او در بسیاری از رقابت‌های نوازندگی در اسپانیا برنده شده است. برای کمپانی‌های باله فلامنکو؛ قطعات متعددی ساخته‌ و سه آلبوم هم خودش منتشر کرده است.

او در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره حضورش در ایران گفت: یکی از دوستان مشترک‌مان از من دعوت کرد که در تهران کنسرتی برگزار کنم. در این کنسرت با سهراب پورناظری آشنا شدم و این ایده سردرآورد که همکاری مشترک ما و ضبط یک آلبوم بسیار اتفاق مثبتی‌ست. کارمان را آغاز کردیم و این افتخار بزرگی‌ست که در کنار سهراب پورناظری ساز می‌زنم چراکه در موسیقی نکات مشترکی را داریم.

روح موسیقی ایرانی و فلامنکو به هم نزدیک است

او ادامه داد: هفت ماه پیش در جشنواره موسیقی فجر اولین اجرایمان را باهم داشتیم و پس از آن سهراب به شهر خرز، شهر من آمد. حدود یک هفته تمرین کردیم و ضبط آلبوم را در چهار روز به پایان رساندیم. این آلبوم تلفیقی از موسیقی سنتی ایران و موسیقی فلامنکوست که در آن تم‌های تازه‌ای از من و سهراب به‌صورت اختصاصی تصنیف شده است.

وی با بیان اینکه بیش از هر چیز مفهوم بداهه‌نوازی موردنظر خودش و سهراب پورناظری بوده؛ اظهار کرد: فکر می‌کنم قلب و روح و روان این دو موسیقی به شدت شبیه هم است و ریتم و هارمونی موسیقی ما به شدت پیوند داشت. بداهه‌نوازی به شدت شبیه احساس است و ریتم و هارمونی اشتراکات موسیقی ماست. واقعا فکر می‌کنم روح موسیقی ما نزدیک به هم است. البته من با ساز کمانچه بیشتر ارتباط برقرا کردم چون کمانچه آواز می‌خواند و ساز ملودیک‌تری‌ست.

ارتباط موزیسین‌هایی مثل من و سهراب آنی شکل می‌گیرد

او درباره اجرای خود در بخش اول و ارتباط آن با کلیت کنسرت توضیح داد: اولین بخش برنامه چهار قطعه‌ای‌ست که در دستگاه‌های خالص فلامنکو است و من همیشه در کنسرت‌هایم اجرا می‌کنم. در بخش دوم هم سهراب موسیقی خود را اجرا می‌کند و در بخش سوم تلفیق اتفاق می‌افتد و مشخصا بخش اول و دوم ارتباطی به تلفیق دو موسیقی ندارد.

آنتونیو ری در پاسخ به این سوال که چگونه در مدت زمانی کوتاه با موسیقی سهراب پورناظری ارتباط گرفته؛ گفت: ما موزیسین‌هایی هستیم که راه طولانی را در سبک خودمان پشت سر گذراندیم و ارتباطی که بین ما برقرار می‌شود؛ آنی اتفاق می‌افتد.

همکاری با ایرانیان بر آینده موسیقی‌ام تاثیر می‌گذارد

وی افزود: من پیش از این هیچ آشنایی با موزیسین‌های ایرانی نداشتم و واقعا برای من مثل یک نور بزرگ بود. این همکاری باعث شد من با موسیقی مشرق زمین آشنا شوم. پیش از این تمام تمرکزم روی موسیقی فلامنکو بود ولی موسیقی‌ای که سهراب پورناظری می‌نوازد؛ اعجاب برانگیز و فوق‌العاده است که من با آن کاملا ارتباط برقرا می‌کنم.

او درباره تاثیر همکاری با ایرانیان در موسیقی خودش نیز عنوان کرد: در عالم موسیقی؛ ستاره‌ای که همواره به او نگاه می‌کنم؛ پاکو دلوسیا است و او با بسیاری از موزیسین‌ها کار کرده و این همکاری با هنرمندان سبک‌های مختلف باعث شده تا موسیقی او غنی‌تر شود. در نتیجه بسیار واضح است پروژه مشترک من و سهراب قطعا بر آینده کاری من هم تاثیر می‌گذارد و همیشه این فضاها را به خاطر خواهم داشت.

آلبوم مشترک سهراب پورناظری و آنتونیو ری در ایران و اروپا

این نوازنده گیتار فلامنکو درباره ادامه فعالیت‌هایش با سهراب پورناظری اظهار کرد: ماه سپتامبر به ایران بازمی‌گردم و امیدوارم کنسرت‌های بیشتری داشته باشیم به علاوه اینکه دوست داریم کنسرت‌هایی را خارج از مرزهای ایران برگزار کنیم. در حال حاضر این آلبوم یکی از مهمترین پروژه‌های زندگی من است. آلبومی هم که با هم ضبط کردیم اول در ایران و بعد در اروپا منتشر می‌شود.

رونمایی از آلبوم و کنسرت دوباره آنتونیو ری در تهران در سپتامبر

او ادامه داد: این آلبوم انفجار احساسات است و تماما به‌صورت زنده و خالص ضبط شده است. موسیقی ما از قلب و روح‌مان برمی‌خیزد. در هریک از تم‌هایی که من تصنیف کردم و تم‌هایی که سهراب تصنیف کرده؛ یک تم پایه داریم و برایمان فضا هست تا در آن فضا آنچه درونمان است را بیرون بیاوریم. برخی از این قطعات در کنسرت قبلی اجرا شدند اما در کنسرت ماه سپتامبر از این آلبوم رونمایی می‌کنیم.

آنتونیو ری درباره سازبندی آلبوم نیز بیان کرد: اصل این آلبوم کمانچه و گیتار است. سازهای کوبه‌ای فلامنکو؛ آواز ایرانی؛ آواز فلامنگو؛ ساز کوبه‌ای ایرانی و سنتور نیز در این آلبوم شنیده می‌شود. "خسوس مندز" هم از خوانندگان مطرح اسپانیاست که در این آلبوم می‌خواند.

او با تقدیر از نوازندگی سهراب پورناظری گفت: من می‌توانم ساعت‌ها درباره نبوغ سهراب پورناظری در موسیقی حرف بزنم. همایون نصیری، آرین کشیشی و سایر اعضای گروه هم موزیسین‌های بزرگی هستند و با من همراهی بسیار خوبی داشتند.

مخاطبان ایرانی حیرت‌زده‌ام کردند

آنتونیو ری با بیان اینکه مخاطبان ایران حیرت‌زده‌اش کردند؛ گفت: اصلا فکر نمی‌کردم در ایران تا این حد به گیتار فلامنکو علاقه داشته باشند و مرا بشناسند. بغلم می‌کنند و با من عکس می‌اندازند و خیلی مهربان هستند. من با آغوش باز به ایران آمدم ولی هیچ تصوری درباره آن نداشتم. اما حالا عاشق ایرانم و دوستان بسیاری پیدا کردم. این کشور موزیسین‌های بی‌نظیری دارد.

وی افزود: پروژه زریاب؛ اصلی‌ترین فعالیت این روزهای من است. علاوه بر همکاری با سهراب؛ من روی آلبوم جدیدم کار می‌کنم و کنسرت‌هایم را در دنیا برگزار خواهم کرد.

مسترکلاس فلامنکو در تهران؛ جمع‌بندی زندگی آنتونیو ری است

آنتونیو ری در پایان با اشاره به مسترکلاسی که در تهران برگزار کرده است؛ عنوان کرد: مسترکلاس من به‌طور کلی در رابطه نوازندگی گیتار فلامنکو و خود فلامنکو است تا نوازندگان ایرانی پایه‌های فلامنکو خالص و سنتی را یاد بگیرند. در این مسترکلاس روی تکنیک گیتار فلامنکو تمرکز می‌کنم؛ ریتم‌ها و هارمونی موسیقی فلامنکو را بررسی می‌کنیم؛ به علاوه قطعات خودم و همراهی آواز فلامنکو هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. به‌طور کلی این مسترکلاس جمع‌بندی زندگی خودم است.

20

18

15

کد خبر : ۴۰۴۳۳۱