خبرگزاری کار ایران

تشریح دستاوردهای نفت و گاز پارس در هفته دولت

تولید روزانه پارس جنوبی ١٤٠ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همزمان با آغاز هفته دولت به تشریح مهمترین برنامه ها و دستاوردهای این شرکت پرداخت و گفت: با بهره برداری از پالایشگاههای فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ و تکمیل بخش باقیمانده فازهای ١٧ و ١٨ در مجموع ١٤٠ میلیون متر مکعب به تولید روزانه پارس جنوبی افزوده می شود.

به گزارش ایلنا، علی اکبر شعبانپور در نخستین روز هفته دولت در یک نشست خبری با بیان این که بجز فاز ١١ پارس جنوبی قرارداد بقیه فازها امضا و تعیین تکلیف شدند، افزود: همانطور که پیش تر نیز اعلام شده است کار توسعه همه فازهای پارس جنوبی جز فاز ١٤ تا پایان سال آینده نهایی می شود.

وی یکی از عوامل اصلی تاخیرهای پیش آمده در برخی طرحهای توسعه ای را وجود برخی مشکلات از جمله صدرا عنوان کرد و گفت: مسائل این شرکت در شرف حل شدن است.

به گفته شعبانپور، از ابتدای سال ٩٣ تا کنون حدود ١٥٠ میلیون متر مکعب به میزان برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی افزوده شد و این رقم اوایل سال ٩٦ به ٣٠٠ میلیون متر مکعب در روز می رسد.

وی با بیان این که اوایل سال ٩٦ تولید روزانه میدان گازی پارس جنوبی به حدود ٥٣٠ میلیون متر مکعب در روز می رسد، تصریح کرد: به این ترتیب در بهار سال آینده، ایران در برداشت گاز از پارس جنوبی با قطر برابر می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی با اشاره به این که فازهای ١٣، ١٤، ٢٢ و ٢٤ نیز بیش از ٧٣درصد پیشرفت فیزیکی دارند در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف فاز ١١ پارس جنوبی اظهار کرد: با توجه با حیطه اختیارات این شرکت، فاز ١١ پارس جنوبی نیز در اولویت های توسعه ای قرار دارد.

هنوز نیازمند جذب سرمایه هستیم

شعبانپور درباره جذب سرمایه گذاری در شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این که پارسال از هشت میلیارد و ٧٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده بیش از ٤ میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار جذب شده است، تصریح کرد: برای امسال نیز جذب ٦ میلیارد و ٧٠٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

به گفته وی، اگرچه نگرانی از بابت تامین منابع مالی طرحهای تا حدود زیادی رفع شده است اما همچنان نیازمند جذب سرمایه هستیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، در پاسخ به پرسشی درباره برداشت از لایه های گازی پارس جنوبی با اشاره به این که این میدان از چهار لایه K١، K٢، K٣ و K٤ تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: در ابتدا برداشت از لایه K١ به دلیل احتمال وجود H٢S بالا، توجیه اقتصادی نداشت که بعدها پس از انجام مطالعاتی H٢S این لایه طبیعی تشخیص داده شد و به این ترتیب برداشت از این لایه  نیز در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، هم اکنون از هر چهار لایه پارس جنوبی گاز برداشت می شود.

برداشت نفت از لایه پارس جنوبی تا پایان امسال اجرایی می شود

شعبانپور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی اظهار داشت: برداشت نفت از این لایه حتما تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.

وی درباره توسعه میدانهای پارس شمالی، گلشن، فردوسی و فرزاد A , B که در حیطه مسئولیت این شرکت است هم توضیح داد: با توجه به اولویت توسعه میدانهای مشترک، فرزاد A , B در اولویت توسعه ای این شرکت قرار دارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به مذاکرات انجام شده با شرکت او ان جی سی هند درباره فرزاد B اشاره کرد و با بیان این که این مذاکرات از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است، تصریح کرد: بر اساس توافقهای انجام شده، میزان تولید طرح از ١,١ میلیارد فوت مکعب در نظر گرفته شده به ٢ میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد.

نصب ایستگاه‌های تقویت فشار بروی سکوهای پارس جنوبی

شعبانپور درباره برنامه شرکت نفت و گاز پارس برای مقابله با افت طبیعی تولید گاز از پارس جنوبی طی سالهای آینده اظهار کرد: این موضوع برای شرکت بسیار حائز اهمیت است و به این منظور برنامه مشخصی را در بخش مهندسی و ساختمان تدوین کرده و درصدد نصب ایستگاههای تقویت فشار گاز در سکوها هستیم.

وی در پاسخ به پرسش یکی از رسانه های خارجی مبنی بر این که آیا کار توسعه فازهای پارس جنوبی تا سال ٢٠٢٠ پایان می رسد، تاکید کرد: بدون شک تا آن زمان کار توسعه پارس جنوبی به پایان می رسد و با بهره برداری همه فازهای، تولید روزانه گاز از این میدان گازی به ٨٢٠ میلیون متر مکعب در روز می رسد.

 

کد خبر : ۴۰۳۷۱۴