خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با ایلنا:

احکام حکومتی می‌تواند مشکل لغو کنسرت‌ها را حل کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: احکام حکومتی می‌تواند در حل مشکل لغو کنسرت‌ها فصل‌الخطاب باشد.

اردشیر نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با انتقاد از توهین به رییس‌جمهور که در روزهای گذشته از طریق برخی تریبون‌های رسمی نماز جمعه، اعلام کرد: متاسفانه همواره در آستانه برگزاری انتخابات‌ها، فضای سیاسی کشور رادیکال می‌شود که این یکی از آسیب‌های جدی فضای سیاسی و عمومی کشور است.

او با اشاره به اهمیت دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا، گفت: باتوجه به این‌که در آستانه دو انتخابات مهم قرار داریم و به فراخور این فضا، کشور رفته‌رفته به‌خود آرایش سیاسی می‌گیرد، شاهدیم برخی جریان‌های سیاسی با ایجاد التهاب در فضای سیاسی کشور، مرزهای اخلاق را زیرپا می‌گذارند.

دستگاه‌های نظارتی نسبت به اهانت‌کنندگان به رییس‌جمهور اغماض نکنند

عضو فراکسیون امید در مجلس با اشاره به اهانت‌های اخیر به رییس جمهور یادآور شد: عناوین و الفاظی که از سوی برخی از منتقدان دولت درباره آقای روحانی بکار می‌رود، به‌نوعی توهین به شخصیت حقوقی رییس‌جمهور است و این وضعیت از جمله شرایطی است که دستگاه‌های نظارتی نباید با اغماض رفتار کنند و اجازه دهند مرزهای اخلاقی در جامعه شکسته شود.

لعن و نفرین رییس‌جمهور، هتک حرمت ساختار نظام است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تصریح کرد: باید توجه کنیم که مسئله، شخص آقای روحانی نیست، بلکه مسئله توهین به جایگاه‌های حقوقی و ساختار نظام جمهوری اسلامی است؛ هنگامی که رییس‌جمهور مورد لعن و نفرین قرار گیرد، درواقع ساختار نظام مورد هتک حرمت قرار گرفته و در چنین شرایطی، دستگاه‌های مربوطه باید وارد عمل شده و با این مسائل، به‌صورت قانونی و جدی برخورد کنند.

نوریان با بیان این‌که همه شهروندان حق دارند درباره هر موضوعی در جامعه اظهارنظر کنند، یادآور شد: با این حال، نباید فراموش کنیم اظهارنظر و انتقاد با توهین و تشویش اذهان عمومی متفاوت است و اگر کسی ادعا کند اهانت‌هایی که اخیراً به رییس‌جمهور صورت گرفته، در راستای نقد عملکرد آقای روحانی بوده، نشان می‌دهد که مرز باریک نقد و توهین را نادیده گرفته است.

هر کسی حق ندارد درباره بایدها و نبایدهای موسیقی و هنر اظهارنظر شاذ کند

نماینده مردم شهرکرد در مجلس دهم همچنین با اشاره ممانعت برخی ائمه جمعه از برگزاری کنسرت‌های موسیقی در تعدادی از شهرستان‌ها که به القای حاکمیت دوگانه در کشور انجامید، گفت: بحث موسیقی و هنر، موضوعی تخصصی است و به‌ویژه آن‌جا که مربوط به بایدها و نبایدها می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که در بحث برگزاری و صدور مجوز به کنسرت‌ها خلاء‌هایی وجود دارد، گفت: اولاً بسیاری از علما و مراجع نظرات فقهی خودشان را دارند و هیچکس نمی‌تواند به فلان مرجع بگوید که چرا این موضوع را چنین استنباط می‌کنید، چراکه ایشان استنباط و نظرات فقهی خود را می‌گویند و کسی نه می‌تواند و نه حق دارد، نسبت به این نظرات فقهی ایرادی وارد کند.

احکام حکومتی می‌تواند مشکل لغو کنسرت‌ها را حل کند

او ادامه داد: هنگامی که جمهوری اسلامی به‌عنوان نظام حاکم در موضوع اختلافی به‌ویژه در بحث هنر و موسیقی با آرای متفاوت روبروست، تکلیف چیست و باید به نظر کدامیک از علما استناد و اقتدا کند؟ به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی است که احکام حکومتی معنا پیدا می‌کند.

نوریان در پایان تصریح کرد: به بیان دیگر در چنین شرایطی است که نظر و آرای قاطع ولی‌فقیه که بر اساس قانون اساسی فصل‌الخطاب است، معنا می‌یابد. در واقع در چنین شرایطی باید این مسئله فرموله شده و به رشته قانون درآمده و به زبان قانون ترجمه شود که حکم حکومتی برکدام نظر استوار است، وگرنه اختلاف‌نظر همیشه وجود دارد.

کد خبر : ۴۰۳۳۲۵