خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

سفیر ژاپن کارت شناسایی نداشته است/ کسی بدلیل دوتابعیتی بودن دستگیر نشده است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مسائل دیپلماتیک انتها ندارد و باید براساس ظرفیت‌ها و زمینه‌ها میان دو کشور ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی ایلنا، بهرام قاسمی در اولین نشست خبری خود در جایگاه سخنگوی وزارت خارجه یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و گفت:  امیدوارم نشست‌های ما با خبرنگاران به ارتقای تعامل در بسیاری از مسائل منجر شود

وی خطاب به اصحاب رسانه یادآور شد: شما را از خودم و خودم را از شما می‌دانم و در این مدت سعی کردم ارتباط خوبی با شما برقرار کنم.

ایران از آمریکا در چند بخش مختلف طلب دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان کمیسیون قضایی مجلس گفته است طلب ایران از آمریکا ربطی به برجام ندارد و چه اقدام مثبتی برای دریافت آن پول شده است، گفت: درباره طلب‌های ما باید بگویند کدام طلب منظور است. ما دعاوی مختلفی نسبت هم داشته‌ایم هم آمریکا و هم ایران. برخی از این دعاوی حل شده‌اند و برخی در حال بررسی است. بنابراین باید پرسید کدام طلب منظور است البته ما طلب بسیاری از آمریکا داریم و پیگیری خواهیم کرد.

بهرام قاسمی

ایران قرابت‌های سیاسی اقتصادی بسیاری با آمریکای لاتین دارد

قاسمی درباره سفر ظریف به آمریکای لاتین هم گفت: مسائل دیپلماتیک انتها ندارد و باید براساس ظرفیت‌ها و زمینه‌ها میان دو کشور ارتقا یابد یا متوقف شده باشد و نیاز به تحرک داشته باشد. آمریکای لاتین دارای ظرفیت‌های بسیاری است و قرابت‌های سیاسی اقتصادی بسیاری با این منطقه داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت امور خارجه دیپلماسی اقتصادی و بسترسازی برای حضور بخش خصوصی است، اظهار داشت: این سفر دوره‌ای است و به شش کشور صورت می‌گیرد که هماهنگی و تنظیم  برای انجام آن به صورت پی‌درپی کار سختی بود. البته با استقبال طرف مقابل این هماهنگی‌ها انجام شد و سفر از روز گذشته آغاز شده است.

۸۰ نفر ظریف را در سفر آمریکای لاتین همراهی می‌کنند

او افزود: یک هیات ۸۰ نفره که عمدتا از بخش خصوصی هستند آقای ظریف را همراهی می‌کنند که نشان از اشتیاق ایران و بخش خصوصی ما برای توسعه مناسبات با آمریکای لاتین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امیدواریم با این سفر زمینه توسعه صادرات غیرنفتی ایران فراهم شود، تصریح کرد: آمریکای لاتین از پتانسیل بسیاری برخودار است. زمینه کار با آمریکای لاتین بسیار است و هر چقدر هم کار شود باز این زمینه وجود دارد.

قاسمی یادآور شد: همه دولت‌ها سعی کردند مناسبات ایران با این دولت‌ها افزایش یابد و رابطه خوبی داشته باشیم و باید این رابطه بیشتر هم بشود.

هیچ فردی به دلیل دوتابعیتی بودن دستگیر نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دستگیری افرادی به جرم تابعیت دوگانه هم بیان کرد: دستگیری آن افراد به دلیل تابعیت دوگانه آنها نبوده است و اتهام آنها جرائم دیگری است که موجب دستگیری آنها شده است.

عربستان به دنبال فرافکنی است

قاسمی درباره ادعای سفیر عربستان در عراق مبنی بر اینکه ایران درصدد ترور اوست، عنوان کرد: از این حرف‌ها به خصوص از جانب عربستان زیاد گفته می‌شود، البته برای ما با توجه به شرایط درونی و بیرونی عربستان جای تعجب ندارد. چرا که آنها به دنبال فرافکنی هستند تا شکست‌هایشان را در یمن، سوریه و... سرپوش بگذارند.

بهرام قاسمی

سفیر ژاپن کارت شناسایی نداشته است

وی درباره ادعای سفارت ژاپن مبنی بر بازداشت چند ساعته سفیر ژاپن توسط نیروهای امنیتی هم گفت: خبر بازداشت را تایید نمی‌کنم، ولی اطلاع دارم سوءتفاهمی برای دقایقی ایجاد شده بود که آن هم به دلیل عدم همراه بودن کارت شناسایی توسط آقای سفیر بود و همین موجب سوال و جوابی از وی شد. همراهان ایشان سریعاً به وزارت امور خارجه تماس گرفتند و مسئله را اطلاع دادند و ما نیز به سرعت به نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی تماس گرفتیم و گفتیم که ایشان سفیر ژاپن هستند و از مسئولیت دیپلماتیک و سیاسی برخوردارند و ایشان هم سریعاً آزاد شد.

ایران و ترکیه در بسیاری موارد نظر یکسانی دارند

او درباره انتشار اخباری مبنی بر سفر احتمالی اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران گفت: ما روابط خوبی با ترکیه در گذشته داشته و داریم. نظرات یکسانی هم در بسیاری از مسائل داریم. پس از کودتا هم ایران نخستین کشوری بود که نسبت به مسئله کودتا در کشور واکنش نشان داد که آن، توییتی بود که آقای ظریف ساعت یک بامداد گذاشتند و ضمن ابراز نگرانی کودتا را محکوم کردند.

رایزنی سه‌ساعته ظریف و اردوغان

قاسمی با بیان اینکه ایران و ترکیه از گذشته رایزنی‌های بسیاری با یکدیگر داشتند بعد از تحولات اخیر این رایزنی‌ها تشدید شده است، اظهار داشت: پس از روز کودتا ایران تمایل داشت به آنکارا سفر کند اما با توجه به این شرایط ترکیه به طرف مقابل درخواست صبر از ما کرد. با این حال سفر انجام شد و رایزنی‌های مفصلی صورت گرفت. آقای ظریف و اردوغان به تنهایی سه ساعت با یکدیگر صحبت کردند و مسائل دو جانبه و چند جانبه مورد رایزنی قرار گرفت. پس از آن سفر و رایزنی‌ها نیز قرار شد همکاری‌ها و مسائل دو جانبه و منطقه‌ای با سرعت بیشتری مورد پیگیری قرار بگیرد که در پی آن آقای چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه به تهران سفر کرد و ایشان هم رایزنی ۵ ساعته با وزیر امور خارجه داشت که گفت‌وگوی مفید و مفصلی بود.

تاریخ سفر اردوغان به ایران هنوز مشخص نیست

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: دو کشور با یکدیگر تفاهم کرده‌اند رایزنی‌ها در همه سطوح ادامه یابد و وقتی هم‌اندیشی‌ها بیشتر شود، امکان همکاری در خصوص مسائل دو جانبه و چندجانبه هم بیشتر می‌شود. با این حال هنوز تاریخی برای سفر آقای اردوغان به تهران تعیین نشده و هرزمان این تاریخ مشخص شود آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

بهرام قاسمی

توضیح در مورد عملکرد وزارت خارجه در منطقه

قاسمی درباره عملکرد وزارت امور خارجه به مناسبت هفته دولت و ادعای برخی منتقدان مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه در عرصه منطقه‌ای چندان موفق عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: در کشور ما چندصدایی وجود دارد و هر کس می‌تواند نظرات خود را در خصوص مسائل مختلف مطرح کند. شاید یکی از نظرات آن باشد که وزارت امور خارجه درعرصه مسائل منطقه‌ای قدرتمند عمل نکرده باشد. بدون قضاوت درباره این نظر به آن احترام می‌گذارم و قضاوت را به افکار عمومی وا می‌گذاریم.

او ادامه داد: در دوره جدید با توجه به مشکلات قبلی شاهد ایجاد یک فضای جدید برای همکاری هستیم البته در برخی از مسائل ممکن است ما به آن سطح مورد انتظار و مطلوب نرسیده باشیم، اما این به خاطر ناکارآمدی وزارت امور خارجه نیست.

عربستان فکر نمی‌کرد ایران در فضای جهانی به جایگاه بهتری بازگردد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در فضای جدید ما به گشایش‌ها دست یافته‌ایم و این گشایش‌ها موجب نگرانی برخی‌ها شده است، یادآور شد: این دسته افراد نگران از دست رفتن منافع‌شان هستند. یکی از آنها، عربستان بود. عربستان فکر نمی‌کرد ایران در فضای جهانی به جایگاه بهتری بازگردد و به همین خاطر نگران شد چرا که فکر می‌کرد این وضعیت جدید ایران می‌تواند تهدیدی برای او باشد که البته یک توهم است و به همین خاطر دست به اقداماتی زده است. برخی از مشکلات ما هم ناشی از آن اقدامات است. لذا کم‌کاری وزارت امور خارجه را قبول ندارم.

قاسمی تاکید کرد: هر کشوری که دست دوستی و تعامل را به طرف ایران دراز کند ایران هم دست او به گرمی می‌فشارد و آماده تعامل با اوست.

امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های ایران و ترکیه زمینه بازگشت امنیت در منطقه فراهم شود

او در پاسخ به سوالی درباره همکاری احتمالی ایران و ترکیه در خصوص سوریه بیان کرد: متاسفانه بحث سوریه، مسئله بسیار پیچیده‌ای است و تا به امروز هم لاینحل باقی مانده و منجر به کشتار مردم، نابودی زیرساخت‌ها و ایجاد ناامنی در محیط منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای شده است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به اختلافات قبلی میان تهران و آنکارا درباره سوریه ابراز داشت: درباره سوریه ما با ترکیه قبلاً اختلافاتی داشتیم البته هیچ کشوری یکسان و همانند هم فکر نمی‌کنند. با این حال رایزنی‌ها و تماس‌های ما افزایش یافته و تعامل و همکاری هم زمانی ایجاد می‌شود که رفت و آمدها بیشتر شود. ما امیدواریم با استفاده ازظرفیت‌های دو کشور زمینه برای بازگشت امنیت در منطقه فراهم شود.

احتمال ارتقای روابط درسطح سفیر بین ایران و انگلستان وجود دارد

قاسمی درباره احتمال ارتقای روابط در حد سفیری با انگلیس هم بیان کرد: یکی از اهداف سیاست خارجی ایران آن است که روابطش با کشورها را در سطح عادی ارتقا دهد یا آن را حفظ کند. یکی ازاین کشورها، انگلیس است که در سال‌های گذشته دچار تنش در روابط بودیم. هم‌اینک در سفارتخانه‌های هر دو کشور در سطح کارداری فعال است و احتمال ارتقا روابط درسطح سفیری در آینده وجود دارد.

بهرام قاسمی

توضیح در مورد دعوت عربستان از مریم رجوی به حج

او درباره انتشار اخباری مبنی بر دعوت عربستان از مریم رجوی برای حضور در مناسک حج عنوان کرد: به رغم میل باطنی ما عربستان دچار توهم جدی است و با توجه به مشکلات درونی خود و مشکلات منطقه‌ای‌اش دست به حرکات نابخردانه و هیجانی می زند که راه به جایی هم نخواهد برد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان اضافه کرد:‌ به نظر عربستان، آنها هر نقطه چرکینی که پیدا کنند دست می‌گذارند تا اینگونه فشاری را علیه ایران ایجاد کنند اما مردم این گروهک جنایتکار را می‌شناسد. جای تعجبی هم ندارد زیرا عربستان تا به امروز دست به هر کار غلطی زده است ولی امیدواریم عقلانیت موجب بازگشت آنها شود. امنیت در منطقه به عربستان هم است و امیدواریم آنها دست از این اقداماتشان بردارند.

قرار بود سفر ظریف به ترکیه خبری نشود

خبرنگاری در ادامه نشست گفت: خبر استفاده روسیه از پایگاه همدان توسط رسانه‌های روس مطرح شد همچنین سفر وزیر امور خارجه ترکیه به تهران توسط رسانه‌های ترک مطرح شد. چرا ایران در این دو مورد خود پیشگام نبود و منتظر طرف مقابل ماند که قاسمی پاسخ داد: درباره سفر وزیر امور خارجه ترکیه باید بگویم که قرار قبلی این بود که سفر، خبری نشود و بعداً طرفین درباره آن اطلاع‌رسانی کنند. البته ممکن است به خاطر اختلاف ساعت این مسئله پیش اذهان متبادر شود که ترک‌ها پیش‌دستی کردند ولی وزیر امور خارجه ترکیه به هند رفته بود و آنها چند ساعت از ما جلوتر هستند و به همین خاطر یکی دو ساعتی، اختلاف ایجاد شد.

در مسئله همدان قصد پنهان‌کاری نبود

قاسمی تصریح کرد: درباره پایگاه همدان هم همین مسئله صدق می‌کند زیرا قرار بود بعد از انجام عملیات اطلاع‌رسانی شود که پس از آن آقای شمخانی مصاحبه کردند و مسئله را با مردم در میان گذاشتند. به هیچ وجه قصد پنهان‌کاری نبوده است.

برای استفاده از پایگاه هوایی همدان توافقی با روسیه امضا نکردیم

قاسمی  در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه رسانه‌های روسی ادعا کردند تهران و مسکو برای استفاده از پایگاه همدان با یکدیگر توافقی را امضا کرده‌اند و آیا شما آن را تایید می‌کنید و اینکه ایران هم حق استفاده متقابل از پایگاه روسیه را دارد و اینکه استفاده روسیه از پایگاه همدان تا چه زمان ادامه خواهد داشت، گفت: ما توافقنامه‌ای با روسیه در این‌باره نداریم. تهران و مسکو در برخی زمینه‌ها دارای مناسبات و روابط راهبردی هستند. روابط دو کشور در سال‌های اخیر نیز توسعه بسیاری یافته است.

او با بیان اینکه ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم، مبارزه با داعش و آنچه منطقه را ناامن می‌کند اشتراک نظر دارند، خاطرنشان کرد: مساله مهم برای ایران نیز امنیت است. ما برای امنیت خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم. در این زمینه هم یک نوع تفاهماتی داشتیم تا مشترکا اقداماتی علیه آنچه موجب ناامنی می‌شود، داشته باشیم.

قاسمی اضافه کرد: یکی از تفاهم‌ها آن بود که روسیه با اطلاع و مجوز قبلی و به درخواست خودشان از فضا و تسهیلات ما استفاده کنند تا در منطقه ناامن سوریه با تروریسم برخورد نظامی شود.

او با بیان اینکه حضور روسیه یک کار موقت و با هماهنگی مشخص بود، ابراز داشت: روسیه در ایران نه پایگاه دارد و نه مستقر شده است. یک کار موقت و با مجوز ایران بود که عجالتا پایان یافته است.

انتظار هم نداریم با یکی دو جلسه همه اختلافات با ترکیه حل شود

او در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه اطمینان دارید ترکیه در مورد سوریه تا پایان کار همراه ایران باشد، گفت: ایران درباره سوریه فقط نظرش را بیان می‌کند و همچنان به نظر خود درباره راهکار سیاسی جهت حل‌وفصل مسائل و بحران معتقد است و تاکید می‌کند که آینده سوریه باید توسط مردم سوریه رقم بخورد. ما با ترکیه قبلاً اختلافاتی داشتیم ممکن است اکنون هم اختلافاتی وجود داشته باشد و انتظار هم نداریم با یکی دو جلسه همه اختلافات حل شود چرا که اگر اینطور بود هیچ مسئله‌ای نباید در جهان باقی می‌ماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: نمی‌دانم تا چه اندازه ترکیه واقعیت‌ها را بیشتر درک کند، ولی با توجه به نقش و جایگاه مهم ایران و ترکیه امیدواریم که تعاملات دو کشور به صلح و امنیت منطقه بیشتر کمک کند.

آخرین وضعیت صیادان ایرانی بازداشت‌شده در کویت

قاسمی درباره آخرین وضعیت صیادان ایرانی بازداشت‌شده در کویت هم اظهار داشت: این افراد به شکل غیرقانونی وارد فضای سرزمینی کویت شده بودند با این حال پس از بازداشت و اطلاع ما به سفارتمان در کویت دستور داده شد تا مسئله را مورد پیگیری قرار دهد و خدمات کنسولی را مطرح کند.

او با اشاره به وجود یک نفر مجروح در میان بازداشت‌شدگان گفت: کاردار ما در کویت موفق به دیدار با این فرد مجروح در بیمارستان شده و مسائل را پیگیری می‌کند و امیدواریم وضعیت روشن شود، ما نگران آنها هستیم.

ترکیه همسایه مهم ایران است؛ همسایگان را نمی‌توان جابجا کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال یک رسانه خارجی مبنی براینکه ایران تا کجا می‌خواهد ترکیه را درباره ایران متقاعد کند؛ مشارکت نظامی یا همکاری سیاسی؟ گفت: ترکیه همسایه مهم ماست و از گذشته بوده است و نه از امروز. اهمیت همسایگی هیچ وقت کم نمی‌شود و همسایگان را هم نمی‌توان جابجا کرد.

او افزود: دو کشور در خصوص مسایل دوجانبه توانایی افزایش همکاری‌ها را دارند. در خصوص مسایل منطقه‌ای هم ممکن است در برخی موضعات اشتراک نظر و در برخی اختلاف داشته باشیم، ولی این موجب عدم تعامل و گفت‌وگو نمی‌شود.

سفر دو دیپلمات در کردستان با اطلاع وزارت امور خارجه صورت گرفت

قاسمی درباره برخی ادعاها در خصوص بازداشت ۲ دیپلمات در منطقه کردستان یادآور شد: سفر این دو دیپلمات با اطلاع وزارت امور خارجه صورت گرفت. وزارت امور خارجه در جریان سفر آنها به این منطقه بود و بدون هماهنگی هم انجام نشد. معمولا هم وقتی وزارت امور خارجه در جریان این مسائل باشد، بالطبع نهادهای دیگر هم مطلع می‌شوند.

گزارشی مبنی بر تخلف دیپلمات‌ها داده نشده است

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: تخلف خاصی صورت نگرفته است. هر چند که استانداری بیانیه‌ای داد. البته بعدا گفته شد که آنها صحبت‌هاییشان بر اساس اطلاعات دقیق نبوده است. اینکه چه مساله‌ای رخ داده که موجب شده تا نیروهای انتظامی یا امنیتی از آن دیپلمات‌ها مدرک بخواهند را ما نمی‌دانیم، اما دیپلمات‌ها پس از ارائه مدارکشان به راهشان ادامه دادند و بحث دستگیری اصلا مطرح نبوده است و هیچ گزارش رسمی مستند و متقنی دال بر تخلف آن افراد به وزارت امور خارجه داده نشده است و اگر به ما گزارشی داده شود، وزارت امور خارجه از حقوق خود نمی‌گذرد و آن مسئله را مورد پیگیری قرار می‌دهد و در صورت اثبات تخلف با دیپلمات‌ها برخورد خواهد شد.

با دو انفجار نمی‌توان سفر به کشور دیگری را ممنوع کرد

خبرنگاری پرسید؛ ترکیه ناامن است چرا وزارت امور خارجه ممنوعیت تورهای گردشگری را به این کشور لغو کرده که قاسمی پاسخ داد : انفجارهایی که در ترکیه رخ می‌دهد، تلخ است و ما تحولاتی که در این کشور صورت می‌گیرد را مورد پیگیری قرار می‌دهیم.

او افزود: در برهه‌ای وضعیت بی‌ثباتی در ترکیه ایجاد شده بود که همین مسئله منجر شد وزارت امور خارجه سفرهای گردشگری را ممنوع اعلام کند، اما اکنون وضعیت تقریبا با ثباتی در ترکیه ایجاد شده است با یکی دو انفجار هم نمی‌توان سفر به کشوری را ممنوع کرد، چرا که این نوع انفجارها در پاریس و آلمان هم رخ می‌دهد. با این حال ایرانیان هوشمند هستند و می‌دانند که سفر غیرضروری انجام ندهند و هوشمندانه سفرهایشان را انتخاب کنند، ما تنها ممنوعیت دولتی را برداشته‌ایم.

توضیح در مورد سفر ظریف به نیویورک

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا آقای ظریف برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک خواهند رفت؟ و اینکه در آن سفرها با همتایان خود از جمله وزیر امور خارجه آمریکا دیدار می‌کند؟ اظهار داشت: سفر آقای ظریف برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل انجام خواهد شد و ملاقات‌هایی هم با همتایان خواهند داشت اما اینکه در این سفر با چه کسانی دیدار می‌کنند اظهار نظر در این‌باره زود است.

از مذاکرات حقوق بشری نگران نیستیم

قاسمی درباره احتمال گفت‌وگوهای حقوق بشری میان ایران و کشورهای اروپایی ابراز داشت: بحث مذاکرات حقوق بشری با اروپا بحث جدیدی نیست. شاید ۲ دهه نشست‌های مشترک با اروپا داشته‌ایم. زمانی این گفت‌وگوها با عنوان گفت‌وگوهای انتقادی مطرح بوده است و زمانی هم آن مذاکرات ارتقا یافت که به مذاکرات جامع و سازنده مشهور شد.

او افزود: در خصوص مسائل مختلفی همچون محیط زیست انرژی اقتصاد و حقوق بشر صحبت‌هایی صورت گرفت. با این حال در دورانی به دلیل قطعنامه‌ها و تحریم‌ها مذاکرات با اروپا تعطیل شد، ولی با ایجاد یک فضای جدید در فضای بین‌المللی، طرفین علاقمند هستند یک بار دیگر باهم گفت‌وگو کنند و نظراتشان را به هم نزدیک کنند و این مساله می‌تواند منجر به همکاری های مشترک شود ما از مذاکرات نگران نیستیم و تردیدی هم به خود راه نمی‌دهیم.

کد خبر : ۴۰۳۲۱۸