خبرگزاری کار ایران

پیام وزیر ارشاد برای جشنواره تئاتر عروسکی:

نمایش عروسکی متناسب با آیین‌های بومی هر منطقه شناسایی و مستند شود

«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مناسب آغاز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک پیام داد.

به گزارش ایلنا، جنتی در این پیام آورده است: هنر عروسک‌گردانی از هزاران سال پیش معمول بوده اما کسی به درستی نمی‌داند با چه نیتی، در کجا و در چه زمانی به وجود آمده است. آنچه مسلم است مشرق زمین خاستگاه نمایش عروسکی است و رد پای آن در تاریخ هنر ایران، هند و چین به وضوح مشهود است.

هیچ ایرانی با نمایش عروسکی احساس بیگانگی نمی‌کند چرا که با نگاهی گذرا به نقاط مختلف ایران، رابطه مردم با هنر نمایش عروسکی به خوبی دیده می‌شود. نمایش عروسکی در ایران از محبوبیت فوق العاده‌ای برخوردار بوده و هست. با این همه، امروزه در محافل هنری کمتر شاهد اجرای آن هستیم ولی مشتاقانه در انتظار ظهور موفقیت‌آمیز آن در صحنه‌های نمایش این مرز و بوم خواهیم بود.

وی در ادامه عنوان کرده: به گواه تاریخ نمایش عروسکی از قرن ششم و هفتم هجری در ایران رواج داشته و جاافتاده ترین شکل آن خیمه‌شب‌بازی است که در عین سادگی و بی‌پیرایگی، تاثیرگذار و جذاب است. خیمه‌شب‌بازی اغلب توسط نمایشگران دوره‌گرد و با عناصری ساده، شخصیت‌هایی عام و قصه‌هایی عامیانه، سرگرم کننده و البته آموزنده به اجرا در می آمده است و هنوز هم بیش و کم ادامه دارد. این هنر دیرینه و ریشه‌دار در فرهنگ ایران نباید فراموش شود باید همه زوایا و جوانب آن – همان‌گونه که پیش از این بوده است – متناسب با آیین‌های بومی هر منطقه شناسایی و مستند شود.

برگزاری جشنواره نمایش عروسکی در همین مسیر گام بر می دارد و امیدوار است بتواند به عنوان قوه محرک و پیشتیبان نمایش عروسکی در جای جای ایران هنرپرور عمل کند.

جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران که اینک شانزده سالگی خود را جشن می گیرد، رویدادی است که به زنده کردن و حفظ سنت‌های این هنر دیرینه همت گماشته است. این جشنواره با فراهم کردن بستر حضور و همراهی اساتید، صاحب نظران و هنرمندان این شاخه از هنر نمایش و گرد آوردن نسل‌های مختلف نمایشگران عروسکی از سراسر کشور، ظرفیت‌های این هنر ریشه‌دار را شناسایی و برای شکوفایی و فعالیت آنها تلاش می‌کند.

وزیر در پایان عنوان کرده است: یکی از جنبه‌های مهم برگزاری این جشنواره، جنبه آموزشی و انتقال تجربیات است. اساتید و دانشجویان، پیشکسوتان و جوانان و هنرمندان داخلی و خارجی حول این رویداد کنار هم گرد می‌آیند و به تماشای آثار یکدیگر می‌نشینند، با یکدیگر مشاوره و مباحثه می کنند و در حقیقت تجربه‌ها و نکته‌های آموزشی هنر آیینی نمایش عروسکی را با هم مبادله و از فرهنگ و سنت‌های نمایش عروسکی در دیگر نقاط ایران و جهان مطلع می‌شوند. با تکیه به همین نکات آموزشی و تجربه‌های ذی‌قیمت است که هنر نمایش عروسکی غنا می‌یابد و محتوای آن هر سال بهتر از سال گذشته ارائه می‎‌شود.

از همه هنرمندان شرکت کننده در این دوره، دبیر محترم جشنواره و میهمانان داخلی و خارجی که رونق‌افزای این رویداد مهم هنری شدند سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم این جشنواره با تحقق کامل اهدافش، گام مهم دیگری در معرفی و شکوفایی هنر والای ایران زمین بر دارد.

جشنواره نمایش عروسکی به بلوغ رسیده است

«علی مرادخانی» معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به شانزدهمین جشنواره بین‌الملل نمایش عروسکی تهران-مبارک پیام داد.

مرادخانی در پیام خود آورده است: هنر و آفرینش‌های هنری بی‌گمان از زیباترین اتفاقات جهان است که به مدد ذوق و قریحه‌ای خدادادی و تلاش و ممارستی عاشقانه شکل می‌گیرد، رخ می‌نماید و دل می‌برد.

در جهان، هنر‌های نمایش عروسکی با تمام اشکال گونه گونش به واسطه تاثیر متفاوت، القای صمیمیت، صداقت و سادگی جایگاهی متمایز و وجاهتی ارزنده یافته است. هنرمندان این عرصه و نمایشگران عروسکی با صور خیال خود، در جهان دوست‌داشتنی عروسک سیر نموده و صحنه‌های بدیعی پدید می‌آورند که قابل توجه و شایسته تقدیر است.

 وی اضافه کرده: جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک بر پایه اندوخته‌های گرانسنگ نمایش عروسکی در ایران و تجربیات سالیان هنرمندان و استادان برجسته این گونه هنری تلاش و خلاقیت جوانان برومند این مرز و بوم اکنون به مرحله بلوغ خود رسیده است و این توفیق بزرگ، مسئولیت مدیران هنری و خانواده بزرگ نمایشگران عروسکی را مضاعف می‌نماید تا آسمان آبی عروسک‌ها و صحنه‌های نمایش عروسکی، پر تلالو و پویاتر گردد.

همت و تلاش ارزشمند دبیر محترم و همه دست اندرکاران شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک را ارج می‌نهم و از خداوند مهربان برای عموم هنرمندان سلامتی و سرافرازی و روزهای روشن و پرامید آرزو دارم.

کد خبر : ۴۰۲۸۵۰