خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای عالی عشایر:

برخورداری از حداقل‌های زندگی، حق خانوارهای عشایری است

معاون اول رئیس جمهور گفت: عدم تامین امکانات لازم برای عشایر، مهاجرت آنان و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور عشایر ایران، اسحاق جهانگیری در سیزدهمین جلسه شورای عالی عشایر که عصر شنبه 30 مرداد در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، از جامعه عشایر کشور به عنوان طبقه‌ای محروم و در عین حال پربازده یاد کرد و گفت: هرچند جامعه عشایری در حقیقت از حداقل‌های زندگی محروم هستند اما در عین حال سهم عمده ای در تولید محصولات کشاورزی و صنایع دستی  ایفا می کنند.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این‌که حق خانوارهای عشایری است که از امکانات اولیه زندگی و رفاه نسبی برخوردار باشند،  افزود: جامعه عشایری بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و اگر رفاه نسبی و حداقل‌های زندگی برای آنها فراهم نشود، شاهد مهاجرت آنها به حاشیه شهرها خواهیم بود که این مهاجرت می‌تواند به بروز مشکلات متعدد از جمله آسیب‌های اجتماعی منجر شود.

وی همچنین تأمین امکانات آموزشی و فرهنگی برای جامعه عشایری را از سیاست های جدی دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا فرزندان عشایر کشور به دلیل عدم امکانات از تحصیل باز نمانند و این موضوع باید به طور جدی از سوی دولت و وزارت آموزش و پرورش دنبال شود.

جهانگیری با تأکید بر ضرورت فراهم شدن زندگی مناسب و آبرومند در مناطق روستایی و عشایری تصریح کرد: گردشگری، دامپروری و صنایع دستی از مهمترین زمینه‌های اشتغال جامعه عشایری کشور است و اگر برنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای توسعه گردشگری و صنایع دستی عشایر اجرا شود، خدمتی ماندگار و مهم برای جامعه عشایر خواهد بود.

وی از وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر بخاطر پیگیری‌های مستمر در جهت تأمین نیازهای جامعه عشایری کشور قدردانی و خاطرنشان کرد: گزارش های ارایه شده نشان می دهد که برنامه‌ها و طرح‌های مناسبی برای حل مشکلات عشایر کشور و تامین نیازهای آنان تدوین شده است.

وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای برخورداری جامعه عشایر از برق و خدمات انرژی گفت: لازم است کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های نفت، نیرو و سایر دستگاه های ذیربط تشکیل شود و همه مسائل مرتبط با نیازهای عشایر به خدمات انرژی نظیر گاز، برق و انرژی‌های نو را مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار دهند.

گفتنی است، سیزدهمین جلسه شورای عالی عشایر کشور به ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نمایندگان دستگاه‌های مختلف کشور در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

 

کد خبر : ۴۰۲۷۱۱