خبرگزاری کار ایران

زن در نقوش قشقایی

ندا اعظمی با بیان اینکه به نقوش قشقایی بسیار علاقمند است؛ گفت: در این نمایشگاه طراحی فرش و پرتره را که پیش از این موازی با هم کار می‌کردم؛ ترکیب کرده و این دو رشته در کار به هم رسیدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ "فراموش خانه" بیانگر عشق، شادی، تنهایی، تخیل و ... زنانی است که در نقوش فرش ایرانی (قشقایی) مسخ شده‌اند. گویا عروسکانی آدم‌نما هستند که در این ترکیب متفاوت با عناصری مانند ابر، ریزش رنگ و عناصر دیگر به تکامل رسیده‌اند.

ندا اعظمی متولد 1357 که تاکنون بیش از هفت نمایشگاه گروهی و 6 نمایشگاه انفرادی داشته؛ با انتخاب نقوش قالی‌های قشقایی و حضور پرتره‌هایی میان این نقوش سعی دارد گذشته را به امروز پیوند دهد.

او با بیان اینکه تحصیلاتش در زمینه طراحی فرش است، اظهارداشت: در گذشته در زمینه پرتره نمایشگاه‌های متعددی داشتم و در کنار آن طراحی فرش را ادامه می‌دادم به همین دلیل تصمیم گرفتم در این نمایشگاه این دو رشته را در کنار هم قراردهم.

او ادامه داد: در واقع طراحی فرش و پرتره را موازی با هم کار می‌کردم و توانستم در این نمایشگاه هر دو را با هم ترکیب کنم و این دو رشته در حقیقت در این نمایشگاه بهم رسیدند.

این هنرمند با بیان اینکه با تمامی نقوش در طراحی فرش آشنایی دارد، گفت: از میان نقوش فرش به طرح‌های روستایی و ایلاتی بسیار علاقه‌مندم از همین رو در آثارم از نقوش قشقایی استفاده کردم.

اعظمی خاطرنشان‌کرد: در 10اثری که در نمایشگاه «فراموش‌خانه» ارائه کردم؛ پیش‌زمینه آثار نقوش قشقایی است و در میانه نیز پرتره‌هایی از زنان را تصویر کرده‌‌ام که در فضای سورئال قرار دارند.

او با بیان اینکه در این آثار از عناصر دیگری مانند ابر و قارچ و... استفاده کرده است، افزود: استفاده از این عناصر برای نزدیک شدن فضای سوژه‌ها باهم است. به طور مثال در یکی از اثرها از یک صدف در میانه کار باندی به دور پرتره زن کشیده شده، اثر را منظومه تنهایی نامیدم و قصد داشتم خلوت و تنهایی این زن را با این روش نشان دهم.

این هنرمند افزود: در اثر دیگری تخیل و خیال‌بافی پرتره را با ابرهایی در اطراف او قراردادم همچنین برای بیان عشق و احساسات زنانه از گل‌های سرخ در اثر استفاده کردم.

اعظمی تصریح کرد: استفاده از این المان‌ها کاملا شخصی‌ست که برای معاصرتر شدن آثار از آنها استفاده کردم چراکه اگر طراحی فرش به تنهایی استفاده می‌شد ممکن بود کارها کلاسیک به نظر برسند اما استفاده از این المان‌ها باعث شد تا آثار مدرن‌تر به نظر برسند.

او با بیان اینکه اقتدار و احساسات زنانه را می‌پسندد، خاطرنشان کرد: بیشتر آثارم بروز و بیانگر احساسات شخصی‌ام است و مسایل اجتماعی کمتر در آن نمود دارد.

این هنرمند درباره نقوش و طراحی‌هایی که در زمینه فرش داشته، اضافه کرد: تمامی طراحی‌هایم در زمینه فرش بافته شده همچنین در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاهی در آلمان رتبه اول را کسب کردم.

نمایشگاه فراموش خانه تا هشتم شهریور ماه در گالری ویستا به آدرس؛ خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 ادامه دارد.

photo_2016-08-21_08-51-37

 

photo_2016-08-21_08-51-17

کد خبر : ۴۰۲۶۸۳