خبرگزاری کار ایران

در نشست فستیوال موسیقی آینه‌دار مطرح شد؛

موسیقی ایران گرفتار زار شده/ به بابازار و مامازار نیاز داریم

نشست رسانه‌ای فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در حالی برگزار شد که مدیران برگزاری این رویداد موسیقایی برنامه‌های سالانه دبیرخانه فستیوال را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی مغازه‌ای (دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار) در ابتدای این نشست گفت: خوشبختانه با انعکاس مناسبی که از این رویداد در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد، مردم منطقه‌های مورد نظری که ما میزبان آنها در دوره‌های قبلی بودیم به تکاپو افتادند که موسیقی اصیل منطقه خودشان را بیشتر از اینها مورد توجه قرار دهند.

او ادامه داد: هدف ما از برگزاری فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار این است تا به این عزیزان ثابت کنیم که موسیقی شما ارزشمند است و شما با حضور در چنین رویدادهایی می‌توانید اصالت موسیقی قومی خود را در میان مردم جا بیندازید. این نکته به عنوان یک دستورالعمل در چارچوب فعالیتی ما قرار گرفته و امیدواریم به آن نزدیک شده باشیم. آینه‌دار رویدادی تنها مرتبط با اجرای رپرتوارهای مختلف موسیقایی نیست بلکه ما تصمیم داریم در تمامی سال هم با تمامی مشکلات و موانعی که ممکن است با آن مواجه باشیم برنامه‌هایی را برگزار کنیم که تدابیر جدیدی نیز در آن وجود داشته باشد.

فستیوال آینه‌دار هرگز رقابتی نمی‌شود

وی با بیان اینکه این فستیوال رویدادی است که کاملا جنبه حمایتی دارد، گفت: هرگز بخش رقابتی به این فستیوال وارد نمی‌شود چراکه ما معتقد به رقابت در موسیقی قومیتی نیستیم زیرا در جریان رقابت برخی تصور می‌کنند آنچه داوران می‌پسندند درست است و باید بقیه موارد را به فراموشی سپرد.

مغازه‌ای در ادامه با اشاره به حاشیه‌های عدم حضور محمدرضا درویشی در جریان برگزاری این رویداد موسیقایی گفت: استاد محمدرضا درویشی استاد همه ماست که وقتی بنا به دلایلی که از قبل مطرح کرد تصمیم گرفت از فستیوال کناره‌گیری کند ما مذاکراتی را با خانم قرسو انجام دادیم.

او ادامه داد: درباره عدم حضور ایشان در جریان برگزاری فستیوال موضوع حاشیه‌ای در کار نبود غیر از یک مورد که آقای درویشی پیرامون آن مباحثی را مطرح کردند که محوریت اصلی آن مبتنی بر نحوه دعوت برخی افراد به فستیوال بود که این موضوع موجب ایجاد سوءتفاهماتی شد. در آن مورد خاص بنده جسارت کردم و وارد ماجرا شدم، اما بنده باز هم تاکید می‌کنم استاد درویشی پشتوانه ماست و من شک ندارم ایشان حمایت همیشگی‌شان را از جشنواره دریغ نخواهد کرد.

ثبت و ضبط موسیقی‌های اقوام دقیق و درست نبوده است

وی به موضوع ثبت و ضبط آثار مرتبط با موسیقی اقوام ایران اشاره کرد و گفت: مساله ثبت و ضبط موسیقی‌های مرتبط با موسیقی اقوام در ادوار گذشته به اعتقاد ما درست و دقیق نبوده و بر این باورم گرچه دوستان در ثبت و ضبط این آثار کارهای ارزشمندی را انجام دادند اما این شکل خروجی تصویر و صدا خروجی چندان مناسبی برای این فضا نیست.

مغازه‌ای اظهار کرد: به هر ترتیب ما به دنبال خروجی هستیم که با یک پالایش درست کارها را ثبت و ضبط کند. ما این احتمال را می‌دادیم که در جریان برگزاری فستیوال اشتباه کنیم و شاید همین دلیل بود که نمی‌خواستیم این اشتباه به شکل عمومی‌تر و تبلیغاتی‌تر به نمایش گذاشته شود اما خوشبختانه طی یکی، دو دوره اخیر فضای برگزاری فستیوال در شکل مناسبی هدایت شده که همین موضوع باعث شده بخواهیم در جریان فعالیت‌های تبلیغاتی جدی‌تر عمل کنیم. البته برای اجرای تعدادی از آثار بنا داشتیم نقاطی از شهر تهران را آماده‌سازی کنیم اما آمبیانس شهر تهران مقداری ما را دچار تعارض کرد که این نوع موسیقی‌ها در مواجهه با آن دچار اشکال و تردید می‌شود.

موسیقی ایران دچار زار شده است

دبیر هنری فستیوال آینه‌دار با اشاره به نقش نهادهای دولتی در جریان حمایت از موسیقی اقوام گفت: خوشبختانه طی برگزاری فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری بسیار خوبی داریم اما اینها را برای موسیقی کافی نمی‌دانیم. متاسفانه طی هفته‌های اخیر مقاومت‌هایی در برابر موسیقی اعلام می‌شود که به اعتقاد من یک نوع عارضه در مواجهه با موسیقی است. من بر این باورم که موسیقی ایران دچار «زار» شده است که باید یک «بابا زار» و یک «مامازار» بیاید و این مشکل را درمان کند. من امیدوارم مسئولان در جایگاه خودشان نسبت به مفهوم واحد موسیقی همت کنند و نهادهایی چون خانه موسیقی به وظایفی که خودشان در این زمینه تعریف کردند کاری برای حل مشکلات انجام دهند.

مریم قرسو دبیر علمی فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» هم در این نشست توضیح داد: تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» مختص به اجرای در یک پروسه کوتاه مدت جشنواره‌ای نباشد. ما بنا داریم در طول سال با موسیقیدانان و پژوهشگران صاحب نام عرصه موسیقی در ایران و جهان ارتباط مستمری داشته باشیم و براساس آن برنامه‌ریزی‌ها و سرفصل‌هایی را تعیین کنیم که امروز بخشی از آنها را خدمت شما عزیزان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

بورس پژوهشتی در حمایت از تحقیق راه‌اندازی شد

وی ادامه داد: بورس پژوهشی در حمایت از تحقیق و گسترش پژوهش در میان پژوهشگران و اتنوموزیکولوژیست‌ها موضوعی است که آقای رسول اف به عنوان رئیس جشنواره هوشمندانه از اولین دوره برگزاری فستیوال آینه دار آن را مطرح کردند که امروز خوشحالیم اعلام کنیم این موضوع به جریان افتاده است.

قره‌سو همچنین اظهار کرد: در کشور ما معمولا پژوهش یا به دولت وابسته است یا کاملا به صورت فردی و با عشق و ایمان افراد انجام می‌شود حتی خود من به عنوان یک پژوهشگر هیچ گاه نتوانستم از حمایت خاصی برخوردار باشم بنابراین بر این باورم که ماجرای بورس پژوهش در حوزه موسیقی اقدامی بسیار ارزشمند است که می‌توانیم آن را به فال نیک بگیریم.

«دوشنبه‌های آینه‌دار» آغاز به کار می‌کند

قره‌سو گفت: ایده‌ای که ازسوی مدیریت فستیوال مورد پذیرش قرار گرفت اینکه از این پس بتوانیم نشست‌های تخصصی ماهانه را با حضور استادان و متخصصین موسیقی شناسی اقوام برگزار کنیم. در این راه نخستین نشست تخصصی «دوشنبه‌های آینه‌دار» روز دوشنبه هشتم شهریور ماه با حضور ژان دورینگ در محل گالری محسن برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دیگر دبیرخانه فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» بیان کرد: علاوه بر موضوعاتی که به آن اشاره کردم در سال جاری مجموعه مقالاتی در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد که در این اثر تالیفی به پرسش‌های بنیادی در مورد موسیقی پاسخ داده خواهد شد البته یک کتاب دیگر نیز همزمان با شب‌های موسیقی نواحی ایران منتشر خواهد شد که در این کتاب تلاش کردیم ضمن با اهمیت برشمردن جایگاه پژوهشگر در جایگاه موسیقی بانک اطلاعاتی و نوشتاری درباره موسیقی را نیز ارتقا ببخشیم.

موسیقی حذف شدنی نیست

قرسو در ادامه تصریح کرد: موسیقی در جهان امروز کاربرد بسیار فراوانی دارد و اگر نقش موسیقی در توسعه شهری و توسعه فرهنگی بدانیم مطمئن باشید این مقاومت‌ها اتفاق نمی‌افتد. موسیقی نمی‌تواند حذف شود بلکه به اعتقاد من باید به بازتعریف مناسبی از آن برسیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به عدم حضور محمدرضا درویشی در جریان برگزاری فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار گفت: عدم حضور استاد درویشی در فستیوال به هیچ عنوان دلخوری نبوده و فقط به دلیل مشغله‌ای بوده که ایشان در جریان فعالیت‌های خود داشتند، بدون شک موسیقی و عرصه پژوهش به محمدرضا درویشی مدیون هستند و مطمئن باشید این هنرمند بزرگ عرصه موسیقی یکی از مهمترین افراد در راه شناخت موسیقی اقوام به حساب می‌آیند.

کد خبر : ۴۰۲۵۱۱