خبرگزاری کار ایران

دبیر دوسالانه چاپ دستی در گفت‌وگو با ایلنا؛

تشکیل شبکه اجتماعی چاپ‌دستی به‌جای انجمن/دولت از دوسالانه حمایت نکرد

مهرداد ختایی با بیان اینکه دولت هیچ حمایتی از برگزاری دوسالانه چاپ دستی نداشته، گفت: قصدداشتیم انجمنی مانند انجمن هنرمندان نقاش در زمینه چاپ دستی داشته باشیم که متاسفانه به دلیل نبود مکان مناسب تمامی فعالیت‌هایی که در این‌باره داشتیم بی‌نتیجه ماند. به همین دلیل در شبکه‌های اجتماعی گروه‌هایی از هنرمندان چاپ دستی ایجاد کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد ختایی سال‌هاست در زمینه چاپ دستی فعالیت داشته و عمده کارهایش در خارج از کشور بوده است. او که عضو انجمن بین‌المللی هنرمندان چاپ دستی کالیفرنیاست از انتشار فراخوان دوسالانه چاپ دستی در آخر مرداد ماه و برگزاری این دوسالانه در بهمن‌ماه با همکاری گالری 26 خبر داد.

او با بیان اینکه خلاء برگزاری برنامه‌هایی در زمینه چاپ دستی در کشور به شدت احساس می‌شد،‌ اظهار کرد: در تمام کشورهای دنیا که چاپ دستی در جامعه هنری آن‌ها نقش بسزایی دارد ازجمله لهستان، دیالوگ درباره چاپ دستی همیشه در زمینه‌های مختلفی مانند نشست، بی‌ینال و نمایشگاه وجود دارد.

این هنرمند با اشاره به برگزاری یک دوره نمایشگاه یا بی‌ینال در زمینه چاپ دستی در موزه‌ هنرهای معاصر گفت:  سال‌ها پیش به همت احمد وکیلی این اتفاق در موزه‌ هنرهای معاصر افتاد. در آن نمایشگاه آثاری در زمینه چاپ دستی که در گنجینه موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شد و همچنین آثاری از هنرمندان معاصر به نمایش درآمد.

ختایی معتقد است؛ موزه هنرهای معاصر باید ادامه دهنده این بی‌ینال‌ها می‌بود و دوره‌های بعدی آن را برگزار می‌کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

او به گرم بودن بازار چاپ دستی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این اتفاق بسیار مثبت است چراکه تعداد بیشتری از هنرمندان در این زمینه مشغول هستند همچنین ورکشاپ‌ها و نمایشگاه‌های چاپ دستی بیشتر شده است. کارگاه‌های دانشگاهی مجهز‌تر شدند و وسائل چاپ به راحتی در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.

این هنرمند درباره اهداف این بی‌ینال گفت: هدف ما از برگزاری این بی‌ینال این بود که بتوانیم تمامی فعالیت‌هایی که در سراسر کشور به صورت پراکنده در حال اجراست را به نوعی سیستماتیک کنیم و هیچ اصراری نداریم اسم آن را بی‌ینال بگذاریم و به این دلیل که نمی‌توانیم هرساله آن را برگزار کنیم؛ قرار است هر دو سال یکبار برگزار شود.

ختایی تاکید کرد: اگر مشکلی پیش نیاید و بتوانیم این مراسم را هر دوسال یکبار برگزار کنیم، سعی داریم آن را بین‌المللی کنیم اما در حال حاضر هیچ ادعایی در این زمینه نداریم.

او با بیان اینکه بخشی از جوایز این فراخوان ازسوی شرکت افق حمایت می‌شود، گفت: تمامی امور مربوط به فراخوان این دوسالانه توسط گالری 26 انجام می‌شود و جوایز نفیسی نیز برای نفرات برگزیده در نظر گرفته شده؛ همچنین بهترین اساتید به عنوان داور انتخاب شده‌اند. سعی داریم پس از اتمام این نمایشگاه در تهران آن را به صورت یک تور در چند شهر از کشورمان و در صورت امکان در خارج از کشور نیز برپا کنیم.

به گفته دبیر دوسالانه چاپ دستی؛ دولت هیچ حمایتی در برگزاری این دوسالانه انجام نداده است.

ختایی خاطرنشان کرد: در این دوره فقط چاپ گود، چاپ برجسته و چاپ سنگی را داریم. به دلیل اینکه بتوانیم وسعت کار را کمتر کنیم چاپ سیلک و باتیک را حذف کردیم اما داوطلبان محدودیتی در مواد اولیه ندارند.

 او درباره تشکیل انجمن هنرمندان چاپ دستی نیز توضیح داد: حدود دو سال پیش فعالیت‌هایی از طرف چند نفر از دوستان و آقای وکیلی درخصوص تشکیل انجمن چاپ دستی انجام شد اما به دلیل نبود مکانی برای برگزاری جلسات اولیه این گروه، مجموعه‌ برنامه‌های در نظر گرفته شده متوقف شد و از آنجا که هیچ حمایت‌کننده‌ای هم نداشتیم نتوانستیم این فعالیت‌ها را به سرانجام برسانیم اما یکی از اهداف ما تشکیل انجمن است و امیدواریم این اتفاق به زودی صورت گیرد. البته در شبکه‌های مجازی گروه‌هایی در زمینه چاپ دستی داریم که اعضای آن‌ بیش از 200 نفر است و این نشان‌دهنده فراگیر شدن این رشته در بین هنرمندان است.

دبیر دوسالانه چاپ دستی در پایان ابزار امیدواری کرد که برگزاری این دوسالانه بازتاب مثبتی در جامعه هنرهای تجسمی داشته باشد و بتوانیم با تمام مشکلات و ناملایمت‌هایی که وجود دارد این دو سالانه را ادامه دهیم.

مهرداد-خطایی-هنرمند-چاپ-دستی-4

کد خبر : ۴۰۲۱۵۶