خبرگزاری کار ایران

هاشمی مطرح کرد:

مرگ ۷۵ درصد ایرانی‌ها بر اثر بیماری‌های غیرواگیر/ کمبود ۳ هزار تخت بیمارستانی در استان کرمان

وزیر بهداشت گفت: ۷۵ درصد دلیل مرگ ایرانیان به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش ایلنا، سیدحسن هاشمی در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان‌کرمان اظهار کرد: آنچه رییس‌جمهوری به عنوان اعتدال، تدبیر و امید به مردم ایران قول داده بودند، در منش و رفتار نماینده ایشان در استان کرمان مشهود است و اظهار می‌شود که همه در استان برای رفع محرومیت و مشکلات مردم پای کار هستند.

وی افزود: این نشان می‌دهد دولت در مسیر درستی حرکت می‌کند و همه مدیران کشور باید هنرمندی که آقای رزم حسینی در استان‌کرمان داشته در عمل به منصه ظهور برسانند و راه درست و راه انقلاب همین است و همواره منافع مردم مهم ترین اولویت بوده و با علم و اقتدار کارها را تا اینجا پیش برده اند.

هاشمی تصریح کرد: استاندار کرمان دانشگاه را با مقولات اقتصادی و اقتصاد کلان آشنا کرده و از این بابت تشکر می‌کنیم، ضمن آنکه باید تشکر ویژه‌ای نیز بابت اجرایی کردن پروژه‌های بسیار ارزشمند و متعددی در استان از استاندار کرمان و مسئولان استانی داشته باشیم و معتقدم این پروژه‌ها چهره خدمات را به تدریج تغییر خواهد داد.

وی با بیان اینکه محروم‌ترین مردم ایران در بخش‌هایی از استان‌کرمان زندگی می‌کنند اما این استان ظرفیت‌های بسیار و نیروی انسانی غنی دارد، اظهار کرد: مدیران کشوری این استان مایه افتخار ایران و ایرانی هستند و استعدادهایی در مردم و طبیعت این استان وجود دارد که هنرمندانی می‌خواهد که آنها را کشف کرده و موجب آرامش و آسایش مردم شوند و باید از این فرصتی که خداوند به ما داده، در این راستا استفاده کرده و برای محرومیت‌زدایی از استان غنیمت بشماریم که بالاترین عمل صالح است.

هاشمی به وضعیت بحرانی سال‌گذشته استان کرمان در مواجه با بیماری آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود: در بحث آنفلوانزا اگر همکاری همه مدیران استان نبود، ممکن بود فاجعه‌ای بزرگی به وجود آمد که در همین راستا از مدیران استان می‌خواهیم تا قبل از مهرماه برنامه‌ریزی برای جلوگیری از مشکلات بوجود آمده در سال‌گذشته را صورت داده و واکسن به میزان کافی ذخیره شود.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت به ازای هر ۳ هزار نفر یک مراقب سلامت در نظر خواهد گرفت و هدف این است که بتوان بیماری‌های غیرواگیر را کنترل کند زیرا ۷۵ درصد دلیل مرگ ایرانیان به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است و می‌توانیم با این کار از ۵۰ درصد مرگ ها پیشگیری کرده و هزینه ها را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کار همکاران شورای سلامت بعد از این ویژه است و همکاری های بین بخشی در اجرای طرح بسیار موثر خواهد بود، تصریح کرد: می توانیم در استان کرمان و در حوزه آماده سازی زیرساخت‌ها، ۵۰ درصد اعتبارات را برای مراکز بهداشت به صورت متمرکز به استان ارائه کنیم به شرط آنکه ۵۰ درصد دیگر اعتبارات از سوی خیران و منابع استانی تامین شود.

وی با اشاره به کمبود ۳ هزار تخت بیمارستانی در استان کرمان بیان کرد: در حوزه تخت های بیمارستانی کمبود جدی در استان کرمان وجود دارد و از اینکه همه برای حل این مشکل در مرکز استان کمک کرده اند جای تشکر دارد اما از نظر من در شهرستان ها وضعیت غیرقابل قبول است و باید تصمیم انقلابی در این راستا گرفته شود.

وزیر بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم به روش گذشته پیش برویم، جواب نمی‌گیریم و ۵۰ سال طول می‌کشد تا کرمان بخواهد به استانداردهای منطقه‌ای در حد کشور ترکیه دست پیدا کند، افزود: باید خلق ثروت کرد و در صورتی که ۷۰ درصد منابع در استان تامین شود، ۳۰ درصد دیگر از سوی وزارت بهداشت پرداخت خواهد شد.

هاشمی همچنین به تفویض اختیارات اشاره کرد و افزود: در بحث تفویض اختیار اعلام کردیم با کمال میل در خدمت مدیران استانی هستیم به شرط آنکه شما توسعه استان را ظرف ۱۰ سال آینده به عهده بگیرید که البته این بحث نافی مسوولیت‌های ما نیست. البته اتفاقات خوبی در استان‌کرمان افتاده و امیدواریم این مدیریت‌ها ادامه داشته باشد تا محرومیت را از چهره استان در همه بخش‌ها از جمله حوزه سلامت بزدایند.

کد خبر : ۴۰۱۸۳۸