خبرگزاری کار ایران

ازسوی یک نویسنده‌ کودک مطرح شد؛

کوتاهی در حق ادبیات فانتزی/ کسی با داستان خودکشی نمی‌کند

یک نویسنده‌ی کودک گفت: ادبیات فانتزی به خواننده امکان سوال کردن می‌دهد. ایران در رابطه با این ژانر ادبی بسیار کوتاهی کرده است.

کاتارینا ورزی (نویسنده کودک) با اشاره برخورد جامعه با داستان‌های تخیلی کودک به خبرنگار ایلنا گفت: چند سال پیش می‌گفتند که داستان‌های تخیلی برای کودکان مضر است و باعث خودکشی آن‌ها می‌شود! من از این حرف بسیار عصبانی شدم. متوجه نیستیم که غرق شدن در بازی‌های کامپیوتری یا خواندن بیش از حدِ کتاب‌های تخیلی، می‌توانند علائم مشکلاتی در کودکان باشند، نه اینکه خودِ مشکل باشد.

ورزی با بیان اینکه ادبیات فانتزی در ایران مورد بی‌توجهی قرار گرفته، گفت: ادبیات فانتزی به خواننده امکان سوال کردن می‌دهد. ایران در رابطه با این ژانر ادبی بسیار کوتاهی کرده است. ما در حال حاضر مسابقه‌ی ادبیات علمی تخیلی را داریم که قرار است در شهریور ماه مراسم اختتامیه‌ آن برگزار شود. من داور این مسابقه هستم و باید بگویم که داستان‌های بسیاری خوبی ارائه شده.

این نویسنده افزود: تعداد افرادی که داستان فرستادند بسیار زیاد بود و باید بگویم که داستان‌های خوبی میان آن‌ها بود که حتی از خودِ من به عنوان داور مسابقه؛ بهتر نوشته‌اند. به نظر می‌رسد این روزها عصر طلایی ماست در حوزه‌ی ادبیات فانتزی و در جلسات مختلف و انجمن‌ها از آن صحبت می‌شود.

او  در ادامه با اشاره به برخورد ناشران با این ژانر ادبی بیان کرد: خوشبختانه ترسِ ناشران از انتشار کتاب‌های تخیلی و فانتزی ریخته. زمانی بود که آن‌ها نگران فروشِ کتاب و استقبال مردم بودند و کتاب‌های این ژانر را به سادگی منتشر نمی‌کردند اما خوشبختانه این مشکل رفع شده و حتی ناشری قولِ انتشار داستان‌های برنده‌ی مسابقه را داده که این اتفاق بسیار خوبی است.

ورزی همچنین به مجموعه‌ای چهار جلدی از آثارش اشاره کرد که به زودی منتشر می‌شود. او گفت: این مجموعه با نام «افسانه‌های شهر اسطوره‌ها» قرار است توسط نشر قدیانی منتشر شود.

وی با اشاره به اینکه «افسانه‌‌های شهر اسطوره‌ها» اولین اثر بزرگی است که از من منتشر می‌شود؛ ادامه داد: این مجموعه داستان فانتزیِ کودک است که در آن صحبت از هیولاها و ماجراهای مختلف و سفر است. افسانه‌ی اسطوره‌ها در شهر بزرگی اتفاق می‌افتد که در گذشته ویران شده و روی آن شهری ساختند به نام اسطوره.

ورزی اضافه کرد: «مرغ زرتاج»، «عروس اژدها»، «راز سیمرغ» و «شاه سایه‌ها» نام داستان‌های این مجموعه است. اسم داستان‌ها را براساس افسانه‌هایی که داستان حول آن‌ها شکل می‌گیرد، انتخاب کرده‌ام.

این نویسنده‌ی کودک در رابطه با شخصیت‌های کتاب گفت: در جلد اول دو دختر هستند که به یک جهان دیگر می‌روند. بعضی وقت‌ها شخصیت‌ها زندگی‌ای برای خودشان تعیین می‌کنند. در قسمتی از کتاب یکی از شخصت‌های به من می‌گوید که «سرنوشت من این شکلی نیست. داری اشتباه می‌نویسی!»

مجموعه‌ی سه جلدی دیگری با نام «گیئسه» نیز از سوی نشر محراب قلم از ورزی منتشر خواهد شد.

کد خبر : ۴۰۰۹۶۲