خبرگزاری کار ایران

جزئیات جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی؛

نقوی حسینی: ارزش راهبردی فردو حفظ شده است/عراقچی: رفتارهای ما نباید به ایران‌هراسی دامن بزند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در جلسه امروز کمیسیون حضور داشته است، گفت: عراقچی در این جلسه از حفظ ارزش راهبردی فردو خبر داده است.

به گزارش ایلنا، سید حسین نقوی حسینی در خصوص گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: حاج شیخ حسن خجسته نماینده جبهه الوفاق بحرین در جلسه امروز مهمان کمیسیون بود و در ابتدای جلسه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط مستبدانه و سرکوبگر، از نقض حقوق اولیه مردم مظلوم بحرین و رفتار برخلاف حقوق بشر، حقوق شهروندی و برخلاف اصول دموکراسی حکومت بحرین گفت که حتی علما و چهره‌های معنوی و روحانی از دست رژیم مستبد بحرین در امان نیستند.

نماینده مردم پیشوا ورامین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این زمینه دخالت عربستان سعودی و به ویژه انگلیس نقش اصلی را ایفا می‌کند، ملت اسلامی و انقلابی ایران، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بار دیگر اقدامات مستبدانه و سرکوبگرایانه حکومت بحرین را محکوم می‌کند و حمایت مجدد خود را از مطالبات به حق مردم بحرین و مبارزان شیخ عیسی قاسم اعلام می‌دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: در ادامه جلسه شیخ حسن خجسته میلاد امام رضا (ع) را تبریک گفت و عنوان کرد پیرو اصلاحاتی که آل خلیفه در بحرین شروع کرد مجلس مشورتی در بحرین تشکیل شد اما در سال‌های بعد، پادشاه قانون اساسی را زیر پا گذاشت و قانون اساسی ۲۰۰۲ را بنیان گذاشت که پادشاه در آن اختیارات تام داشت و مجلس فرمایشی شد که چهل کرسی آن دولتی و فقط ۱۸ کرسی برای مخالفین پیش‌بینی شد و همین امر موجب بروز جنبش مردمی بحرین با مطالبات مردمی و شهروندی آغاز شد ولی این مطالبات به حق، با مقابله شدید نیروهای سپر جزیره روبرو شد و با خشونت شدید سرکوب شده، دولت بحرین سعی کرد جنبش به حق مردم بحرین را به دعوای شیعه و سنی تبدیل کند و مخالفین را به این بهانه سرکوب کند.

نقوی حسینی تصریح کرد: در چنین شرایطی نقش برجسته شیخ عیسی قاسم را هوشمندی و خردمندی با سیاست‌های سرکوبگرایانه حکومت به طور مسالمت‌آمیز مقابله کرد و دعوای بین شیعه و سنی توسط او و مجمع آنها خنثی شد. جمعیت الوفاق، علما و سایر گروه‌های اجتماعی شرایط را کنترل کنند و اعتراضات را مسالمت‌امیز مدیریت کردند.

وی افزود: در مقابل دولت با سرکوب علیه ملت وارد شد و شیخ علی سلمان را بازداشت کرد، جمعیت را مورد هدف قرار داد و بالاخره اقدام خلاف قانون سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را عملی کرد و این در حالی بود که به بسیاری از افراد دیگر تابعیت داد و اتباع کشورهای دیگر را جذب کرد آنچه که امروز در بحرین اتفاق می افتد یک فاجعه انسانی و آپارتاید مذهبی است و عربستان و انگلیس نیز پشت سر این اقدامات هستند. امروز ملت بحرین تنها است و فریاد یاری طلبی و کمک سر داده است.

در پایان صحبت‌های وی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مجددا ضمن درود بر ارواح طیبه شهدای بحرین، حمایت همه جانبه از مطالبات به حق مردم بحرین را اعلام کرده و اقدام سلب تابعیت عیسی قاسم و سایر مردم بحرین که قرن‌ها در این کشور زندگی کرده‌اند را به شدت محکوم کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در ادامه جلسه عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد اجرایی برجام در جلسه کمیسیون امنیت حضور یافت. عراقچی در این جلسه گفت: در حال حاضر که ما در جریان اجرای برجام هستیم تعامل بین مجلس و دستگاه دیپلماسی به ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اهمیت ویژه‌ای دارد. برجام ثمره مقاومت همه ملت ایران و تدابیر مدبرانه مقام معظم رهبری است و حالا وقت چیدن ثمرات آن است و در این شرایط همه باید متعهد و منسجم در پی کسب حقوق و منافع جمهوری اسلامی ایران باشند.

وی گفت: قرارداد اصلی طراح و ساخت سایت اراک که بین سازمان انرژی هسته‌ای و یک شرکت ایران منعقد می‌شود و کارخانه آب سنگین اراک هم کار خودش را ادامه می‌دهد و محصول آن هم فروخته می‌شود. ما سالانه حدود ۲۰ تن آب سنگین تولید می کنیم و مصرف خودمان سالی یک تن است، مابقی آن فروخته می‌شود. غنی سازی اورانیوم هم ادامه دارد. تحقیق و توسعه هم طبق برنامه برجام با ۷ نوع ماشین جدید در حال اجرا است. ذخایر گاز اورانیوم غنی شده هم مازاد۳۰۰ کیلو به روسیه فروخته شد و در مقابل کیک زرد خریداری شد تا مواد اولیه نیز تأمین شود و مطابق نظر مقام معظم رهبری ابتدا کیک زرد وارد شد و بعد ما اورانیوم را ارسال کردیم. ما در فردو خط قرمز مقام معظم رهبری  را دقیقا رعایت کردیم. در مورد بازرسی ها ، پروتکل الحاقی اجرا می‌شود به علاوه بازرسی‌های پذیرفته شد در برجام و تاکنون گزارشی از سوء استفاده از بازرسی‌ها نداشتیم و دسترسی‌های غیرهسته‌ای هم تاکنون درخواست نشده است.  پرونده PMD هم که منشأ تمام اتهامات به ایران بود و قطعنامه‌های مختلف را علیه ما در پی داشت بسته شد و زیربنای همه تحریم‌ها از هستی ساقط شد و هیچگونه موضوع دیگری در ارتباط با PMD مطرح نشده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: عراقچی در بخش دیگری از گزارش خود عنوان کرد همکاری‌های بین‌المللی هستهای با سازمان انرژی هسته‌ای در کلیه زمینه‌ها آغاز شده است و پروژه های متعددی در این راستا مورد گفت‌وگو، مطالعه و اجرا قرار گرفته است و خلاصه می‌توان گفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر امری تثبیت شده است و عرصه بین‌المللی نیز آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی گفت: در بحث تحریم‌ها، زیربناها و قوانین تحریمی طرف مقابل همه روی کاغذ لغو و برداشته شد، قطعنامه‌های شورای امنیت لغو شد، دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا لغو شد، اتحادیه اروپا نیز قوانین تحریمی خود را لغو کرده است. مشکل الان در میدان اجرا است و کلیه تحریم‌ها مطابق برجام روی کاغذ لغو شده اما در آثار عملی باید بحث کرد. تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف بوده‌اند، در کلیه حوزه‌ها گشایش‌هایی اتفاق افتاده به غیر از حوزه بانکی. در حوزه بانکی هم مشکل عدم ورود بانک‌های بزرگ به همکاری با جمهوری اسلامی است. علت آن هم فضای عدم اعتماد است که در طول تحریم ها رخ داده است که رفع آن نیز نیازمند زمان است.

وی گفت: از نظر برجام کلیه وجوه ایران در خارج از کشور آزاد شده است و بانک مرکزی در مدیریت وجوه مذکور با مشکل روبرو نیست. مطابق آخرین آماری که ما داریم در حدود ۲۲۰ بانک کوچک و متوسط با ایران کار می کنند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد. البته در تبدیل ارزها به یکدیگر ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد به ویژه اینکه ما با حوزه دلار هیچ ارتباطی نداریم.  عراقچی گفت در بحث بیمه به ویژه در حوزه نفتکش‌ها و کشتیرانی‌ها، کلیه مشکلات حل شده است.

نقوی حسینی به خانه ملت گفت: در ادامه گزارش عراقچی عنوان کرده ما در حوزه انرژی هیچ مشکلی نداریم و کلیه بازارهای قبلی احیا شده و در فاصله کوتاهی به تولید و صادرات قبلی رسیده‌ایم. در حوزه حمل و نقل نیز تقریبا کلیه مشکلات رفع شده است، چه حمل و نقل دریایی، ریلی، زمینی و هوایی. فروش هواپیما به ایران که جزو تحریم‌های اولیه است ولی آغاز شده و توافقات و قراردادهای خرید هواپیما در حال اجرا است. تحریم واردات فرش ایران و تحریم واردات مواد غذایی از ایران هم از تحریم‌های اولیه آمریکایی‌ها بود که لغو شد. شیطنت و بدعهدی آمریکایی‌ها از موانع و مشکلات برجام است، تداخل تحریم‌های اولیه در اجرای برجام مشکلاتی ایجاد می‌کند، عوامل تندرو آمریکایی، صهیونیست ها، عربستان سعودی از جمله عوامل مشکل تراش علیه اجرای برجام هستند. ایران هراسی دشمنان هم از موانع اجرای برجام و احقاق حقوق ملت ماست.

عراقچی در جمع‌بندی خود گفت: ما و مواضع و رفتارهای ما نباید به ایران‌هراسی دامن بزند چون به ضرر ماست. ما نباید طوری رفتار کنیم یا موضع بگیریم که پیام ناامنی و وجود فضای تحریم به سرمایه‌گذاران و سایر کشورها بدهد.

پس از ارائه گزارش عراقچی اعضای کمیسیون دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند و ارزیابی خود از گزارش وزارت امور خارجه و بیانات عراقچی را ارائه کردند. ذوالنوری، جمالی، کریمی قدوسی، فلاحت‌پیشه، کواکبیان، نجفی و گودرزی اظهارنظر کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، در ادامه عراقچی گفت: ما ارزش راهبردی فردو را حفظ کردیم و این موضع خط قرمز مقام معظم رهبری بوده است و در اراک نیز ماهیت آب سنگین اراک حفظ شده است و با حفظ آن تولید پلتونیوم آن را کاهش دادیم.

کد خبر : ۴۰۰۶۸۲