خبرگزاری کار ایران

نوش آبادی:

حوزه علمیه و پلیس از "جشن حافظ" شکایت کردند/ پرونده توهین یالثارات به هنرمندان هفته قبل به دادسرا رفت

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارسال پرونده قضایی‌ و کیفری نشریه یالثارات در رابطه با توهین به هنرمندان به دادسرا خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسین نوش‌آبادی با اشاره به شکایت حوزه علمیه و پلیس از جشن حافظ گفت: «جشن حافظ یک مراسم غیردولتی است که امسال شانزدهمین دوره‌اش برگزار شد و وزارت فرهنگ مستقیما نقشی در برگزاری این جشن نداشته لذا شکایت‌ها از این جشن نمی‌تواند به وزارت فرهنگ مرتبط باشد؛ اگر چه قوه قضاییه دو موضوع «نحوه برگزاری جشن حافظ» و «توهین نشریه یالثارات‌الحسین به شرکت‌کنندگان در این جشن» را توأمان دنبال می‌کند.

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توهین نشریه یالثارات‌الحسین در زمره موضوعات کیفری جای می‌گیرد لذا شاکیان باید شکایت خود را در این زمینه به قوه‌قضاییه برسانند.

او درباره این که نشریه یالثارات توقیف نشده و فقط «لغو امتیاز» شده، بیان کرد: در موضوع لغو امتیاز، تصمیم «هیأت نظارت بر مطبوعات» قابل اعتراض است و دادستان در پی اعتراض این نشریه دستور موقت صدور نشریه را داده است. باید مصوبه هیأت نظارت بر مطبوعات در ۱۴ دی‌ ۹۴ مبنی بر «لغو امتیاز این نشریه» به اطلاع قوه قضاییه می‌رسید که این کار صورت نگرفت اما مصوبه به خود مدیرمسئول نشریه ابلاغ شد و مسئولان این نشریه از قوه قضاییه درخواست انتشار دادند و محاکم قضایی، حکم انتشار موقت را به آنها داده‌اند.

نوش‌آبادی ادامه داد: علاوه بر دیرکرد در ابلاغ مصوبه وزارت فرهنگ به قوه‌ قضاییه، اشتباه لفظی از سوی وزارت فرهنگ صورت گرفت؛ چرا که به اشتباه اصطلاح «توقیف» به جای «لغو» را در خبر منتشر شده در رابطه با این نشریه به کار برده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که طبق قانون مطبوعات، لغو امتیاز یک نشریه اگر چه قانونی است اما مانع از پیگیری در محاکم حقوقی و قضایی نیست، گفت: در نتیجه این قانون، صاحبان نشریه یالثارات می‌توانستند به حکم «هیات نظارت بر مطبوعات» اعتراض کنند. البته پرونده قضایی و کیفری این نشریه در رابطه با توهین به هنرمندان در قالب جرم به طور جداگانه در حال بررسی است.

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: پرونده توهین یالثارات به هنرمندان هفته قبل به دادسرا ارسال شده است.

کد خبر : ۴۰۰۶۲۷