خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

آزادسازی منبج مانع ورود تروریست‌ها به سوریه از مرز ترکیه می‌شود

با توجه به موقعیت شهر «منبج» و این‌که در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد، می‌تواند نقطه مناسبی برای اشراف و جلوگیری از ورود تروریست‌ها به داخل خاک سوریه باشد.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص آزادسازی شهر منبج در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مساله‌ای که در مورد پاک‌سازی شهرها باید مد نظر قرار گیرد، این است که دست به دست شدن استان‌ها، شهرها و مناطق  یک شهر که در اشغال تروریست‌ها یا نظامیان قرار دارد، یک پیام عمده میدانی برای نیروهای تعرض کننده دارد و آن هم این است که آنها به خوبی می‌فهمند که یک جای کارشان ایراد دارد. یعنی مدیریت صحنه میدانی در نبردها با یک تداخل روبه‌رو شده که این نما در حالت فعلی در سوریه و حلب و همچنین در جریان آزادسازی منبج دیده می‌شود.

وی ادامه داد: آزادسازی شهر منبج به لحاظ استراتژیک و میدانی می‌تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد. به گونه‌ای که موقعیت این شهر با توجه به این‌که در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد، می‌تواند نقطه مناسبی برای اشراف و جلوگیری از ورود تروریست‌ها به داخل خاک سوریه باشد. از این رو می‌گوییم که پاک‌سازی و بازپس‌گیری شهر منبج بسیار مهم و حیاتی محسوب می‌شود.

در پاک‌سازی و بازپس‌گیری شهرها از تروریست‌ها، مدل و نوع تجهیزات و تسلیحات مهم خواهد بود. از منظری دیگر، نوع و مقدار سلاح باعث می‌شود که آنها بتوانند در مقابل داعش مقاومت کرده و نهایتاً آن‌گونه که می‌خواهند به پیروزی و پیشروی دست پیدا کنند. البته باید مد نظر قرار گیرد که سیاست‌ها و راهبردهای کلی منطقه را بازیگردانان طرح و اجرا می‌کنند و بازیگران تنها مهره‌های اجرایی در این بین تلقی خواهند شد.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا مواضع ترکیه پس از آزادسازی  شهر منبج می‌تواند موجب تغییر راهبرد آنکارا در خصوص پرونده سوریه شود یا خیر؛ گفت: از سالیان گذشته تاکنون ترکیه مانع حضور و اشراف نیروهای خارجی بر این منطقه شده بود. چراکه این ناحیه در طول چند سال اخیر به عنوان کریدور مهم و استراتژیک برای قاچاق نفت، سلاح و حتی انسان استفاده می‌شد. از این رو ترک‌ها خواستار این بودند که منطقه مذکور بدون اشراف گروه و دسته خاصی در اختیار تروریست‌ها باشد. از سوی دیگر سکوت ترکیه در خصوص آزادسازی منبج توسط کردها حکایت از تغییر راهبرد آنها در سوریه دارد که در دیدار اردوغان با پوتین هم به این موضوع اشاره شده بود.

کد خبر : ۴۰۰۲۸۸