خبرگزاری کار ایران

یك كارشناس مسائل بین الملل:

نتایج دیپلماسی پارلمانی برای اجرا الزام آور نیست

asdasd
کد خبر : ۴۰۰۲۸

دیپلماسی پارلمانی بخشی از دیپلماسی کشور است/بین سران قوا در مسائل سیاست خارجی اختلاف نظر قطعی وجود ندارد/ سفر رئیس قوه مقننه به خارج کشور در قالب سیاست‌های کلی نظام است.

یک کار‌شناس مسائل بین الملل گفت: در دنیای امروز دیپلماسی پارلمانی منتج به نتایجی نمی‌شود که برای حاکمیت الزام آور باشد و به لحاظ دیپلماتیک، دیپلماسی پارلمانی به دیپلماسی عمومی نزدیک‌تر است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص دیپلماسی پارلمانی لاریجانی که به تازگی در پی سفرهای وی به خارج از کشور قوت گرفته، گفت: دیپلماسی پارلمانی بخشی از دیپلماسی کشور است. این نوع از دیپلماسی بخشی از شیوه اراده پارلمان و طبیعی است که نمایندگان پارلمان در مذاکرات و نشست‌ها حضور داشته باشند.

وی در ادامه مطرح کرد: این مذاکرات در دوقالب صورت می‌گیرد؛ یکی در قالب ساختاری موجود که به عنوان مثال حضور در اتحادیه بین المللی مجالس را شامل می‌شود و راهکار خوبی برای رایزنی و بحث بر سر مسائل مهم دنیاست.

فلاحت پیشه در ادامه تاکید کرد: دیگر مذاکرات در قالب تدابیر منطقه‌ای و خارج از حوزه فراملی مانند اتحادیه مجالس آسیایی شکل می‌گیرد. دیگر شیوه‌های دیپلماسی پارلمانی برقراری رابطه با گروه‌های دوستی در دیگر کشورهاست که هم اکنون مجلس ایران با هفتاد یا هشتاد گروه دوستی فعال و غیر فعال مجالس دیگر کشور‌ها در ارتباط است.

به گفته نماینده سابق مجلس شورای اسلامی, رئیس مجلس شورای اسلامی می‌تواند علاوه بر موارد مطرح شده مذاکرات دیپلماتیک داشته باشد.

این کار‌شناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا قوت گرفتن این نوع دیپلماسی راهکار جایگزین حاکمیت برای گفتمان دیپلماتیک دولت هست یا نه، خاطر نشان ساخت: بین سران قوا در مسائل سیاست خارجی اختلاف نظر قطعی وجود ندارد هرچند که در مسائل داخلی اختلاف نظر وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: احمدی‌نژاد از آغاز شروع به کار خود لحن ویژه خود را داشته است و به تدریج ملایم‌تر شده است و امروز ما شاهدیم که در حوزه سیاست خارجی نظرات او از همه ملایم‌تر است که البته چه در داخل چه در خارج از کشور این نظرات مورد تاکید قرار نمی‌گیرند. سفر رئیس قوه مقننه نیز به خارج کشور در قالب سیاست‌های کلی نظام است و با دید مردمی صورت می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز