خبرگزاری کار ایران

«استریپی» فینالیست جشنواره فیلم‌ سیستم‌های اجتماعی

انیمیشن «استریپی» به کارگردانی بابک و بهنود نکویی، بعد از حضور در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی به فینال جشنواره فیلم سیستم‌های اجتماعی Social Machinery Film Festival راه یافت.

به گزارش ایلنا، انیمیشن «استری‍ی» جزو ۷۲ اثر راه یافته به فینال جشنواره فیلم سیستم‌های اجتماعی است که از میان 154 اثر منتخت این جشنواره از 1350 فیلم ارسالی انتخاب شده‌اند.

این جشنواره که روزهای 29 تا ۳۱ ژوئیه ( ۸ تا ۱۰ مرداد) در ایتالیا برگزار شده، آثاری را انتخاب و معرفی می‌کند که در توسعه و پیشرفت صوتی و تصویری در صنعت فیلمسازی موثر بوده‌اند. سیستم اجتماعی نوعی تعامل بین تکنولوژی و انسان تعریف شده که در تعامل هستند و هیچ نتیجه‌ای بدون مشارکت این دو حاصل نمی‌شود.   

همچنین «استریپی» طی ماه‌های گذشته ضمن اکران در قالب مجموعه نمایش نمایش‌ها The Amination Show of shows در جشنواره‌های متعددی نیز حضور داشته که از آن جمله می‌توان به جشنواره‌هایی در کشورهای کلمبیا، بلغارستان، امریکا، استرالیا اشاره کرد. همچنین این فیلم کوتاه به جشنواره‌های فیلم مریلند، سینه جونیور فرانسه، تافی کانادا، فیلم شیکاگو، انجمن فیلم سانفرانسیسکو، فیلمهای انیمیشن بریتانیا و 2D or Not 2D نیز دعوت شده است.

پنجمین دوره‌ جشنواره 2D or Not 2D که توسط بنیاد انیمیشن در دانشگاه سیاتل اداره می‌شود و در سال 2006 توسط تونی وایت انیماتور مطرح بین‌المللی و نویسنده کتاب معروف چگونگی ساخت فیلم‌های انیمیشن تاسیس شده و هدف آن حمایت از انیمیشن‌های سنتی در عصر دیجیتال است.

این جشنواره به گفته تونی وایت جنبشی است برای حفظ، ارتقا و آموزش انیمیشن 2D (دو بعدی) که الهام‌بخش و نوآورانه اما در خطر نابودی است.

جشنواره شیکاگو که از سال 1964 تاکنون برگزار می‌شود، ضمن تلاش برای ترویج درک عمیق‌تر از تنوع فرهنگ‌ها، می‌کوشد جایگزینی برای فیلم‌های تجاری هالیوود معرفی کند و طی این سال‌ها در معرفی فیلمسازانی چون مارتین اسکورسیزی، جان کارپنتر، تیلور هاکفورد، سوزان سایدلمن، ویم وندرس، راینر ورنر فاسبیندر، برتراند تاورنیه، داریوش مهرجویی، مایک لی و آلن پارکر نقش داشته است.

 پنجاه و چهارمین دوره انجمن فیلم سانفرانسیکو از دیگر جشنواره‌هایی که «استریپی» به آن راه پیدا کرده است. این انجمن از سال 1957 اقدام به برگزاری جشنواره فیلمی می‌کند که از طولانی‌ترین جشنواره‌های در حال برگزاری در آمریکا است. این جشنواره از معتبرترین ویترین‌ها برای کشف فیلمسازان خلاق و فیلم‌های نوآورانه است. در دو دهه گذشته برترین آثار در هنر و صنعت فیلمسازی را معرفی کرده است. استریپی در این جشنواره در میان هشت اثر منتخب بخش خانواده در کنار نافتالی فیلم تحسین شده از گلن کین انیماتور معروف شرکت دیزنی به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

بابک نکویی درباره دعوت استریپی به این جشنواره‌ها گفت: برای حضور در برخی جشنواره‌های بین‌المللی از جمله جشنواره North West Animation درخواست داده بودیم اما دیگر جشنواره‌ها برای شرکت و نمایش «استریپی» دعوت نامه فرستاده‌اند.   

بهنود نکویی نیز ضمن ابراز خرسندی از دریافت این دعوت‌نامه‌ها اظهار کرد: حضور در جشنواره‌های مطرح بین‌المللی بخصوص جشنواره‌ فیلم سانفرانسیسکو به این معناست که  می‌توانیم در کنار آثار بهترین‌ و مطرح‌ترین انیمیشن‌سازان سراسر دنیا قرار بگیریم و توسط اساتید این رشته با دشوارترین معیارها قضاوت شویم.

به اعتقاد نکویی دعوت از «استریپی» به معنای تایید سطح کیفی این انیمیشن است. 

«استریپی» که در استودیو گنبد کبود، با تکنیک دو بعدی در 3 دقیقه و 35 ثانیه ساخته شده، پیش از این نیز در جشنواره های معتبر چون  انسی فرانسه، انیماموندی برزیل، ایماجیناریا ایتالیا، اکسپوتونز آرژانتین، کلیک هلند و انیمست رومانی شرکت کرده و موفقیت‌هایی به دست آورده که از آن جمله می‌توان به حضور در بخش لیست بلند اسکار، منتخب CITIA در جشنواره انسی فرانسه به عنوان یک نمونه آموزشی برای کودکان فرانسوی و حضور در بخش پلی‌آف جشنواره انیموکته لهستان اشاره کرد.

«استریپی» (راه راه) براساس موسیقی کلاسیک «رقص‌ مجار شماره ۵» اثر  یوهانس برامس(۱۸۹۷- ۱۸۳۳) ساخته شده و درباره کارگر یک کارخانه بزرگ است که تصمیم می‌گیرد در کار ملال آور راه راه کردن بسته‌های کارخانه خلاقیتی ایجاد کند.

کد خبر : ۴۰۰۰۸۹