خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در آذربایجان در گفت‌وگو با ایلنا:

تبادل اطلاعات میدانی از ابعاد تاسیس کمیته مشترک روسیه و ترکیه/ مسکو و آنکارا در ۳ محور اتفاق‌نظر دارند

روسیه و ترکیه توانسته‌اند به یک اجماع کلی در خصوص پرونده سوریه نزدیک شوند و از این جهت می‌توان گفت که ترکیه پس از کودتا درصدد برقراری توازن در روابط خارجی خود است.

«افشار سلیمانی» سفیر پیشین ایران در آذربایجان با اشاره به تشکیل کمیته مشترک ترکیه و روسیه در مورد پرونده سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اردوغان بعد از هشت ماه تیرگی روابط میان ترکیه و روسیه به دیدار پوتین در سنت پترزبورگ رفت و صحبت‌های زیادی با وی در این خصوص صورت داد. یکی از ابعاد گفت‌گوی میان روسای جمهوری دو کشور، بحث سوریه و اختلاف‌هایی بود که در این بین میان دو کشور وجود داشته است. البته روسیه و ترکیه در جایی در مورد سوریه با یکدیگر اتفاق نظر دارند. به عنوان مثال در سه محور: الف) رسیدن به راه حل سیاسی در پرونده سوریه، ب) برقراری آتش‌بس پایدار و سراسری ج) بازگشت آوارگان به خاک سوریه، اجماع ملموسی بین دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: اختلاف‌هایی در مورد پرونده سوریه میان ترکیه و روسیه وجود دارد. مثلاً در بحث نوع رویکرد در مورد مخالفان اسد و داعش و حتی در مورد مخالفان غیر مسلح اختلاف‌های زیادی وجود دارد. حتی در خصوص بشار اسد و مدل ارتباط‌گیری با وی در این بین هم مسائلی مطرح شده است. به بیانی دیگر، هر کدام از دو کشور به دنبال منافع خود در پرونده سوریه هستند.

در کمیته مشترکی که توسط روسیه و ترکیه تشکیل شده است، از کارشناسان اطلاعاتی، سیاسی و نظامی دو کشور حضور دارند و در این سه محور، دو کشور در بحث مبارزه با تروریسم به تبادل نظر و همکاری خواهند پرداخت. از طرفی دیگر با توجه به حادثه سرنگونی جنگنده سوخوی روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه، موضوع هماهنگی‌های پروازی و پدافندی و همچنین مبادله اطلاعات از مواردی است که در این کمیته دو جانبه مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پایان در پاسخ به این که آیا این کمیته مشترک در خصوص پرونده حلب اقدام به تبادل نظر یا طرح راهبرد خواهند کرد یا خیر؛ عنوان کرد: با توجه به اخبار منتشر شده، ابعاد بیرونی این موضوع تا حدودی مشخص شده است اما مباحث و مسائل درونی آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما آن چیزی که در این میان مشخص شده، این است که دو کشور توانسته‌اند به یک اجماع کلی در خصوص پرونده سوریه نزدیک شوند و از این جهت می‌توان گفت که ترکیه پس از کودتا درصدد برقراری توازن در روابط خارجی خود است. چراکه نخست‌وزیر ترکیه پس از روی کار آمدن گفته بود که آنکارا درصدد است تا دوستان خود را افزایش دهد و دشمنان را کاهش دهد. لذا باید گفت که تاکنون اوضاع به نفع روسیه پیش رفته است اما ترکیه هم خواهان حضور در این پرونده به نفع منافع خود است.  

کد خبر : ۳۹۹۷۵۰