خبرگزاری کار ایران

وزارت امور خارجه اکوادو:‌

سوئد می‌تواند در سفارت لندن با آسانژ مصاحبه کند

وزارت خارجه اکوادور در بیانیه‌ای اعلام کرد که سوئدی‌ها می‌توانند با بنیانگذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» دیدار کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ وزارت خارجه اکوادور در بیانیه‌ای اعلام کرد که به مقام‌های سوئد اجازه می‌دهد تا با «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس،‌ در سفارت این کشور در لندن دیدار و مصاحبه کنند.

وی از ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ تا کنون در این سفارتخانه پناهنده شده است.

در این بیانیه آمده است که نامه‌ای از سوی دولت اکوادور برای برگزاری یک جلسه با مقام‌های سوئد در محل سفارت این کشور در لندن برگزار شده است. این جلسه قرار است در هفته‌های آتی برگزار شود.

دادستان‌های سوئدی خواستار آن هستند که در رابطه با اتهام‌های وارده با آسانژ مصاحبه کنند.

این شهروند ۴۵ ساله استرالیایی در پی عدم یافتن راه‌حلی قانونی در بریتانیا برای خودداری از بازگشت به سوئد، خواسته است در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شود.

آسانژ نگران آن است که اگر به سوئد بازگردد،‌ در این کشور محاکمه شده و حتی ممکن است به آمریکا نیز بازگردانده شده و به واسطه انتشار صدها هزار سند طبقه‌بندی شده در ویکی‌لیکس، در آمریکا محاکمه شود. وی در این رابطه ممکن است شامل محکومیت زندان طولانی‌مدت یا مرگ نیز شود.

مقام‌های مسئول در این‌باره گفته‌اند که محدودیت‌ها در رابطه با اتهام‌های وارده به آسانژ ممکن است تا سال ۲۰۲۰ نیز به طول انجامد.

آسانژ که پیش از این یک هکر کامپیوتری بود،‌ روز چهارشنبه درخواست فرجام‌خواهی برای تصمیم دادگاه درباره دستور بازداشت وی در اروپا به اتهام جرایم جنسی ارائه داده است.

این فرد که همه این اتهام‌ها را رد کرده است به خواست خود چهار سال پیش، در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است. این درحالی است که بریتانیا خواستار بازگرداندن وی به استکهلم است.

اکوادور تا کنون اعلام کرده که تصمیم ندارند در تحقیقات دادگاهی سوئد دخالت کند.  

 

کد خبر : ۳۹۹۷۲۷