خبرگزاری کار ایران

آخرین وضعیت ملوانان آمریکایی‌ بازداشت‌شده توسط سپاه؛

ملوانی که از ایران عذرخواهی کرد، تنبیه شد

دیوید نارتکر ارشدترین عضو ۱۰ ملوانی است که روز ۱۲ ژانویه توسط سپاه پاسداران به جرم تعدی به آب‌های سرزمینی ایران توقیف شدند، توسط نیروی دریایی آمریکا توبیخ شد. او در فیلم گرفته شده توسط ایران برای این حادثه از ایران معذرت‌خواهی می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از استارز اند استریپز، دوید نارتکر، آخرین ملوان از ۹ ملوان مردی است که به جرم ورود به آب‌های سرزمینی ایران و توقیف آنها توسط سپاه توبیخ خواهد شد. نیروی دریایی دلیل تنبیه نارتکر را اعلام نکرده است.

در خلال بازرسی‌های نیروی دریایی برای این خادثه و در فایل منتشر شده از نتیجه این بازرسی‌ها در ۳۰ ژوئن گفته شده است که خدمه قایق‌های نظامی آمریکا آماده ماموریت نبوده‌اند و راه‌شان را در سیستم راه‌یابی گم کرده بودند. علاوه بر آن، کم‌خوابی و خراب شدن تجهیزاتی نظیر رادیوها در گم شدن آنها موثر بوه است. ۹ ملوان مرد و یک زن در نیمه‌های شب توسط قایق‌های نظامی ایران توقیف شدند. 

به گفته یکی از مقام‌های دفاعی آمریکا، چهارم آگوست نارتکر و دیگر ملوانان در حضور آدام فرانک مورنیو، فرمانده ارشد واحدهای اعزامی نیروی دریایی حاضر شدند تا اتهامات‌شان را بشنوند. 

همه اتهامات علیه این ملوانان گفته شده اما نارتکر کسی است که با توبیخ مواجه خواهد شد که این توبیخ می‌تواند شامل از دست دادن درجه نظامی یا توبیخ کتبی باشد.

بر اساس قوانین نیروی دریایی، حاضر شدن در مقابل مورنیو یک راه برای نظم و انضباط افسران و یا پرسنل داوطلب خدمت سربازی است که تخلف جزئی‌ای مرتکب شدند و نیازی به تشکیل دادگاه نظامی ندارد.

یک مقام آشنا به این جلسات در وزارت دفاع به این خبرگزاری گفته است که با توجه به اهمیت این حادثه این جلسات در مقابل یک مقام دریاسالار بلندمرتبه صورت گرفته است.

عواقب این حادثه در حال حاضر به حذف ناخدا و افسر مسئول اجرایی این ناوگان کاپیتان کایل موسز و فرمانده اریک راش انجامیده است. به گفته فرمانده جنیفر کراگ، ۹ ملوان دیگر درجه‌های متفاوتی از توبیخ را تجربه کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که به دست این خبرگزاری رسیده است فرمانده نیروهای اعزامی نیروی دریایی صورت جلسه این نشست  و مجازات‌های وضع شده تا امروز را شرح داد:

۱- چهار افسر به حضور فرمانده نیروی دریایی رفتند. دو تن از آنها به جرم نقض ماده ۹۰ یعنی نافرمانی از دستور افسر مافوق و ماده ۹۲ یعنی قصور از انجام وظیفه را نامه تنبیهی توبیخی دریافت کرده‌اند.

۲- یک افسر دیگر به جرم نقض ماده ۹۲ محکوم نشده و مسئولیت او برای پاسخگویی برای عملکرد چهار ملوان دیگر هنوز تکمیل نشده است.

۳- دو سرباز وظیفه نامه توبیخی برای نقض ماده ۹۲ دریافت کرده‌اند.

کد خبر : ۳۹۹۶۷۶