خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با آهو خردمند مطرح شد؛

پیشنهاد پرویز کلانتری به همسر محمود استادمحمد: نمایشگاه بگذار

خردمند می‌گوید: به دلیل اینکه احساسی نقاشی می‌کشم سبک خاصی را در آن‌ها رعایت نمی‌کنم، البته دوستان نقاش معتقدند از چند سبک مختلف در خلق آثارم استفاده می‌کنم و شبیه آن را نداریم،‌ از همین رو مرحوم کلانتری به من پیشنهاد داد نمایشگاه برگزار کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ آهو خردمند ازجمله هنرمندانی‌ست که در کنار بازیگری به نقاشی نیز مشغول است و در این زمینه بسیار موفق نیز ظاهر شده است. او حدود ده سال پیش و پس از فوت همسرش محمود استادمحمد به دستور پزشک معالج خود به نقاشی روی آورده و از آن زمان تاکنون حدود شش نمایشگاه نقاشی در ایران و خارج از کشور برگزار کرده است. آخرین نمایشگاه آهو خردمند در رم حدود سه ماه پیش برگزار شده که با استقبال خوبی از سوی مردم ایتالیا روبرو شده است.

خردمند با بیان اینکه اولین‌ نمایشگاهش در گالری شیرین برگزار شده، اظهارکرد: تا امروز 6 نمایشگاه در ایران و کشورهای مختلف از جمله کانادا، آمریکا و ایتالیا برگزار کرده‌ام که آخرین آن در رم حدود سه الی چهار ماه پیش بود. درباره نقاشی‌هایم باید بگویم آن‌ها را خودجوش به تصویر می‌کشم و برای آموزش آن به کلاس نرفتم.

این بازیگر با بیان اینکه تکنیک‌های نقاشی را نمی‌داند،‌ ادامه داد: نقاشی‌هایم را براساس احساساتم می‌کشم به  همین دلیل سبک خاصی را در آن‌ها رعایت نمی‌کنم البته دوستان نقاش معتقدند از چند سبک مختلف در خلق آثارم استفاده می‌کنم و شبیه آن را نداریم.

index

خردمند با بیان اینکه تا امروز نمایشگاه‌هایی که برپا کرده‌ام بسیار موفق بوده‌اند، گفت: خوشبختانه فروش آثارم خیلی خوب بوده و قصد دارم به نقاشی ادامه دهم و اگر فرصتی پیش آید در سال آینده احتمال دارد در دبی نمایشگاهی را برپا کنم.

این نقاش تصریح کرد: بدون اینکه درباره نقاشی از قبل تفکری داشته باشم شروع به کار می‌کنم به این معنی که ممکن است گاهی اوقات بخواهم چیزی را به تصویر بکشم اما نمی‌توانم برخی اوقات نیز صبح زود برای کشیدن نقاشی از خواب بیدار می‌شوم و به گونه‌ای است که نقاشی من را صدا می‌کند و کاملا قضیه حسی است.

او با بیان اینکه بعد از فوت همسرش به نقاشی روی آورده، گفت: نزدیک به یازده سال است که نقاشی می‌کشم،‌ در ابتدا فکر نمی‌کردم اینقدر پیشرفت کنم و برای دل خودم کار می‌کردم اما دوستانم بعد از تماشای آثارم خیلی تحت تاثیر قرار گرفتند و به پیشنهاد مرحوم کلانتری نمایشگاهی را برپا کردم.

خردمند در پاسخ به این سئوال که آیا بازیگر بودن شما در خلق آثارتان نقش داشته،‌ اضافه کرد: بدون شک تاثیرگذار بوده و مجموعه‌ای از خاطره‌ها و تجربه‌های بازیگری‌ام در نقاشی‌ها دیده می‌شود همچنین روحیه جمعی من به دلیل فعالیت در تئاتر و سینما در آثارم نمایان است.

این بازیگر با بیان اینکه نقاشی را برای درمان بیماری‌اش شروع کرده، گفت: دنیای هنر در بازیگری و نقاشی بسیار با هم متفاوت است. در بازیگری افراد دیگری نیز در کار دخیل هستند اما در  نقاشی همه چیز از صفر تا صد کار در دست خود هنرمند است و کسی دیگری در آن دخالت ندارد.

او ادامه داد: البته من در آثارم به گونه‌ای به قصه‌پردازی پرداخته‌ام البته این مسئله به صورت کاملا اتفاقی است و گاهی اوقات در اواسط کار هر چیزی را که به تصویر کشیده‌ام از بین می‌برم و دوباره شروع می‌کنم.

خردمند در پاسخ به این سوال که در نقاشی‌هایتان طرح نهایی چقدر به ایده‌ای که در ذهنتان است نزدیکی دارد، گفت: اصلا طرح و ایده‌ای برای آغاز کار ندارم و از جایی که شروع می‌کنم خود به خود نقاشی مرا با خود همراه می‌کند و در پایان بیشتر موارد راضی هستم و اگر رضایتی نداشته باشم آن را دوباره تغییر می‌دهم و اینقدر ادامه می‌دهم تا به نتیجه مطلوب برسم.

این نقاش با تاکید براینکه به نقاشی نگاه حرفه‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: هیچ وقت نگاهم به نقاشی مانند یک نقاش حرفه‌ای و دوره دیده نیست و وقتی می‌خواهم به کلاس بروم و تکنیک‌های نقاشی را بیاموزم، دوستان نقاشم می‌گویند تکنیک در آثار من وجود دارد و اگر به کلاس بروم ممکن است همه چیز خراب شود و به همین منوال ادامه دهم چراکه آثارم پر از احساس است و این حس اگر از بین برود زیبایی کارهایم نیز از بین می‌رود.

او درباره تاثیر موضوعات اجتماعی و سیاسی در آثارش، تصریح کرد: احتمالا و به طور ناخواسته تاثیر مسائل اجتماعی و سیاسی در آثارم دیده می‌شود چراکه معتقدم وقتی کاملا حسی کار می‌کنم قطعا این اتفاق خواهد افتاد البته خودم متوجه این موضوع نمی‌شوم و هر چه که پیش می‌آید کاملا ناخودآگاه است.

خردمند با بیان اینکه در نمایشگاهی که در ایتالیا برگزار شد حدود 15 کار ارائه شده بود، ادامه داد: استقبال مردم ایتالیا از نمایشگاه خیلی خوب بود. در ایران همه من را به عنوان یک بازیگر می‌شناسند و وقتی نمایشگاهی برپا می‌کنم به دلیل این شناخت نمایشگاه با استقبال روبرو می‌شود اما در خارج از ایران کسی به خاطر آهو خردمند به نمایشگاه نمی‌آید بلکه می‌آید تا نقاشی را ببیند.

او افزود: در ایتالیا بازدید از نمایشگاه خیلی خوب بود و این اتفاق بسیار مهمی بود دوستانم نیز اذعان داشتند که نمایشگاهم در ایتالیا خیلی موفق بوده چراکه ایتالیایی‌ها برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند و بدون در نظر گرفتن اینکه من بازیگر هستم و مرا بشناسند، برای دیدن آثار آمدند.

114265_3

کد خبر : ۳۹۹۳۰۲