خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور خبر داد؛

احداث ۵۹۰ کیلومتر راه آهن تا پایان سال

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تامین مالی پروژه‌های زیرساختی کشور از روش‌های غیر بودجه‌ای گفت: با توجه به وضعیت قیمت نفت باید سازوکاری دیگری برای تامین مالی زیرساخت‌ها طراحی کنیم.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعد از ظهر امروز در جلسه‌ای که با  حضور مدیران وزارت راه و شهرسازی  در محل این وزارت خانه برگزار شد با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی ماموریت بسیار مهم بر عهده دارد اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی یکی از اصلی ترین صحبت ها به کارگیری ظرفیت کشور با تکیه بر حرکت درآوردن استعدادهای داخل کشور است.

وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران از جمله ظرفیت های مورد توجه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود خاطر نشان کرد: برخی بر این باورند که نفت تنها ظرفیت در اختیار کشور است در حالی که همانطور که در اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید شده است باید از همه ظرفیت های کشور در جهت پیشرفت و توسعه استفاده نمود و یکی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی نیز استفاده کامل از ظرفیت بخش های مختلف است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت راه در حوزه حمل و نقل، ریلی و جاده ای گفت:‌ خوشبختانه در وزارت راه و شهرسازی تمرکز خوبی ایجاد شده و ظرفیت های بخش حمل ونقل کشور به خوبی به کار گرفته می‌شود.

وی هم‌چنین با تاکید بر لزوم توسعه بنادر در کشور خاطر نشان کرد: باید در بنادر مختلف کشور ظرفیت هایی ایجاد کرد که هم برای نیاز امروز داخل کشور مورد استفاده قرار بگیرد و هم در آینده و برای داخل و سایر کشورها امکان تخلیه و بارگیری ایجاد و این بنادر به یکی از کانون های مهم توسعه در کشور تبدیل شود.

جهانگیری با بیان اینکه در وزارت راه سیاست‌های  خوبی در بخش حمل و نقل ریلی کشور اتخاذ شده است، بر لزوم توسعه حمل و نقل ریلی در کشور تاکید و اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در این بخش اتخاذ شده و تنها برخی از مراکز استان‌ها به اندک اعتباری نیازمند هستند تا به حمل و نقل ریلی متصل شوند.

جهانگیری درباره وضعیت جاده ها و کریدورهای جاده ای در کشورمان نیز گفت:‌ خوشبختانه طرح های مختلفی در این بحش از جمله بزرگرا ه ها و آزاد راه پیش‌بینی شده و امیدواریم با تامین منابع مالی این پروژه ها هر چه سریعتر شاهد بهره وری از آن‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه  در وزارت راه و شهرسازی از نظر طرح و پروژه در سه بخش حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی همه چیز آماده است، بر لزوم تکیه این وزارت خانه  به منابع مالی غیردولتی تاکید و اظهار کرد: در وزارت راه همه چیز در بخش حمل و نقل از نظر طرح و پروژه آماده است و تنها حلقه مفقوده آن است که تا به حال پروژه های زیرساختی کشور متکی بر بودجه دولت بوده است در حالی که دورنمایی که ما برای تزریق بودجه دولت به پروژه های زیرساختی در نظر گرفته‌ایم دورنمای خوبی در آینده نیز نیست.

وی با اشاره به ثبات قیمت نفت در وضعیت فعلی تاکید کرد: آنگونه که از شرایط پیدا است قیمت نفت هیچ‌گاه به قیمت قبل و ۱۰۰ دلار باز نمی گردد بلکه در همین حول و حوش معامله خواهد شد و این بدان معنا است باید سازوکارهای دیگری برای تامین مالی زیرساخت های کشور انجام داد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از روش های  نوین برای تامین مالی پروژه های کشور گفت:‌ باید برای تامین مالی در بخش زیرساخت‌ها از روشی استفاده کرد که بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را از بخش غیر از بودجه دولت تامین نماییم چرا که به یکی از هدف‌های اقتصاد مقاومتی نیز است با توجه به محدودیت‌های موجود کشور باید به سمت استفاده از راهکارهای جدید و نوآورانه برای تامین مالی حرکت کند.

 جهانگیری با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و هوایی کشور با تاکید بر لزوم نوسازی این ناوگان‌ها خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان هوایی و جاده‌ای از جمله مواردی  است که نیازمند تامین مالی آن هم بدون اتکا به بودجه دولتی است.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت مسکن در کشور با بیان اینکه بسیاری از مشکلات موجود در این بخش ناشی از اتخاذ سیاست‌های  اقتصادی که در گذشته بوده است، بر لزوم فعال شدن بخش مسکن در کشور تاکید و اظهار کرد: خوشبختانه در بخش مسکن سال گذشته پروژه مسکن مهر به خوبی فعال شده است و امیدواریم همانطور که مسئولان امر اعلام کرده‌اند تا پایان سال با تامین زیرساخت ها، این طرح تکمیل گردد.

وی هم‌چنین بر لزوم نوسازی بافت‌های فرسوده و هم‌چنین مدیریت مسکن در حاشیه شهرهای کشور تاکید کرد و گفت:‌ توجه به بافت فرسوده و حاشیه شهرها باید در دستور کار قرار بگیرد و همانطور که تاکنون برنامه‌های خوبی برای این طرح تدوین شده، باید سازوکار مالی مناسبی نیز بر روی آن انجام شود.

جهانگیری با اشاره به تعهد دولت مبنی بر ساخت سالانه بیست هزار مسکن در کشور در بخش روستایی تاکید کرد:‌ پیش نیاز فعال شدن اقتصاد، ‌فعال شدن بخش مسکن در کشور است.

وی با بیان اینکه تاکنون طرح‌هایی که برای  وزارت راه تا پایان سال در راستای اجرای سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی شده پیشرفت خوبی داشته است، ‌ بر لزوم عملیاتی شدن طرح‌های پیش‌بینی شده تا پایان سال ۹۵ تاکید و اظهار کرد: طرح‌هایی مانند احداث ۵۹۰ کیلومتر راه آهن تا پایان سال برای اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده است، باید با وجود همه محدودیت‌ها از جمله محدودیت‌های منابع از جمله حداقل‌هایی است که باید  مورد توجه همه نهادها قرار بگیرد.

کد خبر : ۳۹۹۱۸۲