خبرگزاری کار ایران

شمخانی در دیدار برهم صالح:

برخی کشورهای منطقه مایل به نابودی داعش نیستند/ حمایت ایران از وحدت در عراق

معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق که به تهران سفر کرده، صبح امروز با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، علی شمخانی در این دیدار با اشاره به رابطه دیرینه و گرم جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های کردی در عراق اظهار داشت: دوستی و مودت عمیق بین ایران و برادران کرد عراقی حاصل همکاری و مبارزه مشترک در طول سال‌های متمادی در میدان‌های سخت و پر تنش بوده و غیرقابل گسست است.

وی با آرزوی سلامتی برای جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق از وی به عنوان دوست و هم‌رزم سال‌های خون و خطر یاد و عنوان کرد: شخصیت پرجاذبه، درایت و نقش ارزنده مام جلال در مبارزه با استبداد و استعمار هرگز از خاطره مردم عراق محو نخواهد شد.

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی اتحاد و انسجام بین اقوام و گروه‌های مختلف در چارچوب عراق متحد را مهم‌ترین اولویت برای گذار از بحران امنیتی جاری و غلبه بر عوامل تروریستی عنوان کرد و اظهار داشت: منافع راهبردی عراق و قدرت منطقه‌ای آن صرفا با تقویت عراق یکپارچه و متحد قابل تحقق است.

وی با اشاره به آثار خسارت‌بار بحران امنیتی حاصل از اقدامات گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق افزود: متاسفانه بیشترین آسیب از حضور داعش را شهروندان اهل سنت متحمل شده‌اند و این تجربه نشان می‌دهد فاصله گرفتن از عراق یکپارچه موجب بی‌ثباتی، صدمه و خسارت می‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: نابودی داعش در عراق عامل موثری در ایجاد همبستگی و تقویت هویت ملی خواهد بود و به همین دلیل برخی طرف‌های خارجی و کشورهای منطقه‌ای با حفظ زمینه‌ها و تفکرات داعش‌ساز مایل به حل این مسئله نیستند.

شمخانی مهم‌ترین نماد کارآمدی یک حکومت را توان مقابله با تهدیدهای عظیم امنیتی دانست و افزود: ظرفیت و توانی که امروز در عراق به واسطه مرجعیت دینی، شجاعت نیروهای نظامی و مردمی و تدبیر دولت به وجود آمده است در بسیاری از کشورهای مدعی در منطقه، تنها یک آرزوست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت‌وگو و مفاهمه را تنها مسیر دستیابی به توافق برای حل مشکلات و اختلاف‌نظرهای احتمالی عنوان کرد و اظهار داشت: حضور و مشارکت همه طرف‌ها و جلوگیری از تاثیرگذاری اراده بدخواهان عراق در تصمیم‌گیری‌های سیاسی عامل اصلی در تقویت ظرفیت‌های داخلی برای غلبه بر مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی است.

شمخانی در پایان با اعلام آمادگی برای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با اقلیم کردستان در چارچوب راهبردهای دولت مرکزی عراق گفت: انسجام و مودت روزافزون بین گروه‌های کردی برای مشارکت فعال در ساختار سیاسی و اقتصادی عراق متحد، سیاست غیرقابل خدشه جمهوری اسلامی ایران است.

برهم صالح معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در این ملاقات با تشکر از اقدامات ارزنده و حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با تروریسم تاکید کرد: گسترش روابط و همکاری‌ها با ایران برای کردستان عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزایش هوشیاری نسبت به تحرکات دشمنان و تفکرات تکفیری برای جلوگیری از توسعه حضور و نفوذ تروریسم را مورد تاکید قرار داد و گفت: خشکاندن ریشه‌های کشتار، بی‌ثباتی و نفرت تنها با مبارزه بی‌امان با تروریسم فراهم می‌شود.

معاون دبیرکل اتحادیه میهنی همچنین خاطرنشان کرد: ما جمهوری اسلامی ایران را هم پیمان استراتژیک خود می‌دانیم و از نقش سازنده تهران در مقابله با تروریسم و پشتیبانی از مردم عراق برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور قدردانی می‌کنیم.

کد خبر : ۳۹۸۹۶۴