خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی:

موضوع هسته‌ای با وفاق همه نظام حل شد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع هسته‌ای با وفاق همه نظام حل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی که در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور سخن می‌گفت، با بیان اینکه در مسأله هسته‌ای اگر همه نظام وفاق نداشتند، موضوع قابل حل نبود، خاطرنشان کرد: ما توانستیم با ایستادگی به خواسته‌های مشروع‌مان دست یابیم.

او اظهار داشت: آموزش و پرورش بعد از سه دهه تلاش، تجربیات خوبی را داشته و انصافاً توانست؛ طی این سال‌ها مسیر معقولی را پیگیری کند. آموزش و پرورش در این مسیر نیازمند ارزیابی‌های مستمر است تا خواسته‌ها و اهداف مشخص شوند.

رییس مجلس دهم با اشاره به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش افزود: این سند که در حال حاضر مبنای کار آموزش و پرورش قرار گرفته از پختگی خوبی برخوردار است؛ اگر برای پیشبرد کارهای بزرگ؛ یک، دو یا سه هدف را انتخاب کنیم و همه تلاش‌ها را متمرکز کنیم کار به خوبی پیش می‌رود، اما اگر با تکثر اهداف روبرو شویم، نتیجه‌ای که می‌خواهیم نخواهیم گرفت.

لاریجانی ادامه داد: به‌طور مثال در ابتدای شکل‌گیری دولت یازدهم تا ۴۰ درصد، تورم در کشور داشتیم و دولت و مجلس از همان ابتدا اولویت اصلی در نظام را مسئله تورم قرار دادند. بعد از گذشت سه سال احساس می‌کنم رشد تورم کاهش یافته است، چراکه همه در سطح ملی تمرکز کرده‌اند و این تلاش‌ها در حال رسیدن به نتیجه است. البته این نشان نمی‌دهد که وضعیت اقتصادی در حال حاضر خوب است، اما در این سه سال توانستیم رشد تورم را کاهش دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که مسئله هسته‌ای کشور به وضعیت بغرنجی تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: از یک سو به ملت ایران فشار می‌آوردند تا ما را به ستوه بیاورند و از آن طرف ما باید بر سر حقوقمان ایستادگی می‌کردیم و اگر همه نظام وفاق نمی‌داشتند، به نتیجه نمی‌رسیدیم. این وفاق ملی بر روی یک موضوع ما را به نتیجه می‌رساند.

او ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش با مشکلات متعددی از جمله معیشت معلمان، معوقات و تغییر نظام آموزشی مواجه است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد؛ اگر این مسائل در سطح ملی وفاق شود، تردید نکنید؛ مشکلات حل خواهد شد. به طور مثال می‌توان چند اولویت را در آموزش و پرورش انتخاب کرد و به طور مثال در پنج سال آینده همه تمرکز را برای حل این مشکلات گذاشت و در این راستا باید همه بخش‌های نظام وفاق کنند و به‌طور مثال اگر بر روی ۳۰ موضوع در آموزش و پرورش تمرکز کنیم، معلوم نیست که به نتیجه برسیم.

لاریجانی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم؛ آموزش و پرورش باید بر روی وضعیت معیشت معلمان تمرکز کند، عنوان کرد: از یک سو توانمندسازی معلمان و از سوی دیگر آرامش روحی افراد حائز اهمیت است و زمانی که وضعیت معیشتی آنها سامان یافته و قابل پیش‌بینی نباشد، آرامش روحی لازم را نخواهند داشت و از طرفی هم نمی‌شود؛ انتظار داشت که همه مشکلات را کنار بگذارند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه می‌گوییم باید اقتصاد مقاومتی در کشور به کار گرفته شود و این یک حرف سنجیده‌ای است، اما ایجاد فضای مناسب در این راستا موضوع اساسی است. اگر گروه عظیم معلمان شادابی لازم را نداشته باشد، این وضعیت در جامعه تاثیر می‌گذارد. بنابراین از دو جهت باید به وضعیت معیشت آنها توجه شود. از یک سو به عنوان انسان‌های شریفی که باید نیازهایشان برطرف شود و از سوی دیگر برای ایجاد آرامش روحی و نشاط. این موضوع جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در برنامه ششم توسعه تکلیفش روشن شود.

او ضمن تاکید بر اینکه نظام فعلی آموزش و پرورش که نظام نوپایی است؛ باید همچنان باقی بماند، افزود: در سالیان گذشته چندین بار نظام آموزش و پرورش تغییر کرد، اما آیا افراد مفیدتر و توانمندتری تربیت کردیم؟ دستاوردمان از تغییر نظام‌ها چه بوده است؟ نظام فعلی، نظام نوپایی است و باید از آن صیانت کرد که به نتیجه برسد. نباید به گونه‌ای باشد که اگر چند اشکال در نظام وجود داشت، کل نظام را تغییر دهیم. اگر نظام ارزیابی مستمری وجود داشت که اشکالات را ارزیابی کند، احتیاجی به تغییر نظام نداریم. تغییر نظام؛ وقت‌گیر و انرژی‌بر است و نباید به دنبال تغییر آن برویم. توصیه من این است که آموزش و پرورش از بخش‌های بیرونی (محققان) برای ارزیابی نظام کمک بگیرد.

کد خبر : ۳۹۸۹۱۳