خبرگزاری کار ایران

اسامی امضاکنندگان نامه همدردی با خانواده عباس کیارستمی منتشر شد

بیش از 6 هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با امضای نامه‌ای مشترک با خانواده عباس کیارستمی ابراز همدردی کردند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته فضای هنری و اجتماعی ایران تحت تاثیر نامه‌ای بود که با عنوان "شما تنها نیستید" به عنوان نشانه‌ای از همراهی و همدردی با خانواده عباس کیارستمی منتشر شد. این نامه که با امضای بیش از ٤٠٠ چهره فرهنگی مواجه شد؛ در ادامه و به همت بانیان اولیه این ابتکار با استقبال وسیع گروه‌های مختلف جامعه تحت حمایت بیش از شش هزار امضای دیگر قرار گرفت.

توضیحات بانیان طرح شما تنها نیستید

همین بانیان شرح مختصری از چگونگی این روند و برنامه‌های آتی خود را در اختیار ایلنا قرار داده‌اند که به این شرح است:

هنگامی که در جمع کوچک دوستانه‌ای خواستیم تا فقط تماشاگر بغض‌های فروخورده‌مان نباشیم برای از دست دادن بزرگی که بزرگی‌اش دنیامان و سینمامان را بزرگی بخشید و در زیر سایه او بود که بالیدیم و قدر دیدیم و فخر داشتیم به حضورش و وجود تکرار ناشدنی‌اش، مطمئن بودیم که ما تنها سوگواران این فقدان جبران‌ناپذیر نیستیم.

فکر کردیم که چه می‌توان کرد؟ هیچ. اما شاید فقط تسلایی و پشت‌گرمی و همدردی کوچکی با خانواده‌ای داغدار.

نامه‌ای تنظیم کردیم و در خانواده سینما دست به دست چرخاندیم و در فکر ادامه بودیم که مناسبتی پیش آمد و  روزنامه شرق نامه را همراه با حدود 400 امضا که تا آن زمان جمع شده بود، در 11 مرداد ماه چاپ کرد. سیل تماس‌ها و اظهار علاقه‌ها به امضای نامه ازسوی جامعه هنری و فرهنگی و حتی گلایه‌ها و سرزنش‌ها از جانب کسانی که در دسترس‌مان نبودند یا از قلم افتاده بودند منجر به راه‌اندازی کانالی به نام" شما تنها نیستید" در تلگرام شد که در همان روز اول با رسیدن به 5 هزار عضو، که حداکثر ظرفیت صفحه بود، گروه کوچک ادمین را غافلگیر کرد و کار جمع‌آوری و ثبت اسامی و جوابگویی به خیل مشتاقان امضای نامه را دشوار. از اعضای گروه خواستیم صفحه را ترک کنند و جا برای تازه‌واردین باز کنند.

در فرصت موجود و با توان اندک خود اسامی را تا به این لحظه استخراج و مرتب کردیم. اسامی 400 نفری که نامشان در روزنامه شرق چاپ شد هنوز به این لیست اضافه نشده است و همچنین 700 نفر آخر لیست که از طریق لینک ثبت نام کردند. امکان انتقال حرفه امضاکنندگان به این لیست را نداشتیم اما اسکرین شات‌هایی از آن صفحه‌ها گرفتیم و آنها را حفظ کردیم. امکان خطا در بازنویسی اسامی کاملا محتمل است. در لینکی که برای ثبت‌نام درست کردیم همچنان می‌توان نام‌نویسی کرد. اگر اسم‌تان را در بین لیست اسامی ندیدید و در گروه چهارصد نفر اول یا هفتصد نفر آخر نیستید به‌طور شخصی یا در صفحه به ما پیام ندهید و مجددا در لینکی که در اختیارتان گذاشته شده ثبت‌نام بفرمایید. امیدواریم در فرصت مناسب دیگری اسامی جدید را نیز انتشار دهیم.

تلاش خواهیم کرد با هماهنگی با گروه برنامه‌ریزان مراسم چهلم بتوانیم در قالب یک کار گرافیکی پوسترها و استندهایی با نام امضاکنندگان نامه تهیه کنیم و پس از مراسم آن را به موزه سینما تحویل دهیم. در هر حال همه ما تا هر زمان همچنان ایستاده‌ایم تا تنها نباشند.

متن نامه

تنها نیستید

آقایان احمد و بهمن کیارستمی،

گرد و غباری که پس از فاجعه‌ی از دست رفتن پدرتان برخاست، چشم‌انداز را سراسر مغشوش و مخدوش کرده است. این آشفتگی سبب شد تا حتی نتوانیم در فرصتی که حق هر عزادار است به دل سیر گریه کنیم و آرام‌تر شویم و بتوانیم به شما که نسبتی مستقیم‌تر با مصیبت دارید تسلایی دهیم، اگرچه همه‌ی ما محتاج تسلاییم.

روند درمان عباس کیارستمی به محض انتشار خبر بیماری‌اش مورد پرسش‌هایی جدی قرار گرفت که تنها نشانگر عمق نگرانی از حفظ سلامتی آن وجود یگانه بود. و از همان آغاز فقط سؤال بود و دلواپسی، و نه شروع رقابتی که حالا منتظر باشیم که داورانی برنده یا بازنده‌اش را اعلام کنند. البته که بازنده همه‌ی ماییم که هنرمندی چنین گرانمایه را به ارزانی از دست داده‌ایم، و باز البته که بازنده آنانند که به جای همدردی، به جای پاسخ به ابهامات، به جای درک وضعیت روحی آسیب‌دیدگان فضا را به میدان نبردی صنفی تبدیل کردند. اکنون در چنین هیاهویی چه چیزی ممکن است شما و همگان را اندکی آرام کند؟ راستش هیچ. چرا که این پرونده ای حقوقی و قضایی نیست، و بحث از آغاز بر سر احترام به حقوق انسانی بوده است.

می‌دانیم چه دشوار است که هم داغ عزیز و هم بدل شدن این داغ به جدالی فرسایشی را تاب آورید، و بدانید که در تحمل این فضای عصبی و پرابهام، که متاسفانه هر دم آزاردهنده‌تر می‌شود تنها نیستید، و ما همگی به احترام هنرمندی که همه ی عمر از شکوه ساده ی انسان بود که می گفت و می ساخت کنار شما ایستاده‌ایم.

نتیجه‌ی تحقیقات پزشکی هر چه باشد خاطره‌ی توجیهات و پنهان‌گری‌ها، و بدتر از همه بی‌اعتنایی به وضعیت روحی داغدیدگان و بی‌احترامی به نام عباس کیارستمی را پاک نخواهد کرد، اگرچه چشم‌های همه‌ی ما ناظر و نگران و پیگیر روند این تحقیقات خواهد بود.

ما را در هر دو اندوه مرگِ پدر و مرگِ حرمت‌ها کنار خود ببینید. امیدواریم سرانجام شما تنها سوگوار باشید و ما تنها غمگسار.

امیدواریم بیش از این عذابی به عزایتان افزون نشود.

اسامی امضاکنندگان نامه

اسامی امضاکنندگان نامه براساس حروف الفبا در فایل پیوست زیر منتشر شده است.

کد خبر : ۳۹۸۸۴۷