خبرگزاری کار ایران

حمید محمدی:

اعزام حجاج به عربستان به مصلحت نیست/ سعودی‌ها نمی‌توانند مانع حج مسلمانان شوند

asdasd
کد خبر : ۳۹۸۷۷۸

معاون سازمان حج و زیارت تاکید کرد که به مصلحت نیست حجاج عازم عربستان شوند.

به گزارش ایلنا، حمید محمدی با اشاره به شرایط حج امسال برای زائران ایرانی، اظهار کرد: این روزها کسانی که سال‌ها در صف انتظار حج بودند، مشتاق هستند مسیر حج باز شود، عده‌ای هم باتوجه به فضای کلی منطقه و زیاده‌خواهی کشور عربستان تا عدم تحقق فضای عزتمندانه، نرفتن به حج را ترجیح می‌دهند.

وی اظهار کرد: امسال از طرف بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت تلاش‌های فراوانی برای حضور عزت‌مندانه حجاج در شهر مقدس مکه صورت گرفته است. بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، حج  را یک فریضه واجب و شرعی می‌داند و عربستان نمی‌تواند مانع حضور مسلمانان شود. باید مسؤولان حج عربستان متقاعد شوند و شرایط لازم را برای حجاج فراهم کنند.

معاون سازمان حج و زیارت با بیان این‌که «رابطه سیاسی عربستان با ایران یک طرفه از جانب آن‌ها قطع شده» یادآور شد: سفارت ایران در عربستان فعال نیست و عملا هیچ مکانیزمی برای حمایت زائران وجود ندارد و حوادثی از قبل فوت، بیماری، تصادف غیرقابل پیگیری است.

او تاکید کرد: تا از حمایت‌های حقوقی و قانونی عربستان از شهروندان ایرانی اطمینان حاصل نکنیم، به مصلحت نیست که حجاج عازم عربستان شوند. همچنین در متن توافق‌نامه که بین دو کشور باید امضا شود این موارد گنجاده شده تا مسیر حج، عزتمندانه برای حجاج باز شود.

«محمدی» در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ایران ثبت‌نام در سامانه الکترونیکی «سماح» را از الزامات زیارت اربعین امسال دانست و تاکید کرد: تنها کسانی می‌توانند از مرز خارج شوند که در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند.

وی یادآور شد: از دو سال گذشته ستادی برای ساماندهی زائران اربعین تشکیل شد که سال گذشته این ستاد نیز در وزارت کشور شکل گرفت و امور مختلف تحت عنوان کمیته‌هایی ساماندهی شد. سامانه ویژه‌ای برای تسهیل اربعین حسینی(ع) ایجاد شده و علاقه‌مندان برای حضور در زیارت اربعین می‌توانند به سامانه سماح مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند.

به گفته محمدی، ثبت‌نام از طریق این سامانه مزایای بسیار مهمی دارد، چراکه بعد از ثبت اطلاعات اولیه، ترتیب گرفتن ویزا برای مردم فراهم شده و بحث بیمه نیز تدارک دیده شده است. همچنین پوشش پزشکی، درمانی در این سامانه لحاظ شده و مردم هزینه‌ای مشخص در سامانه پرداخت می‌کنند و تحت پوشش پزشکی قرار می‌گیرند.افرادی که علاقه‌مند به ایجاد گروه هستند، در همین سامانه تشکیل گروه می‌دهند و یک نفر به عنوان سرگروه انتخاب و ستاد اربعین با این شخص در ارتباط خواهد بود.

وی با اعلام این‌که این سیستم مراحل اخذ ویزا را برای زائران فراهم کرده، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود دو میلیون نفر برای اربعین ثبت‌نام کنند، این سامانه مرز خروجی و تاریخ خروج افراد را تعیین می کند و بر اساس ظرفیت مرزهای ایران و عراق تاریخ تقریبی خروج گروه ثبت نام کننده را تعیین می کند تا در مرزها با تراکم جمعیت مواجه نشویم.

محمدی اضافه کرد: امسال زائران روی این سامانه معادل ریالی مبلغ ارز پرداخت و مبلغ ویزا را به سهولت و بصورت آنلاین پرداخت می‌کنند. دامنه خدمات این سامانه وسیع‌تر شده و کسانیکه علاقمند به خدمت‌رسانی در مراسم اربعین هستند، می‌توانند روی این سامانه ثبت نام و از خدمات این عزیزان بصورت داوطلبانه استفاده شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز