خبرگزاری کار ایران

رایزن سابق ایران در افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا:

کابل در پی جلب رضایت تهران برای حضور نیروهای آمریکا در افغانستان است

رایزن سابق ایران در افغانستان گفت: کابل در پی جلب رضایت تهران برای حضور نیروهای آمریکا در افغانستان است

عبدالمحمد طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان به تهران و دیدار با شمخانی و ظریف گفت: با گذشت حدود سیزده سال از سقوط طالبان، افغانستان هنوز از وجود گروه‌های تروریستی مانند طالبان و القاعده در امان نیست و از سویی، داعش نیز به گروه‌های تروریستی موجود در این کشور افزوده شده است.

او با بیان اینکه حملات گروه‌های تروریستی علیه جریان‌های مردمی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است، اظهار داشت: دولت مرکزی افغانستان به‌دلیل افزایش حملات تروریستی تحت فشار است. از سویی، سمت و سوی آن عملیات‌ها به طرف هزاره‌ها و شیعیان این کشور حرکت کرده است. در واقع کابل می‌خواهد با گفت‌وگو با ایران، بخشی از نگرانی‌ها در این حوزه رفع کند.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به مذاکرات صلح میان دولت مرکزی و برخی از جریا‌ن‌های طالبان و حزب گلبدین حکمت‌یار تصریح کرد: دولت مرکزی امیدوار است با گفت‌وگو با طالبان و برخی از احزاب دیگر بتوانند حمایت و نظر آنها را جلب کند و از این طریق، بتواند بخشی از مشکلات امنیتی موجود را رفع کند.

طاهری در ادامه به حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان اشاره و تصریح کرد: تداوم حضور نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان مسئله‌ای جدی است و هر کسی نیز رییس‌جمهور این کشور شود، نیروهای آمریکا در افغانستان باقی خواهند ماند. کابل می‌داند این مسئله مورد رضایت تهران نیست اما می‌خواهد با گفت‌وگو با ایران نظر کشورمان را هم جلب کند.

او با یادآوری کمک‌های ایران به افغانستان طی سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: ایران در طول سال‌های اخیر همواره بیشترین کمک‌ها را به افغانستان کرده است و کابل نیز از این مسئله آگاه است و می‌داند که برای حل مشکلاتش نیازمند همراهی ایران است و به همین خاطر محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در سفر به تهران به دنبال ایجاد درکی مشترک میان تهران و کابل بود.

رایزن سابق ایران در افغانستان با اشاره به حضور داعش در افغانستان ابراز داشت: امروز داعش در سوریه و عراق وضعیت بحرانی یافته است و به‌نظر می‌رسد یکی از مکان‌هایی که آنها بخواهند پس از سوریه و عراق نقل مکان بکنند، آسیای میانه به ویژه افغانستان باشد. به همین خاطر از حدود یک سال پیش، داعش در جنوب و جنوبشرق افغانستان حضور یافته و موجب افزایش ناامنی شده است.

طاهری با بیان اینکه افزایش حمله‌های داعش و طالبان موجب افزایش ناامنی و کاهش اقتدار دولت مرکزی می‌شود، عنوان کرد: کاهش امنیت ملی افغانستان و افزایش ناامنی در این کشور بر مرزهای ایران و در نتیجه امنیت ملی کشورمان هم اثر می‌گذارد و می‌تواند برای ما خطرناک باشد.

او ادامه داد: باید دانست که محمد حنیف اتمر به ایران نظر مثبتی دارد و همواره درصدد تقویت مناسبات و همکاری‌ها میان ایران و افغانستان بوده است و به همین خاطر باید سفر او به تهران را به فال نیک گرفت.

این تحلیلگر مسائل افغانستان در پاسخ به این سوال که سفر مشاور امنیت ملی افغانستان به تهران تا چه اندازه می‌تواند در امضای معاهده همکاری‌های امنیتی میان ایران و افغانستان تسریع ایجاد کند؟ بیان کرد: این سفر گامی به جلو است اما باید دانست دستیابی به یک توافق جامع نیازمند گفت‌وگوهای مفصلی و رایزنی‌های بیشتری است. گسترش ناامنی خطر جدی است و همین موجب می‌شود دو کشور خواه یا ناخواه با یکدیگر توافق کنند.

کد خبر : ۳۹۸۵۴۴